Felmentő sereg

2005.09.07. 09:46

A képeken állatul nézett ki. De milyen lehet vezetni? Torinóban ezt is megtudtuk, miközben nem mi tapostuk halálra Luca Di Montezemolo Fiat-elnököt, igaz, Michael Schumacher se a mi vállunkhoz ért véletlenül a gálavacsorán.


A Stilo kudarcának okait majdnem olyan lelkesen kutatják az olaszok, mint a Római Birodalom bukását. Pont a World Trade Center pusztulása utáni recessziót sikerült telibe kapni, problémák voltak a megbízhatósággal, ráadásul nagyon golfosra vették az imidzset, ami a németeknek mégiscsak jobban áll, satöbbi, satöbbi.

A benzin ára emelkedik, de az élet megy tovább, és lassan mintha a Fiat is összeszedné magát. A Stilo, ugye, a piac szerint nem jött össze, a Multipla és a Punto II. frissítése pedig szerintünk nem, de most rövid idő alatt itt a második, teljesen átgondolt és vállalható új modelljük (az egyik a Panda). A forma ugyanolyan dögös, mint a képeken. A Punto II-t túlszárnyalni nem lehet, de ez is csúcsközeli dizájn. A Giugiaro-Italdesign és a Fiat Centro Stile közös fejlesztés, és egyelőre hibát nem találtam benne.

Az orra kicsit Maserati GT-s, amiben az az érdekes, hogy az előző Puntót épp a szélességet hangsúlyozó csíklámpák tették lapos, kistestű ragadozóvá. Ezek a fényszórók viszont inkább srégen fölfelé nyúlnak, hasonló hatással.


A sárvédőket annyira kidomborították, hogy elöl majdnem egybefolyik a motorháztetővel, aztán jön kedvencem, a külső tükör. Nagyon határozott fény-árnyék vonallal kettéslankítva, tömzsi, fekete kocsányon. Az oldalvonalak határozott éket formálva futnak hátrafelé, aztán a hátulját szépen összecsippentették - élőben a hátulja a kedvencem. A 275 literes csomagtartó a kategóriában, ferdehátú-viszonylatban jó, de azt is sikerült összehozni, hogy az ötajtós kasztni se nézzen ki rosszabbul.


A Punto Grande fejlesztési periódusát rekordidőre vették le: 22 hónap alatt készültek el. Egy Mercedesnél ugyanez öt-hat évig tart. Egy olyan családi-oligarchikus vállalkozásról, mint a Fiat, ahol dinasztikusan öröklődnek az igazgatótanácsi tagságok, nem tudom elképzelni, hogy képes legyen normális működésre. A Punto Grande viszont olyan jó autó benyomását kelti, hogy most talán tényleg pánikba estek, és egy kicsit összekapták magukat.

Beltérben a Stilónál jobbat nemigen lehet, a Stilo szinte még az Alfáknál is kellemesebb belsőt kapott. Ilyet tehát tudnak a Fiatnál. A Grande se lett rossz, de sajnos a borzalmas műanyag, ami a Punto II. egyetlen igazi szégyenfoltja volt, valószínűleg olyan olcsó, hogy a gyártónak egyszerűen nem volt szíve kihagyni.


Tetszetős elmélet lehetne kerekíteni abból, hogy nem akarták megsemmisíteni a hatalmas ocsmányműanyag-készleteket, de nem is kell megsemmisíteni, mert a Punto II/B a G Astrához és az Octavia I-hez hasonlóan gyártásban marad, Punto Classic néven.

Ha nem fogdossuk, nem vész, sőt határozottan prémium belterű Puntók között válogathatunk, ha színeset akarunk. A váltó felhúzógyűrűjéhez tényleg csak a hátramenet kapcsolásakor nyúljunk, mert az is szörnyplasztikból van, ráadásul szögletes élekkel, a legkevésbé sem kézbe simulóan, meg persze a rossz minőségű fröccsöntésből származó sorjákkal.


Különlegesen büszkék az új Punto torziós merevségére. Torziós merevséggel kérkedni viszonylag újkeletű dolog, én először a Rover 75 kapcsán találkoztam vele. Örültem is neki, milyen jó ilyen merev kasztnit vezetni, nahát, 24 ezer Nm/fok. A Punto Grande háromajtósának különlegesen jó torziós merevsége 113 ezer da Nm/rad, amit a sajtótájékoztató szinkrontolmácsa lazán le is fordított dekára és fokra.

Szerettem volna mindezt összehasonlítani a Rover 240 és a Mini 245 ezer Nm/fokos értékével, mégis, el tudjam helyezni a Grandét merevségi kontextusban. Én az egészhez semmit sem konyítok, ezért a magyar újságírócsapathoz fordultam segítségért. A sokadik "pível osztod", "mert a rádiusz az annyi, mint..." és "most szinuszban vagyok" után elmenekültem azzal, hogy majd visszatérek a végeredményért, mivel nekem sajnos azonnal tilt az agyam az ilyen kifejezésekre.


A konklúzió (magyar szakemberek telefonos segítségének igénybe vételével): semmi, ez így hülyeség, hiszen egyrészt meg kéne szorozni valamennyivel, mert rádiusz, másrészt elosztani, mert mittudoménmi. Tehát nem tudjuk, merevebb-e a Punto Grande, mint a Mini. Igazság szerint azt se tudjuk, hogyan mérik a torziós merevséget.


