Nincs mese, másként kell néznünk a KIÁ-ra. Ezt nem csak a gyűlölt autók iránti empátia mondatja velem, hanem a gyakorlati tapasztalat is, amit az elmúlt időszakban kipróbált KIA autók révén szereztem. Szinte mindegyik KIA kellemes meglepetéssel szolgált. A Sorento után most a Magentis hamuszürke kárpitjába huppantunk.

A megújult Magentis több mint egy éve jelent meg a hazai piacon, így - elméletben - lett volna ideje bizonyítani. Sajnos csak elméletben, mert ember legyen a talpán, aki látott már közelről élő Magentist. A potenciális középkategóriás autóvásárlókat nem a hűtőmaszkon villogó cápafogak riasztják el, hanem az átkozott műanyagtalpú táblácska, amit a szalonban szégyenkezve helyeznek az autó elejbe. Ott is az utolsó sor, ami azonnal az ajtó felé mutatja az irányt. A Magentis ára sajnos igen magasra sikeredett. Pedig igazán jó kis autó.
Tesztautónk 1997 cm3-es, benzines, soros négyhengeres motorja nemzettársától, a Hyundaitól származik. A kapcsolatot a motorblokk öntvényén fellelhető emblémák is megpecsételik. Ha további rokoni kapcsolat után kutatunk, akkor a Mitsubitshihez vezetnének a szálak.
A 136 lóerős teljesítmény papíron jól néz ki, akár elég is lehetne. A valóságban a 100 kW-ot a Magentis 1600 kilogrammja jócskán felemészti. Ráadásul sem az alacsony, sem a magas tartományban nincs bűvös nyomaték, bár azt a keveset szépen, egyenletesen adja le. A hivatalos adat a 6000-es percenkénti fordulat környékén produkált 180 Nm. Ha a Magentis belelendül, kicsit üvölt ugyan, de szépen autózható. Meg kell szokni, akkor nincs vele baj. A versenyzőknek inkább a V6-os, 168 lóerős, kettőötös motorváltozatot ajánlanám.
|
Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, a Kia még tapogatózik, és az ígéretes próbálkozások között nem találja igazi arcát. Míg Nak-Chul Kim Sorento-munkája szinte kifogástalan, Jong-Min Cha Magentis tervezése sokkal jobban megosztja a tömegeket. Nekem első perctől tetszik, főleg Min-Ho Kho és Jae-Kook Song modellfrissítése, ami a már említett cápafogakkal rakta föl az i-re a pontot. Próbáltuk hasonlíthatni a futó típusokhoz, és gyártottuk a teóriákat. Egyesek egyenesen Mitsubitshi Sigma alkatrészeket véltek felfedezni, míg mások egyszerűen értetlenül álltak a KIA legdrágább fejlesztése előtt.
A mi Magentisünk fehér volt, ami különösen jól áll neki, még nagyobbnak láttatja, mint amekkora. Nem nagyobb, mint egy Honda Accord, de külsőleg - és főleg belsőleg - sokkal nagyobbnak éreztem. A vezetési élmény is határozottan nagy autós. Olyan jó értelemben vett kellemes Volga-érzés.
Belül hideg szürkeség uralta az autót. Ha a kifogásolható minőségű, csúnyácska üléskárpit helyett valami meleg színű, igényes anyagot alkalmaznának, nagy lenne az előrelépés. A többi műanyag minőségével nincs baj. Semmi nyiszorgás, zizegés, széthulló elemek. Az összeszerelés minősége is meggyőző. Ahogy a Saabok a pohártartó mechanizmusukkal, a KIÁ-k a hamutartójukkal kápráztatják el a halandót. A Magentisben is fantasztikusan igényes hamutartó-megoldást találunk. Hogy a szivargyújtót se kelljen nélkülözniük a mozgó, laptoppal egybenőtt brókereknek, külön, a Magentis hamutartóján kívül kialakított 12V-os villanyra lelünk.
A székek kényelmesek, és a középső könyöklő is jó szolgálatot tesz. A kézifékkar a vezetőhöz van közelebb. Behúzva kicsit már túlságosan balra meredezik. A váltó sajnos nem állt a helyzet magaslatán, kissé akadozva mozgott; mintha a váltórudat két szoros valami között kéne mozgatni. Nem tudom, ez a szerkezet, vagy csak a váltókulissza hibája, de tény, hogy nem kellemes. Tesztautónk viszonylag új volt, lehet, hogy a későbbiekben bekopik. Mint amikor a frissen festett szobafalon a foltok eredete után kutatva kérdőre vonjuk a festőt: ja az kérem, összeérik.
Ami nagyon tetszett: nincsenek felesleges kapcsolók és üres helyek. A középkonzolról a klíma vezérlésén kívül szinte minden kapcsolót száműztek. A fontosabb opciók baloldalra kerültek, így itt van a kipörgésgátló kapcsolója, amit gyanús módon TCS-nek hívnak, akárcsak a Mitsubishinél. Természetesen elöl-hátul villanyablak, villanytükör gondoskodik a kényelemről. Az okos légkondícionáló a hidegben nem fúj levegőt a szélvédőre, amíg a rendszer fel nem melegedik. A négyszer ennyibe kerülő Lexus ilyesmit nem tudott, hidegben belülről is fagyasztotta az üveget.
A fűtés mégsem tökéletes. Kollégám egy Hévíz-Budapest etap után a lábtér melegítésének elégtelenségéről számolt be. Állítólag az út nagy részét a hölgy utas törökülésben ülve tette meg. Persze a történet hitelessége azonnal megkérdőjeleződik, amint kiderül, hogy egy bokszmérkőzésen voltak. Én tudom az igazságot: a vér és a verítékszag elvette az eszüket, és eufórikus állapotban fantáziáltak.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
