A Kia név két kínai írásjelből származik. A "ki" felemelkedést jelent, az "a" a kelet-ázsiai régióra utal. A Kia tehát már a nevében hordozza a felemelkedés ígéretét. És valóban, a most bemutatott Opirus lehet az első adag hélium a léggömbbe.
Az Opirus az első nagyobb vállalkozás, amelyen a Hyundai Automotive Group és az általa felvásárolt Kia Motors együtt dolgozott. A 2001 májusában elkezdett, huszonkét hónapig tartó, 167 millió dolláros fejlesztőmunka eredményeként a Hyundai Equus padlólemezét felhasználva született meg a luxus-Kia.
Az októbertől rendelhető Kia Opirus alapára 9 990 000 Ft. Elsősorban a luxusközeli kategória vásárlóit próbálja elcsábítani olyan modellektől, mint a Nissan Maxima, a Toyota Avalon (Lexus GS300 ?) és a Peugeot 607. Sajnos a hazai bemutatón még nem próbálhattuk ki, így csupán a száraz, de igen figyelemfelkeltő tényeket tekinthetjük át.
|
A Kia vérvonalát erősítő 12%-os tulajdonrésszel bíró Mercedes szellemisége jócskán érezhető az új Kia megjelenésén. Nehéz lenne tagadni, hogy Sung-dae Baek vezette házi tervezőcsapat munkájára nemcsak a Mercedes, hanem más európai autók jellegzetességei is nagy hatást gyakoroltak. A hatásokat kisebb-nagyobb sikerrel próbálták egységgé kovácsolni. Az Opirus az autóépítés eklektikája.
A belső határozottan egyedi. A műszerfal hosszirányú lépcsője
igazán tetszik nekem. A luxust fokozza a világos bőr és a valódi
fabetét. 2003 decemberétől kapható lesz fekete kárpittal és a fa
helyett karbonborítással is.
Az Opirus versenytársainál nagyobb hellyel várja a leendő tulajdonosát. Beültünk előre, hátra, és valóban: a kényelemmel nincs gond. Az első lábtér 1110 mm-es, a hátsó 945 mm, a fejtér elöl 1015 mm, hátul 975 mm. 1475 mm-es az első, és közel ugyanakkora, 1460 mm-es a hátsó válltér. A nyolc irányba állítható székek elöl villanyosak, akárcsak a kormányállítás. Két vezetőpozíció programozható, az ülésen kívül a kormány és a tükrök is egy gombnyomásra beállnak az előre programozott helyzetbe.
A napszemüvegtartótól a hűtött italtartóig rengeteg rekeszbe pakolhatunk. A vezetőülés előtti kesztyűtartóba került a CD és a DVD központi egysége. Természetesen ezek mellett a középen helyet foglaló ötcolos monitor sem marad el, amin persze tévézhetünk is.
A digitális klímaberendezés annyira intelligens, hogy méri és kijelzi a külső levegő károsanyag-tartalmát, és figyeli a belső páratartalmat. Hátul öt fokozatban állítható ülésfűtés egyes konkurens modelleken még extraként sem rendelhető, pedig a felsőbb kategóriában ez már igény lehet.
A csomagtartó 546 literes, versenytársai között ez is a
legnagyobb. A kapacitása a Kia által bevezetett golfszett + kiegészítők
mértékegységben 4+4-es, szemben pl. a
Peugeot 607-es
szégyenteljes 3+3-ával.
Az autó másik végébe háromezer-ötszáz köbcentis V6-os motort szereltek. 149 Kw-os (~202 LE) csúcsteljesítményét 5500-as fordulatszámnál, 304 Nm-es maximális forgatónyomatékát 3500-as fordulatszámnál éri el. Jelenleg csupán ezzel az egy motorral kapható. Szintén csak egyféle, ötsebességes, szekvenciális automata váltó jár az Opirushoz, amivel 9,2 másodperc körül éri el a százas tempót.
Az aktív és passzív biztonság terén is ígéretes haderő áll készenlétben. Menetstabilizátor (ESP), vészfékasszisztens (BAS), blokkolásgátló (ABS), kipörgésgátló (TCS), xenon fényszóró (HIG), csak hogy a legfontosabbakat említsem. A klasszikus megoldásokon túl függönylégzsákok, oldallégzsákok védik a bent ülőket. Összesen nyolc légzsák robbanhat. Ezenkívül az első ülések aktív fejtámlát kaptak.
Az Opirus jelenleg a koreai autógyártás csúcsa, határozott egyéniség ígéretes részletekkel. Mégis kell pár nap, amíg a Kia márkanév a felsőkategóriában is elismertté válik, esetleg bekövetkezik az, amit a sajtótájékoztató meghívóján olvastam: "Közeledik tehát a pillanat, amikor átértékelheti, amit a luxusautókról eddig gondolt."
|