A testes művész

2001.06.08. 11:35

Helyes kis darab. Hossza csupán 4.3 méter, de belül öt egyforma méretű ülése és 550 literes csomagtere van, így mondhatjuk, hogy a kívülről nem Góliát méretű kocsiszekrény által körülhatárolt területet maximálisan kihasználja. A vezető és anyósa ülésén könyöktámaszt is találunk, ami hosszú úton igazi áldás.

Vannak az autóstársadalomnak furcsa egyedei, akiket a teljesítményadatoknál sokkal jobban felcsigáz az adott autó praktikussága, variálhatósága, mindennapi használata során kitűnő erényei.

 
   
   

Ilyennek képzeljük az átlagos Picasso vásárlót is: többgyermekes családanya vagy apa, eszébe sem jut versenyezni a pirosnál, jól ismeri a nagybevásárlás fogalmát, szeret kényelmesen autózni és nem utolsósorban jól átgondolta, melyik lehetőséget válassza a buszlimuzinok egyre szélesedő kínálatából. Megnézi az Opel Zafirát, de nem akar porosz autót az érzékeny lelkű gyerekei alá, megnézi a Fiat Multiplát, ami zseniális, de túlságosan emlékezteti kamaszkori letaposott orrú túrabakancsára, Renault Scénicje meg a szomszédnak már van, olyan nem kell, mert reggel a rohanásban összekeverik. Ekkor beül egy próbaútra a Citroen Xsara Picassoba.

 
   
 

Miután beül, elhelyezkedik. Az üléspozíció beállítása komplex gondolkodást igényel, ugyanis az ülés magasságának beállításával egy időben az ülőlap dőlésszöge is változik, emelésre előre, leeresztéskor hátrafelé dől - egyébként logikusan -, így a háttámlát érdemes a magasság beállítása után kezelésbe venni. De ha egyszer sikerült, akkor nagyon jó. Mindkét könyök karfán pihen, köröttünk tengernyi tér, a műszerfal tetejéről pedig csak a gomba hiányzik, és már lehetne is rexezni rajta. Hátul pláne csodálatos a Picasso-ban helyet foglalni, semmi zavaró kardánalagút, ellenben van három egyenlő méretű ülés és ugyancsak bő légtér, az előrébb húzható vagy kis útitálcának lehajtható középső üléssel pedig még kényelmesebbre tagolható az utasok birodalma.

 
   
   

A kis kéjpálca váltó is jó helyet kapott a műszerfalon, egészen addig a pillanatig, amíg nem akarunk CD-t cserélni a lejátszóban 1, 3, és 5 sebességi fokozatnál. Sőt, talán az a legjobb, ha mindenestől lemondunk a gyári Hi-Fi berendezésről, mely bár fidelnek fidel, (a CD még macskakövön sem ugrál) de a mintha egy, a műszerfal elé helyezett félfamentes rajzlapról szólna a zene, pedig a Picasso hatalmas sofőr előtti terét az isten is csodálatos sztereoszínpadnak teremtette.

A váltókar elhelyezése pompás, de váltáskor nem árt emlékeztetnünk magunkat arra, hogy egy szolid családi autót vezetünk. Különösen a gyors egyből kettőbe húzást jobb gonddal végezni, ellenkező esetben jó eséllyel találunk mellé, ezáltal forgalmi zavart okozva.

 
   
 

A 117 lovas 1,8-as motor pont elég, hogy a gyerekek partedlijére egy kövérebb gáznál ráboruljon az olvadt jégrém, és ennél többre ebben a kategóriában nincs is szükség. Erőszakos pörgetéssel sem lesz sportautó a Picasso, de nem is az a dolga, viszont még autópályán is könnyen tolja a nagy vigyorgó arcát maga előtt.

A rugózás a menettulajdonságokhoz és az autó jellegéhez tökéletesen passzol, finoman kemény, zavaró billegés nincs, legfeljebb idétlen kanyarvételkor kezd mozogni az átlagosnál magasabb karosszéria, de mint az már világossá vált, egyébként sem kell gyorsan kanyarodni, mert olyankor nem a partedlire, hanem a kárpitra ömlik az olvadt fagyi, ami rossz dolog.

 
   
   

A CD kezelőszervei a kormányon kaptak helyet, ez előnyös, ellenben a duda egy kifejezetten idétlen gombbal hozható működésbe a baloldali bajuszkapcsoló végén, igaz, ez az elrendezés a francia autók ismerőinek nem okoz meglepetést. Ráadásul a dudálástól a gyerekek megijednek, elejtik az olvadt fagyit, és akkor lehet menni pucolóhabért a benzinkúthoz. A klímát a műszerfalról irányíthatjuk, a gombok nyomogatását egy nagy képernyőn követhetjük figyelemmel a váltókar felett.

A középső monitoron jelennek meg a fogyasztási adatok, a sebesség, a dátum és idő, a kinti levegő és a hűtővíz hőmérséklete, valamint a biztonsági öv és az ajtók állapota is. Aki szereti az ilyesmit annak jó, aki szerint pedig a hagyományos, körórás műszerek jobban követhetők és kevésbé kötik le a figyelmet, annak nem. Ez már csak így megy.

 
   
 

A belsőt borító műanyagok hangulatosak, az ajtó külsejére helyezett, meghúzás elleni díszléc pedig különösen hasznos, amíg az ember megszokja, hogy egy, az átlagosnál öblösebb autót vezet.

A praktikus megoldások sorát gyarapítják az utastérben számolatlanul fellelhető kisebb-nagyobb tároló szerkezetek, az ülések sokoldalú variálhatósága, a hátsó ülések eltávolításával a csomagtér mérete picivel két köbméter fölé kúszik! A csomagtér ajtaja szintén állítható, 185 cm fölötti embertársaink egy mozdulattal kb. 15cm-rel növelhetik az ajtó nyílását.

Az ajtó nyitógombját elárulom: a rendszámot megvilágító lámpa műanyagkerete alatt kell nyomást kifejteni, és szezám tárul. A pótkerék az autó alján, kívül helyezkedik el, és nem mankó, hanem normál méretű. Minden bizonnyal a háziasszonyok kedvenc tartozéka a Modubox elnevezésű gurulós, fogantyús, sakktábla méretűre összehajtható pazar műanyag bevásárlókocsi, amit a csomagtartóban egy tépőzáras szalaggal rögzíthetünk, és rengeteg jégkrém fér bele.

Jogos a kérdés, mennyi pénzt kérnek mindezért: az alapmodell ára 4 330 000Ft, ezért már megkapjuk a légzsákokat elöl és oldalt, az ABS-t és sok-sok elektromos gizmót. Plusz az NCAP töréstesztjén négy csillagot elért karosszériát. Az extralista csak esztétikai kiegészítőket tartalmaz, ezt semmiképp nem nevezhetjük elvakult, a vásárló kizsákmányolását megcélzó árképzésnek. A Picassoban ez a legszebb: egy családi autó, amit arra terveztek, hogy jó családi autó legyen, és egy nagyon jó családi autó lett belőle. Ügyes munka.

Hogy a Picasso formavilága megragadja-e az embert, csak egyéni ízlés kérdése. Engem vesére emlékeztetnek a kívülről-belülről egyaránt megjelenő ellipszoid formák, de tetszik, végre megint egy egyéniségét vállaló Citroen, nagyon praktikus és szerethető karakter. Hogy vennék-e Picasso-t?

A második gyerekem születésekor erősen meg fogom fontolni.

Az oldalról ajánljuk

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16