Amióta Ferry Porsche megcsinálta az első Porschét, a márka azóta nem tud szabadulni ettől a farmotor-hátsókerékhajtás problémakörtől. Vagyis: apró lépésekben, lassan talán már sikerül, mutatja ezt a Cayenne óriás-SUV. Vajon megy-e majd másodszor is?
Nemrégiben jártam a Porsche új múzeumában , ami amellett, hogy épületként, kiállításként, a német gondosság kirakataként egyformán lenyűgöző hely, ráébresztett egy fontos dologra.
Az első igazi Porsche autó, majd a kocsiból kinövő cég, ugye, a híres bogárteremtő Ferdinand Porsche fiának, Ferry Porschénak volt az alkotása. Ferrynek, jegyezzék meg, máskülönben óriási lesz a kavar. A sztorit ismerjük, Ferry a háború utáni ínséges években autót szeretett volna magának, de nem talált megfelelőt, ezért épített egyet, nagyjából abból lett a Porsche 356. Az, hogy az alkatrészek és a konstrukció javarésze a Volkswagentől jött, érthető, hiszen Ferry már az apja alatt dolgozott a hitleri KdF-Wagenen, ő is volt az egyik első tesztelő, s abból lett később a Bogár. Az első szériagyártású Porsche végképp olyan volt, mint egy lapos karosszériás tuning-Bogár.
És hogy miért lett sportkocsi? Mert Ferry akkor, 1948-ban 39 éves volt, három évvel fiatalabb, mint én most. A velem egyidős emberek jó része pedig, így a mid-life crisis küszöbén (vagy azt átlépve) éppen járműben önmegvalósít. Motorozik, sportkocsit vesz, veteránozni kezd, ilyenek. Ferry Porsche azt tette, ami akkor különleges volt: egyedi sportkocsit épített. Ha apja, Ferdinand Porsche akkor épp nem csücsül húsz hónapon át egy középkori börtönben a franciaországi Dijonban, a Renault 4CV terveit csinosítgatva, talán beleszól a dolgok menetébe, és luxusautó kerekedik a történetből. De a szabad kezet kapott Ferryből sportkocsi sarjadt ki, nem pohos szedán.
A 356 hamar sikeres lett, és úgy tűnt, Ferry meggondolta magát. Bár az első autót kétüléses középmotorosnak tervezte, a következőnél – ami az első széria 356-os is volt egyben – már leghátra tette a motort, mint a VW-ben, és megpróbált két plusz helyet is szorítani az utastérben.
Aztán amikor fia, "Butzi" Porsche 1959-ben megalkotta a 911-est előrevetítő tanulmányautót, a Typ 754-et, annak is inkább limuzinos lett a tetőformája, hogy elférjen benne két hátsó utas is, nem pedig lapos, mint a végleges verziónak. Később, 1974-ben megint csak született egy négyülésesnek szánt verzió, a 911 S Typ 915 – az egy szem prototípusig jutott csak el.
Aztán jött az orrmotoros 928-as – ami elsőként próbált komolyan szakítani a farmotor–léghűtés–hátsókerék-hajtás koncepcióval – szintén családi kupénak indult, de végül túl szűknek bizonyult a szerephez. Meg a 924-esnél is komolyabban vették a hátsó üléseket, mint a 911-ben, de azt sem ölelték keblükre a népes szicíliai és kambodzsai famíliák. És ne feledjük, hogy a 928-asból készült egy darab családi kombi is, hogy a Kínának szánt, Fiat Marea-jellegű, négyajtós, ötüléses tanulmányautóról ne is beszéljünk.
Nekem úgy tűnik: Ferry, Butzi és az összes Porsche-vezető régóta szeretett volna már egy tisztességes családi autót látni a palettán. Jó-jó a sportautó, van belőle pénz bőven, értenek is hozzá, jutottak közös nevezőre titkos sörözéseken, de négyüléses nélkül csonka a család. A Porschénak pedig évtizedek óta simán meglett volna a know-howja és a kapacitása, hogy ilyet gyártson. De a vevőket taszította az ötlet.
Az első autó, amely át tudta törni a sportautó-mánia falát, a Cayenne volt. Na ja, a drága SUV-k kategóriája olyan hirtelen felfutott az ezredfordulón, hogy a Porsche tökéletes időzítéssel, épp a kellő vákuumba tudta bedobni a VW Touareggel közösen kifejlesztett gigabatárt.