Betekernek az autó elejébe és hátuljába egy csavart, aztán nekiesnek egy háznyi nyomatékkulccsal, aztán megnézik, hány newtonméternél sikerült egy fokkal eltekerni? A legvalószínűbb az lehet, hogy a két tengelynél feszítik, mert az egy reális terhelés, de sajnos ennek a közeljövőben utána kell néznünk.

Addig is: akár rádiusz, akár fok, a Punto Grande merev karosszériájú, kiváló futóművű autó. A kormányzás közvetlen, még bőven az élvezetes tartományban, ennél élénkebb reakciókkal együtt élni már rossz lenne, ez így pont jó.


Hivatalos bemutató előtt nem szokás EuroNCAP-töréstesztet végezni, de a szabályok ismertek, mennyivel, milyen szögben minek kell nekimenni, mekkora bábukkal az ülésekben. A Fiatnak elég komoly törésteszt-laboratóriuma van. Úgyhogy tizenötezer órányi számítógépes modellezés és 60 prototípus összetörése után meg is adták maguknak az 5 csillagot.

Ötöt a bent ülők, hármat a gyalogosok védelmére - mindkettő kimagaslóan jó eredmény. Lehet, hogy a Renault-tól tanulták ezt a tudatos EuroNCAP-ra gyúrást, de sebaj, csak így tovább.


Az általam vezetett új, 90 lovas 1,3 Multijet dízelmotorral nem is lesz orrnehéz; az egész blokk összevissza 130 kiló. Ezt az tudja értékelni, akinek a motorjában ( Vmax) a 150 kiló a motor, 1200 köbcentivel. Jó, a Vmax persze 145 ló, és 10 másodperc alatt van kétszázon, de meg is eszi városban a 8-9 litert, a Fiat új kisdízele meg a változó geometriájú turbójával 5,9-del teszi ugyanezt, országúton pedig 4 liter alatt marad.

Jó kis motor, egész jó kis váltóval. Jó kapcsolási érzet, bírja a gyors váltásokat, a legtöbb fokozatba magától beletalál. Jó lenne, ha az olasz váltók ebbe az irányba fejlődnének - az erősebbik dízelhez járó hatsebességesnél se lehet összekeverni a fokozatokat.

A kollégák is dicsérték, milyen jól lehet kuplung nélkül váltani - tényleg, de mivel eddig más autóval ekkora elvetemültséget nem próbálgattam, sajnos nincs összehasonlítási alapom.

Punto Grande

Nem állítható a biztonsági öv magassága. Nem zárható a tanksapka. És hát a fekete műanyag a műszerfalon. Összesen ennyi nem tetszett a új Puntón néhány óra tesztelés után. Egyébként különlegesen szép, élvezetesen vezethető, majdnem Golf-Focus méretű autó. Az áráról még csak anyit tudunk, hogy Olaszországban 11 111 euró lesz, de nálunk állítólag olcsóbban adják majd. És 2,7 millióért egyáltalán nem lenne rossz vétel.

(Magyarországi forgalmazás januártól.)

Motorváltozatok

1,2 8V

hengerűrtartalom: 1242 cm³
teljesítmény: 65 LE@5500
nyomaték: 102 Nm@3000
saját tömeg (3 ajtós): 1015 kg
végsebesség: 155 km/h
gyorsulás (0-100): 14,5
fogyasztás: 7,9/5,1/6,1

1,4 8V

hengerűrtartalom: 1368 cm 3
teljesítmény: 77 LE@6000
nyomaték: 115 Nm@3000
saját tömeg (3 ajtós): 1025 kg
végsebesség: 165 km/h
gyorsulás (0-100): 13,2
fogyasztás: 7,7/5,2/6,1

1,3 Multijet 16V dízel 75 LE

hengerűrtartalom: 1248 cm 3
teljesítmény: 75 LE@4000
nyomaték: 190 Nm@1750
saját tömeg (3 ajtós): 1090 kg
végsebesség: 165 km/h
gyorsulás (0-100): 13,6
fogyasztás: 5,9/4,0/4,7

1,3 Multijet 16V dízel 90 LE

hengerűrtartalom: 1242 cm 3
teljesítmény: 90 LE@4000
nyomaték: 200 Nm@1750
saját tömeg (3 ajtós): 1130 kg
végsebesség: 175 km/h
gyorsulás (0-100): 11,9
fogyasztás: 5,9/3,9/4,6

1,9 Multijet 8V dízel 120 LE

hengerűrtartalom: 1910 cm 3
teljesítmény: 120 LE@4000
nyomaték: 280 Nm@2000
saját tömeg (3 ajtós): 1205 kg
végsebesség: 190 km/h
gyorsulás (0-100): 10,0
fogyasztás: 7,5/4,5/5,6

1,9 Multijet 8V dízel 130 LE

hengerűrtartalom: 1910 cm 3
teljesítmény: 130 LE@4000
nyomaték: 280 Nm@2000
saját tömeg (3 ajtós): 1205 kg
végsebesség: 200 km/h
gyorsulás (0-100): 9,5
fogyasztás: 7,6/4,6/5,7

Az oldalról ajánljuk

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

22 perce
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16