Talján ellencsapás a Trabantra
Minden nemzet legbuzgóbb kisautógyártója, Olaszország tehetetlen dühvel szemlélte a Trabant 601 fantasztikus sikerét. Az érthetetlen, sokéves sorban állás, a másodkézi piac virágzó volta (nem ismerve a valódi okokat) addig ingerelte az imprelista-kapitalista bagázst, míg előálltak a méltó válasszal.
Némelyik jármű olyan, hogy a legedzettebb műszaki fantázia sem tudja elképzelni, hogy jöhetett létre. Ilyen a Fiat Panda is: teljesen érthetetlen, mi vezérelhette tervezőjét. Mármint ha volt ilyen. Vagy egy újonc rajzasztal kelt önálló életre Giugiaro stúdiójában?
Kocka-Pandát tesztelni Olaszországban érdemes. Itthon mutatóba is alig akad; az iszonyatos dobozforma miatt bármi mást szívesebben választottak a használtautók közt turkáló honfitársaink. Ha tudnák, hogy szülőhazájában micsoda dics övezi! Igen, Itáliában más a helyzet: az 1980-2003 között gyártott első Panda az olasz vidéki élet szerves része.
Tehát jól megérdemelt toscanai pihenésünket időlegesen megszakítva Pandát próbáltunk. Lett volna jobb dolgunk, de hát a kötelességérzet... Az élet hozta; éppen ez a pompás mattpiros hétötvenes szállásadóink második autója.
Bár első látásra inkább elhanyagolt, "fellelt állapotú" veteránnak gondolnánk. Pedig nem, láttam a forgalmiját. A minden külső felületén egyformán matt fényezést (muhaha, hol a fény?) terjedelmes rozsdasebek borítják. A korrózió szokásos támadási felületein (ajtók, sárvédők) kívül különös módon a motorházon, sőt a tetőn is kialakultak apróbb-nagyobb oxidációs szigetek.
A megmagyarázhatatlannak vélt jelenségről a tulajdonos, Roberto oszlatta el a homályt. Egykori munkaadója (egy műszaki szakközépiskolában volt tanár, amíg negyvenpár évesen nyugdíjba nem vonult) a közeli Piombino városában tartja fenn az intézményt, ahol borzalmas vasmű ontja magából a káros kigőzölgéseket. A szállongó, majd az érzékeny felületre letelepedő, agresszív kémhatású pernye, illetve a mérges gázok és a csapadék elegyéből létrejövő savas eső okozta az autó védőrétegének gyors pusztulását. Meg persze a toszkán nap.
Dehogyis, nem valamilyen ferde ízlés indokolja a fantasztikus Panda-populációt. Míg a városokban a Cinquecento ("ötszázas"), vidéken a Panda az optimális Fiat. A robusztus felépítés, a jókora hasmagasság tökéletesen alkalmassá teszi a haszonnövénytáblák közötti földes-murvás utak bejárására. A macskakő sem jelent neki problémát: pattog ugyan, mint egy fröccsöntött kerekű játékdömper, de a legélesebben türemkedő kőszegély is csak vágyakozva nyúlkál az alja után, elérni képtelen.
Mellette szól a megbízhatósága is. Roberto szentül állítja, hogy kizárólag benzinre kell költenie (arra sem sokat), meg néha (húszezrenként) lecserélik az olajat. Azért én néznék egy új ékszíjat (tisztesen visít beindítás után), és a kapcsolók környékén is tapasztalható némi makacskodás.
A fentiekben felsoroltuk a Fiat Panda összes erényét. Összefoglalva, még egyszer, hogy a hamarosan következő kritikai észrevételek mellett a dicséret ne legyen annyira elenyésző: igénytelen, mint egy teve, kicsiny, köpcös teste viszonylag erős, és olyan ronda, hogy nem sajnálják a dűlőre belógó rekettyéssel összekaristoltatni.
Kezdjük a becsmérlést a belsővel. Sajnos tesztautónk túlságosan kifinomult szériából való, de muszáj az egyszerűbbről is beszélni. A Panda megjelenésekor olyan jelentősnek érezték az eleddig kiszolgálatlan mezőgazdász-célközönséget, hogy kempingszékkeretekről legombolható huzattal és ugyanúgy eltávolítható szövet "műszerfallal" szállították.