Lehet szeretni vagy utálni (a keményvonalas porschésok általában undorodnak tőle, a zöld lobbi természetesen szintén, sokaknak viszont nagyon bejön), de a Cayenne életbevágóan fontos volt a Porsche modelltörténetében. Ez lett az első, hagyományos felépítésű kocsija a cégnek (mert a Boxster is alapvetően egy, a motorját fura helyen hordó, kétüléses sportkocsi, a 924, a 968 és a 928 pedig sem gyökeret nem eresztett a Porsche-históriában, sem pedig tartós, komoly profitot nem hozott), amely igazi, dübörgő siker lett. A Cayenne-en keresztül egy világ tanulta és szokta meg, hogy a klasszikus Porsche-pofa mögött lehet más is, mint csomagtartó.
A Cayenne gondos dadaként vetette meg az ágyat a Panamerának. Ami – a Porsche nevet mostanában övező hype-ban, valamint egy olyan gazdasági klímában, amelyben minden termék eladása bizonytalanná vált, de az igazán, súlyosan drága luxuscikkek tartják magukat – talán nagyot is tud majd dobbantani. Ha két évvel ezelőtt lennénk, ezt szinte biztosra mondanám. Most van azért ebben egy adag spekuláció.
Igazából pedig mindegy is, milyen lesz a Panamera. És valójában pontosan olyan, amilyennek mindenki gondolta már vagy három éve, amióta tudtuk, hogy egyszer majd megszületik. Orra a 911-esre sandító, corporate-arc, a fara szintén 911-esé, persze kicsit átrajzolva, középen dakszlisan hosszú derékkal. Az arányok, a kiállás közel sem olyan harmonikus, mint a 911-esé, pláne nem annyira, mint a Caymané, de nem néz ki rosszul. Ha ki tudnám törölni a 911-es összes emlékmorzsáját az agyamból, azt mondanám: szuper.
És persze a motor az orrban van, hátul a csomagtartó, bent pedig két sor valódi ülés, szigorúan négy főnek. Mégis, számított bárki valami másra?
Itt kell hozzáfűznöm, hogy jelen írás csak egy általam biztosnak tartott forrásokból összeollózott fércmű, ugyanakkor tudásom java is. Panamera-bemutatóra eljutni ugyanis vajmi csekély az esélyünk, előbb kapunk a Ferraritól tartóstesztre autót, mint hogy ez megtörténjen. Teszem hozzá: jó darabig nem nagyon látok tesztautóra sem esélyt, hacsak valami csoda nem történik. Ám a Panamera annyira fontos modell, és a külföldi sajtóban oly sok információ látott róla napvilágot, hogy bűn lenne megvonni e sok jót a TC olvasóitól. Mellesleg borzasztóan érdekes autó is – vajon milyen "normális" kocsit képes kanyarítani a világ egyik legnagyobbra tartott autómérnök-gárdája? Hát ezért kellett a cikk. Kérem, folytassuk együtt, ettől még érdekes lesz.
A Panamerát 1991 óta várja a publikum, akkor reppentek fel hírek, hogy a Porsche négyüléses szuperlimuzint tervez, amit majd 1994-ben be is mutat. Aztán a Porsche kis híján összedőlt akkor, a projektet elnapolták, az egyetlen, ami megmaradt a szuperlimóból, az összetett hátsó futómű volt, ami a 993-as szériájú 911-esben megjelent. Azért is volt olyan széles a nyomtáv – nagyobb autóhoz tervezték…
Néhány éve egyre többet hallottunk róla, aztán egy esztendeje már folyamatosan jönnek a lesipuskás fotók, a hírek, egy-egy részletmegoldás is kitudódott. A legérdekesebb: úgy volt, hogy a 2009-es Genfi Autószalonon mutatja majd be a Porsche, de az utolsó pillanatban elnapolták az akciót, és a bő egy hónappal későbbi Sanghaji Autószalonon leplezték le a végleges autót, ami Európában ősz elejétől lesz kapható. Így történt ez most, amikor Detroit és Tokió belterjes, helyi kiállítássá vált, holott évekig tartott mindkettőnek, hogy hiteles nemzetközi autószalonná váljon. Látják, ennyire fontos az autóiparnak Kína, valamint az őt övező orosz és indiai piac…
A Panamera tele van érdekes megoldásokkal. Egyet lapoznak, és megtudják, mik azok.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
