Ha valaki egy hatszázas Fiat alapjaira kisbuszt épít, és azt sorozatgyártásra bocsátja, egyéb galádságokra is képes. A Fiat a hatvanas években elkészítette a Multipla 600-ast aminek jelenkori - azonos nevű - utóda szellemében is méltó követője az ősöknek.
![]() | |
![]() | ![]() |
A Fiat ötszázasnál csupán harmincnégy centivel hosszabb Fiat 600-as törpe tökéletes alapul szolgált a tervezett sokoldalú járműhöz. A karosszériát radikálisan átalakították: az első kerék fölé került az első üléssor, ezáltal még egy sor beférhetett, és hatszemélyes lett a busz. A motor a 600D-ből örökölt 28,5 lóerős, 633 köbcentis, négyhengeres, soros motor volt. Az első Multipla 3535 mm hosszával, 1450 mm szélességével és 1520 mm magasságával az eddig sorozatban gyártott legkisebb minibusz lett.
![]() | |
![]() | ![]() |
Multipla a hatvanas években |
A ma már viccesnek tűnő adatok mellett megjelenése volt az igazán elképesztő. Annyira ronda volt, hogy az már szép, akár az újraszületett változat. Az új Multipla jelenünk egyik legfurcsább szerzete. Akik borzongva fordulnak el tőle, azoknak is be kell ismerniük, hogy kívül-belül igazi egyéniség,.
Dízelmotorral szerelt változatot volt már szerencsénk tesztelni. Most egy 103 lóerős 16 szelepes benzines jutott. Egy picit féltem tőle. Az ezerhatszázas motort kevésnek gondoltam egy ekkora testhez. Az aggodalmam részben beigazolódott. A menetteljesítménnyel különösebb gond nem volt, jól gyorsult, dinamikusan mozgott az 1470 kiló. A probléma a tankolásnál kezdődött. Nem csak mert küzdelmes a tanksapka kinyitása (amit a szervizben később orvosoltak), hanem mert az utálatos beöntőnyílás csak nyelte és nyelte a benzint. Tesztfogyasztásunk sajnos 12 liter fölött volt.
![]() | |
![]() | ![]() |
Mentségére szóljon, sokat használtuk városi dugóban és autópályán, magas fordulatszámon. A fordulatszámmérő hétezerig kalibrált, és addig elvileg húzathatnánk is. Hétezernél drasztikusan rángatózva tilt. Akkor már annyira hangos a motor, hogy egy jobb érzésű sofőr belehal.
De nem csak a motor hangos. A sebesség fokozásával egyre kellemetlenebb a hanghatás. Talán a zajosabb futómű vagy a dobozszerű forma miatt. Ha a hangja nem is, de a futómű szerkezete tökéletesnek bizonyult. Már le se merem írni, hogy elöl McPherson rendszerű az első független kerékfelfüggesztés, mert ma már szinte csak ezt használják. Azt vártam, hogy a Multipla úttartása bizonytalan lesz és billegni fog. De nem így történt. Billegni billeg, de nem jobban, mint egy átlagos autó.
![]() | |
![]() | ![]() |
Van egy hosszú kanyar, amit a tesztelések alkalmával azonos sebességgel, 100 km/ó sebességgel szoktam venni. Hogy mennyire érzem biztonságosnak az autót, abból némiképp minősíteni lehet az úttartást. A Multipla nagyszerűen vette az akadályt. Kíváncsiságból 110-el is kipróbáltam, de még úgy sem sodródott a nagy doboz.
Természetesen oldalszél-érzékeny, ezt nehéz is lenne letagadni. Kamion takarásából kibújva erősen kell szorítani a bőrrel vont kormányt, ami szériában állítható és légzsákot is rejt. Továbbá szériában légzsák jut az utasnak is, és ABS segíti a megállást.
![]() | |
![]() | ![]() |
Ha már a megállásnál tartunk, a fékektől többet vártam. Elöl hűtött, 284 mm-es tárcsát találunk, hátul viszont sajnos dobfék figyel a könnyűfém felni rejtekében. Ez sajnos a Multipla paletta minden felszereltségére jellemző. Szerintem megérdemelt volna hátulra is egy tárcsát.
A Multipla erőssége a sokoldalú térkihasználás. A különleges forma megpróbálta egyesíteni a limuzint, az egyterűt és a kombit, miközben olyan széles, mint egy Volkswagen Phaeton, de négy centivel rövidebb, mint egy Fiat Bravo. Elöl három ember terpeszkedhet úgy, hogy még a középső utas is hárompontos biztonságövvel nyugtathatja magát. Az ülések kényelme vitatható. Megosztotta szerkesztőségünket, és döntetlen állás született. Akárhogy is van, de a megoszlás bizonyítja, az ülésekkel van valami gond. Az biztos, hogy a kényelmes magas pozíció üdvözölhető, amivel szemben a túlzottan kemény párnázatot említeném.
< >

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
