A Fiat Ideát nem szerettük, a vásárlók még kevésbé. Nem is kapható már itthon. Kissé merész húzás ezek után másfélszeres áron behozni ugyanazt, új néven. Igaz, a dús felszereltség, a finom anyagok, a 90 lóerős dízel kifejezetten jó autóvá teszik a Lancia Musát. De kell-e valakinek?
Azt kell látnunk, hazánkfiai határozottan kedvelik az ilyen torz, széle-hossza egy autókat. Nyilván a Suzuki a felelős, bármi mást is gyárthattak volna a Wagon R+ helyett - akkor az árasztja el útjainkat. De nem, ők ezt a gnómot hozták a nyakunkra, és onnantól megállíthatatlan volt a kategória térnyerése: Opel Meriva, Ford Fusion, Suzuki Ignis és társaik. A Musa-Múzsa is ide tartozik, igaz, még drágább, mint a már megbukott Renault Modus vagy az ötletes, de vezetve elkeserítő Peugeot 1007-es.
Gyorsan essünk túl a katalógusadatokon: itthon két lökettérfogattal, a 8 és 16 szelepes 1,4-es benzinessel (77-95 LE), illetve az univerzális, 1,25 literes minidízellel kapható, utóbbi 70 és 90 lóerővel. Aki sűrű váltások helyett nyomatékból akarja megoldani a közlekedési szituációk zömét, hozzon Olaszországból 1,9D-t, ott azt is kínálják, 100 lóval.
Szűkített az alapfelszereltség is: Argento (ezüst), Oro (arany) és Platino (platina) szinteket találunk. A 90 lóerős változathoz már muszáj a legdrágább csomagot megvenni, autónk alapára 4,7 millió forint. Szédületes összeg, de csupán 500 ezerrel drágább, mint a kicsi belépő dízel, és abból kihagytak olyan apróságokat is, mint pl. a bőrkárpit. Erőlködés nélkül lehet elherdálni további súlyos százezreket; a tesztautó konfigurálásánál plusz 850 ezerrel kényeztették a magunkfajta érdemteleneket.
Rusnyának született, de mesterkozmetikushoz jár – a Musa külseje
Senkinek sem sikerült fogyasztható formába önteni egy négy méternél rövidebb, de 1,6-nál magasabb gépjárművet. Egyes próbálkozók tűrhető eredményre jutottak (nekem a Yaris Verso és a Modus ilyen), de ami lehetetlen, az lehetetlen. Nem is erőlködtek sokat a tervezők, fogták a jól bevált Phedra/807/Ulysse/C8/Sharan/Galaxy/Alhambra-mintát, hosszában és széltében zömítették, és ennyi. Egy-két részlet, a tükrök vagy a lámpák mutatják, hogy valamit próbáltak tenni, de ha az alapgondolat ennyire téves...
A Musát harmincszor kerültem meg, hogy legyen egy előnyösebb fotó is, hiába. Talán az eleje, ezzel a jellegzetes hűtőmaszkkal - mutatom a barátnőmnek. De hát olyan, mint egy malacfej, a turcsi orrával, rombolja le halovány érvemet. Harmadnapra szelídült az ítélete, azt mondta, mégis érdekesebb, mint mondjuk az SX4. Mivel jóval kevesebb van-lesz belőle. A bóknak ez sem egy túl fejlett példánya.
Oldalról, hátulról már iszonyatosan praktikus, egyben rettenetesen randa furgon - lenne, ha bölcsen nem választottak volna rá pazar kétszínű fényezést. Van, akit megbotránkoztat a metálbarna, de én mindig dacoltam az elutasítókkal (két ilyen árnyalatú autóm is volt). Drappal kombinálva igazán megnyerő. 300 ezret kóstál, de a szalonképességnek ez az ára.
Igényesen bútorozott szeparé – a Musa-Múzsa belülről
Nagy és nehéz nyílászárókon juthatunk a külmérethez képest valószínűtlenül tágas kabinba. Vigyázzunk, a határolót nem ekkora istállóajtóhoz méretezték, két végállás között szabadon lengedeznek. Rögtön megcsap a jellegzetes bőrillat, szemünk is kedvező üzenetet közvetít. Jó érzés beülni. Minden finom, igényes (még a máshol kedvvel szidott műszerfal is főleg habosított műanyag), és nyilván drága. Annak kell lennie, mert szerkezetileg, illetve pár filléres dizájnelem kivételével a Fiatban ülünk.
Az olaszok mindig diktálták a divatot, és a hagyomány nem kopott meg. Ritka jó ízlésre vall az anyagok és a színek összeválogatása, de a formák ellen sincs szavam. Visszaköszön a barna és a bézs; kint is jó volt, bent sem kevésbé. Nagyrészt kényelmes is, leszámítva, hogy nem mindenki szereti függőlegesen lógatni a lábát. Négy megtermett felnőtt mosolyogva befér, az üléslap és a támla is nagyobb autóba való. A csomagtér is nagyobb, mint amit a 315 literes adat mond.
Pár ergonómiai tévedésre viszont bátorkodom felhívni a gyártó figyelmét. A középre helyezett műszeregység a kisautókban divatos, de a mániásan szimmetriapártiak kivételével mindenki rühelli. Az indexkar kackiás, kár, hogy 5 centivel van magasabban és hátrébb, mint kellene. Az első nap 1 százalékban, később javuló aránnyal használtam az irányjelzőt, de a jobbra kanyarodásnál hetes gyakorlással is előbb az alá biggyesztett tempomatot pöcköltem. A dupla tetőablak haszontalan hülyeség, felnyitva pengének való rés támad, hátrahúzva meg hamar a forgószél hangjával kellemetlenkedik. Az, hogy napokig keresgéltem a háttámla állítókáját, különösen felháborító.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
