Iszonyú vágták, csodás brummogás

2003.08.14. 12:48

Világéletében etalon volt, az új, harmadik Range Rover generáció viszont még az eddigiekhez képest is különlegesen jól sikerült. A Range Rover lényege, hogy egyszerre terepjáró és luxusautó - tesztünk szerint inkább utóbbi, mint előbbi, de luxustanknak továbbra is ez a legjobb.

csik.jpg

Kevés új autó tetszett ennyire az utóbbi években. Annyira finoman különleges a megjelenése, hogy monumentalitása alig tűnik fel. A belsőtől az autó híre alapján sokat vár az ember, de még így is kellemes csalódás. Teljesen egyedi, egyszerre extrém és klasszikus, barátságos és minőségi. A kormány nekem túl nagy, valószínűleg méretben az autó egészéhez igazították.

Az ergonómia általában rendben van, mondhatni angol autótól meglepően jó, főleg az lepődik meg rajta, aki szívott már mondjuk a Land Rover Discovery előző generációjával. Ebben minden a megfelelő helyre került, amiben a fejlesztő BMW-nek is nagy szerepe lehet. Egyedül a dudát áldozták fel a dizájn oltárán: csodás látvány a két eloxált fém ív, de ha valami épp kihajtana elénk, és néhány tizedmásodpercünk van csak, hogy rácsapjunk a dudára, jobb lenne valami normális helyen, mondjuk a kormány közepében. Mindegy, a szépségért el van nézve, legfeljebb gyakoroljuk a dudálást vészhelyzetben, a szarvas-táblás országúton egyébként is javallott (a reflektorba belebambul és ott marad, a kürttől megijed és elszalad).

Kívülről annyira szép tereptárgy, hogy bele se gondoltam, mekkora. Herman Munster, a brit óriásdebil a Musters című klasszikus horrorparódia-sorozatból. Ha viszont beleülünk, kiváltképp ha elindulunk, nem is igen tudunk másra gondolni, mint a Range abszurd méretezésére. Mint egy megkövesedett vércseppből klónozott dinoszaurusz: 65 millió éve minden olajozottan ment a szellős páfrányerdőkben, manapság viszont minden parkolóház sorompójába beleakad a pikkelyes farok.

Emberek, ez egy 219 centi széles autó! Egy BMW X5 187, a nagyobbik Toyota Land Cruiser 194, és zárójelben nézzünk egy normális autót is: ( Golf: 1735). Utolsó hasonszőrű döbbenetünk, melynél a puszta dimenziók is elállították a lélegzetünket, a Nissan Patrol kicsit hosszabb ugyan, de lényegesen karcsúbb.

A szélesség két fontos előnnyel jár. Az egyik a hatalmas belső tér - ahogy Karotta kolléga mondta, annyira távol vannak szanaszét a hifi hangszórói, hogy kicsit kaotikus lesz a hangzás. A Rover azt állítja, hogy a Discovery, ami vállban kifejezetten szűk, azért olyan szűk, mert ott, szorosan az ajtó mellett helyezkedik el saját fantasztikus találmányuk, a command position, melyből a lehető legjobban tekinthető át az autó kül- és belseje, meg ablakon kikönyökölve is onnan tarthatjuk szemmel a farönköt, melyen épp áthajtunk a szakadék fölött.

Egymás közt tényleg csak nagyon halkan jegyzem meg, a kollégák azonmód szakrális gyilkosságot hajtanának rajtam végre, ha beszopnék egy ilyen átlátszó marketingdumát, mint ez a command position, mellyel kapcsolatban az sem a Rover igazát tűnik alátámasztani, hogy a Range Roverben is van command position, itt mégis elfér a bal vállam. És nem csak csont nélkül. A parancsnoki bőrfotelből példátlan kellemességgel vehetők ki az autó távoli ormai, de azért jól megrakták tolatóradarral. Amit valószínűleg emberbarátibb módon is lehetne programozni, hogy ne őrjítsen meg ezzel a krisztustalan, össze-vissza hatszólamú puttyogással minden sarokból. Javaslom az E-Mercedesben látott csendesíthető, LED-kijelzős változatot.

A command position meg azért is hülyeség, mert nem mindegy, ki mekkora. Kicsi tesztpilótám például legfeljebb a hajósinas position-t tudta elérni, mert ha odáig emelte az ülést, hogy az autó sarkait látva vígan kommandírozhasson, nem érte el sem a gázt, sem a féket. Viszont a válla neki is elfért - ennél tágasabb beltér tényleg csak az egybe nyitott InterCity-vagonokban van.

Nem rosszak a Rover dízelei, de ha valaki húszmillió felett szán luxusterepjáróra, érdemes kipróbálni a BMW 4.4-es, V8-as benzinesét. Iszonyú vágták, csodás brummogás, ami a gázpedált a kickdown-ponton túlnyomva magas, de érces üvöltésre vált. Kompromisszummentes horror fogyasztásra számítottam, de a sok várossal és egy órányi terepezéssel is megúsztam 21,2-es átlaggal; ez egy takarékos luxusautó! És érzésre van olyan dinamikus, mint az X5-ös, bár azt tényleg elég régen vezettük.

A nagy szélesség másik előnye a meglepő stabilitás: a Range Rover természetesen billeg, de sokkal kevésbé, mint várná az ember. A futómű amúgy is a Range egyik legjobb eleme. Ha sikerült túllépnünk a megrázkódtatáson, hogy Jézus, mekkora egy debella, elkezdhetünk figyelni az útfekvésre is, s ha már figyelünk, egyik meglepetés jön a másik után. A nagy debella nem bizonytalankodik, gyorsításnál-fékezésnél nem bólogat, kanyarban nem imbolyog, úthibán nem rezonál - jó, nem egy 7-es BMW, de ez így akkor is a természetfeletti határát súrolja. És a fizikailag leírható jellemzőkön túl egyszerűen kellemes az érzés, amikor átmegy egy-egy úthibán, a futómű hangja is szép lehet ilyenkor, de azt sajnos nem hallani. A rezgések viszont jók.

A tévé és általában a számítógépes központ kezelése jóval kellemesebb, mint a BMW 7 iDrive-rendszeréé, de ez még mindig elég angolos ahhoz, hogy néha káromkodjunk egy zaftosat a túl sok gombnyomás meg az illogikus menüpontok miatt. Azért meg lehet szokni, még ha nem is olyan gyorsan, mint ugyanezt egy A8-asban vagy egy S-Merciben.

A fékek épp ellentétesek azzal a szemlélettel, amit pl. a Lancia Lybra képviselt, aminél a legfinomabb pedálérintésre is ádázul martak a betétek a tárcsába, de mivel a fékek igazából nem voltak jók, se kicsit nem lehetett fékezni, se nagyot, mondjuk 130-ról. A Range-ben tökéletes a fék. Épp az előbb leírt ellentéte: ha simogatjuk, az első egy-két centi úton csak finoman lassít, nagyobb nyomásra viszont azonnal, progresszíven bedurvít, régóta nem találkoztam ilyen pozitív koncepciójú fékrendszerrel. Érdemes lenne ugyanezt meghonosítani az új Discoveryben is.

Az oldalról ajánljuk

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

4 órája
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16