Ha eddig pörölt is signora Contadina signore Contadinóval (contadina /nőnem/, contadino /hn/ jelentése: paraszt), mert utóbbi véletlenül sártól vagy ganétól szennyezett öltözékben ült be az autójába, mostantól hallgass volt a neve. Ha nem tetszett neki, lecsatolhatta a huzatot, és mehetett a patakhoz sulykolni, vagy hajíthatta a mosógépbe. A vascsövekből összeállított vázra húzott vászon persze korlátozott kényelmet kínál.
De mindez ésszerű kompromisszumnak vélhető a műszerfalhoz képest. Amely a legszükségesebb kijelzőkből (kilométer- és benzinszint), illetve kapcsolókból áll. És két tasakból. Kicsia vezető ajtaja mellett (belefér egy tízes papírzsepi, egy csomag rágó, és szuszakolva egy kisebb erszény), nagyobb az utas előtt. Ide keskeny tárgyainkat helyezzük (térkép stb.), de óvakodjunk a túlterheléstől, a szövet szakítószilárdsága véges.
Rádiónak e konfigurációban nincs helye. Jobbra odaberhelhető egy dobozka, abba belecsúsztatható a fejegység. Szép megoldás; olyan, mint annak idején a '79-es Skoda 120-asomon a kisipari középkonzol. Most döbbenek rá, milyen túlzó szigorral ítélkeztem korábban a zárható kesztyűtartó hiányáról ennél az AX-nél ...
Komfortérzetünket jelentősen befolyásolja a környezet. Nem kell hozzá sok: könnyen tisztítható (és tisztán tartott) burkolatok; nem túl szűk, nem túl tág hely; optimális szellőzés. Nos, ha ezt az elvet vették alapul a Panda tervezésekor, tökéletes munkát végeztek. A belső burkolat jelentékeny része vizes ruhával tisztítható, fényezett felület.
A függőleges síklapokkal határolt fülke a 3,4 méteres hossz ellenére kifejezetten tágas. Az utasülés tulajdonosának végképp: a máshol erőszakosan felé nyomuló műszerfal itt üres vászontáskaként csüng. A friss levegőhöz az első oldalablakokon túl igen elmés, a Fiatoknál visszatérően alkalmazott megoldásként az A-oszlopok mellett közvetlenül is hozzájuthatunk. Ráadásul itt nem is kell a 128-asokéhoz, Zastavákéhoz hasonló légcsatorna: idekeveredik az oxigénmolekula, fel sem ocsúdik, és 3 centivel arrébb már bent is van a fülkében.
A menetdinamika szó tesztautónk esetében maró gúnnyal terhes kifejezés. Bár gyorsan visszatolható a szívató pöcke, melegen sem igazán virgonc. Biztos vagyok benne, hogy egy közepesen lepukkant Trabi mosolyogva bodorítaná kékes füstpamacsait a lemaradó Panda 750 orra alá. Egy nagyobb kört szándékoztam tenni a potyaautóval; félúton visszafordultam. Féltem, hogy értesítik a csendőrséget, olyan régen eltűntem. Hetvenig még mutat valami igyekezetet; tulajdonképpen százat is megy, de akkor már olyan hangos ordítással pótolja a lendületet, hogy minimum másfélszeres tempónak érződik.
A 770 köbcentis változathoz is ötsebességes váltó tartozik. Minden idők legkisebb váltógombjával, beleértve a KCR daruk zsugorított pingponglabdányi méretű kezelőszerveit. A hosszú rúd kezelése a padlóváltós Wartburgok szomorú emlékét idézi.
Az egyenetlen murván stabilitást biztosító futómű a sima aszfalton váratlanul veszít jó tulajdonságaiból: megy mindenfelé, csak egyenesen nem akar. A keskeny abroncsok kanyarban nem nagyon akadályozzák a sodródást. Szerencsére akusztikus riasztórendszer informál az ív túl gyors megközelítéséről: a gumi sivalkodik, ahogy megkezdjük a kanyarodást.
Kapjunk ilyenkor a fékhez: nem is olyan rossz. A Trabant 601-esénél biztosan jobb, hisz' ott elöl is dobokkal imitálják a fékrendszert, itt pedig jóval harapósabb a 227 mm-es tárcsa van. Súly, gumiszélesség, sprőd rugózás - mind hasonló, csodát ne várjunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
