A Maxima minden okos, érző, hűséges és csúnya nő lelki rokona. Neve hallatán minden értő elismerően bólogat, de valamiért senki se vágyik rá igazán. Soha nem fogja leszorítani a gyerekszobák faláról a Ferrari posztereket, de egy hét szoktatás után merész kijelentésre ragadtatom magam: a Maxima nem is rút.
Ha szabadna egy félénk tanácsot adnom a Nissan
marketingeseinek, azt mondanám, inkább csak rádióban hirdessék a
Maximát. A férfimagazin-olvasók tudják jól, hogy egy ügyes sminkes
és egy jó fotós csodákra képes, de vannak kihívások, amelyek még a
szakma nagy öregjeinek is feladják a leckét. A legnagyobb Nissan
nem címlaplánynak született. Ehelyett adjanak egy tesztautót
egy hétre minden érdeklődőnek, és várjanak nyugodtan. Lesz üzlet.
A kevéssé esztétikum-orientált autóvásárló
ilyenkor méla kíváncsisággal elindul a tesztautó felé, és előveszi
a kulcsot. Központizár kinyit, krómkilincs meghúz, az ajtó
megnyugtató klattyanással nyílik, németes tompa puffanással
csukódik. Eddig nem rossz. Lecsüccsen a szép nagy, kellemesen
kárpitozott fotelbe, és állítgatni kezdi. Nem veszi zokon, hogy
mindent kézzel kell tekergetni, mert cserébe rettentően kényelmes,
az ülőlap magassága például elöl-hátul külön állítható. Szóval ülni
jó.
Ekkor körülnéz belül, és egy kicsit
elszontyolodik. Azt tudjuk, hogy
a leendő vevő nem esztéta. Így is fel fog tűnni, hogy a
Maxima belseje egy tizenöt évvel ezelőtti amerikai cirkálót idéz.
Hatalmas, itt-ott meggyőzően elegáns, máshol pedig olyan
szánalmasan igénytelen részletek bukkannak fel, amelyek ebben a
kategóriában Európában évtizedek óta üldözendőek.
A belsőépítész
a nyolcvanas években tanult beltérdizájnt az Egyesült
Államokban, és jeles tanuló volt. A műszerfal annyira izgalmas,
mint az M1 Ablak című műsorának ismétlése, leszámítva egyetlen
apróságot. Ez pedig a műszeregység maga, az ugyanis láthatatlanul
sötét. Vevőnk a nézelődést félbehagyva inkább beindítja a motort -
bár racionális megfontolásból a kétliterest választotta a
háromezres helyett, de V6 ez is, legalább.
Halk moraj, a műszerfal kigyúl, hősünk pedig
beköti magát. Ahogy becsatolja az övet, óhatatlanul rápillant a két
ülés közti középkonzolra. Halkan felsóhajt, hitetlenkedve
megfogdossa a
döbbenetesen rút plasztik dobozkafedőket, a borzalmas
kézifékkart és a siralmas vakdugókat a kimaradt elektromos extrák
kapcsolói helyén, aztán úgy dönt, erre a néhány napra már mindegy,
majd a BMW-ben, amit mégis inkább megvesz, úgyis szebb lesz. Most
azonban irány haza.
Visszafordul a kormány felé, és beindítja a
motort. Az önindító harsány kerregéssel anyázva emlékezteti, hogy
ezt már egyszer megtette. Zavartan megtörli homlokát, és óvatosan
körbesandít, hogy
látta-e a kis botlást a márkaképviselet valamelyik
dolgozója. Szerencsére nem, de ha mégis látta volna, nem
lepődött volna meg. A Maxima ugyanis nem halk, hanem néma,
alapjáraton annyi hangot ad, mint egy szavaló ponty.
Kapcsol egy egyest, és a váltót már szereti is,
mert jó. Kigördül a szalon parkolójából, halkan dudorászni kezd, és
elindul hazafelé. Már majdnem otthon van, amikor eszébe jut, hogy
tulajdonképpen tesztelni hozott el egy autót. Az ilyesmit nem nehéz
elfelejteni, a Maximát
könnyű megszokni és megkedvelni. De a feladat kötelez, így
megcélozza a legközelebbi autóutat, és kritikai érzékét kihegyezve
rákapcsol.
Negyedórányi dinamikusabb vezetés után örömmel
belátja, hogy a futóművet nem Amerikára hangolták. Kellemesen
feszes, nem dobál, de nem is ringat, egész jó. A kormány is csak
külsejében tengerentúli, viselkedése
decens európai limuzinhangulatú, rendben van. Még úgy is
rendben van, hogy az ámbráscetet vonszoló V6-os erejét is az első
kereknek kell az útra vinniük.
Ami pedig ezt a bizonyos V6-ost illeti, ezt
egyszerűen imádja. Az alapjárati némaságot selymes dalolás váltja
fel,
a motor vidám és tettre kész. 140 lóerő soha nem fog
sportlimuzint faragni egy ekkora autóból, de közel hétezres
fordulatig, egészen leszabályozásig elképesztően simán és
egyenletesen forog. Pörgőssége kihegyezett négyhengereseket idéz,
járáskultúrája alapján meg akár atomhajtású is lehetne, annyira
kifinomult. Pompás, pompás. Már nem is fáj annyira a foga a
háromezresre, pedig az aztán végképp pazar lehet.
Aztán bekapcsolja az automata légkondit,
amelyből
az Y akták süvöltő démonai törnek elő. Kikapcs. Helyette
inkább hallgat egy kis zenét, az egészen kellemes. Visszafordul,
hazafelé keres egy kis macskakövet, a teszt az mégiscsak teszt. A
futómű itt végképp rácáfol a külső alapján hozott elhamarkodott
ítéletekre a túlérett banán lágyságáról, kicsit hangosabban dobol a
kelleténél, de a legfájdalmasabb a megfejthetetlen eredetű zörgés a
túloldali A oszlop felől, ezért nagy kár.
Ám a kockakő kihalófélben, előtte-utána pedig a Maxima olyan észrevétlenül és készségesen szolgál, akár egy Buckinghamben idomított lakáj. A hátsó lábtérben a gyerekek örsgyűlést is rendezhetnek, akkora. Ha a vételárért sofőrt is adnának, hogy a tulaj is hátul utazhasson, kötelező volna megvenni. De nem adnak.
Másnap reggel, munkába indulván, a Maxima már
egész barátságos benyomást kelt a kocsifeljárón.
A maga tohonya módján tulajdonképpen jóképű. Bizonyos
szögekből szemlélve kifejezetten impozáns a sok krómdísszel. Talán
az a belső sem annyira vészes. A világítós műszerfalra például
buknak a gyerekek. Igazság szerint meg lehet szokni. És az ára sem
rossz.
Néhány nappal később, amikor vissza kell adni, a potenciális vevő kicsit szomorúan néz a távolodó QX után. Mi tagadást, megkedvelte. Az értőknek igazuk van, a Maxima tényleg nagyon jó autó. Csúnya de rendes lányok, figyelem: van remény!