A Nissan legújabb telekjárója nem az érzékszerveket támadó bomba, de még csak pukkancs sem. Bár szemre fájintos, menet közben is csak a látvány tartja ébren a bent ülőket. És ez a legerősebb benzinmotoros verzió!
Annyira veszi komolyan a gyártó ezt a négykerék-hajtású Qashqai dolgot, hogy a saját honlapján sem a 4x4 rovatban található a Qashqai, hanem a személyautók között. Sőt, abban a reklámkiadványában, amelyik a Nissan 4x4 királyai – vagy valami ilyesmi – címet viseli, alig van fél oldal erről a típusról, és ott sem tartják fontosnak, hogy 4x4-et is tud. Így tehát tegyük is félre ezt a Qashqai 4x4- meg difizárkérdést, pont annyit tud, ami semmit sem ér, ha szükség lenne rá. Még jó, hogy a Winkler nem vitte el Őrbottyánba.
Városi verdának viszont több a soknál. Tényleg igaz, hogy 100%-ig városi, kompakt, szabadidő-autó, ahogy állítják. Külsőleg valahogy nem tűnik nagynak, persze magas, meg SUV-szerű, de akkor sem látszanak azok a méretek, amik bent vannak. A magabiztosan erőt sugárzó megjelenésben nagy szerepe van a lekerekített sarkoknak. Sehol egy él, sehol egy csücsök, így a nagy lemezfelületek mackósságot sugallnak.
Szemből tök egyedi nissanos az arca. Nem nagyon látni, hogy a Nissan az egységes márkaarculatra törekedne, de szerintem ez nem is baj. Sokkal jobban szeretem az önmagában egyéniség autókat, és az utca is jobban néz ki, ha nem csak egyforma Audik, vagy épp Nissanok haladnak, parkolnak. A Qashqai oldalnézetén a küszöb tájék műanyagos védelme és a hatalmas hátsó ajtó szúr szemet. A klasszikus bakancsforma nem érdemel kritikát. Virtuális körbejárásunkból a hátulja marad. Itt azért megoszlanak a vélemények, bár vannak, akiknek az eddigiek sem nagyon jöttek be. Nekem eddig tetszett.
A hátulja viszont más lámpákkal szerintem szebb lett volna. Már az sem tetszik, hogy az autó oldalára nagyobb – haszontalan – piros lámpa felület jutott, mint hátulra hasznos. Valójában nem tudom megmondani, hogy ezen kívül konkrétan mi bajom vele; egyszerűen nem illik a többi nézethez. De mivel nem látjuk szemből és hátulról egyszerre, így végül is nincs gáz. Véleményem szerint a Qashqai sikere már eldőlt. Mivel a megszűnt Almera helyett három új Nissan lép színre – Note, Qashqai, Tiida -, és a másik kettővel már találkoztam, ki merem jelenteni, hogy a maga területén ez a legütősebb.
Valamiért manapság az a menő, ha az ember terepjáróval vagy annak látszó járművel közlekedik. Ennek az utóbbinak a Qashqai tökéletesen megfelel, főleg a nagyobb motorokkal és a hozzájuk járó kapcsolható négykerék-hajtással, amivel terepre menni őrültség, de mondjuk télen, hóban biztonságérzetet adhat. Akinek nem kell ez a hamis biztonságérzet, az vegyen pusztán elölhajtóst. Bár az 1,6-os benzin és az 1,5-ös dízel (Renault dCi) nem tartoznak az izomkategóriába, főleg az 1400 kg körüli súlyhoz. A mi 2 literes benzinesünk a maga 141 lóerejével szinte ugyanazt a menetdinamikát hozza, mint az egyhatos. A kétliteres dízelt - szintén Renault - próbálnám még ki szívesen, szerintem abban van a vitamin.
Egyébként az egyre jobban befutó crossover kategóriában sincs hátrányban ez az új Nissan. A felszereltsége, a menettulajdonságai, a minőségérzete megállja a helyét. Az ára pedig elsőre még nem is annyira kirívó, viszont ha elkezdjük extrázni, és véletlenül összehasonlítjuk sima személyautókkal, akkor ér a meglepetés, de erre később visszatérek. Addig is nézzünk bele!