Adatlap Saab 9-3 1.9 Ttids Pf Vector + Hirsch - 2007
Egy autó, amivel nem lehet lassan menni, miközben hét liter alatt fogyaszt.
Megvolt rovatunkban azokról az autókról írunk, melyekről már írtunk, de más motorral, más kasztnival, más hűtőmaszkkal újra karmaink közé kerültek. Dízel helyett benzin, lépcsős helyett csapott far, agresszívabb ködlámpák, új fényszórók, amelyek követik a motorháztető vonalát, elegánsabb hűtőmaszk, 30 százalékkal merevebb karosszéria; szóval egy fészlift a modellciklus derekán: ha ezek is megvoltak nekünk, itt számolunk be róluk. Értelemszerűen főként arról, ami más bennük a korábban részletesen kitárgyalt modellekhez képest.
Visszaadtam az alkoholista 9-3-ast (turbós benzinmotor, etanol-üzemre gyárilag felkészítve), majd egy hónap sem telt el, és máris ebben a dízelben találtam magam. Amíg be nem röffentettem, szinte teljes volt a déja vu élménye, csak a 4500-tól piruló fordulatskála és a turbónyomás-mérő hiánya árulta el, milyen motor is van ebben az autóban.
Mármint hogy dízel. Hogy nem egyszerűen csak a dízel, vagyis az a jó kis Fiat-eredetű, GM-szerte használt 150 lovas, amit nagyon szerettem még a ráncfelvarratlan kombiban, az meg akkor derült ki, amikor ráléptem a gázra. 175 lóerő, 350 Nm a gyári Hirsch tuning végeredménye, 350 000 forint felárért.
Hirsch Performance
A Hirsch Performance egy svájci tuningcég, a Saab fejlesztőpartnere. A cég egy 1967-ben alapított márkakereskedésből nőtte ki magát a svédek AMG-jévé. Optikai, aerodinamikai kiegészítőket, és ami a lényeg, izmosabb motorokat készít a Saabokhoz.
Vagyis ez az 1,9 literes dízelmotor teljesítményben pont annyit, nyomatékban bő harminc százalékkal többet tud, mint a kétliteres gyújtógyertyás turbó, benzinüzemben. És hét litert eszik maximum, amikor az minimum tízet. Ha új Saabbal járnék, még meg is érteném, miért kerül többe a gázolaj a kutakon.
Csak az a baj, hogy ezt az erőt nem tudja jól letenni az útra. Nagyon-nagyon hiányzik az autó alól az összkerékhajtás, de legalább egy sperrdifi, így ugyanis még a kétszáz lóerős benzinesnél is durvább ide-oda kapkodást produkál minden intenzív gázadásra, csak győzzük fogni a kormányt, hegyekben áll rajta a hajtási befolyás. Pedig különben remek kis gép, pontos kormányzással, jó fékkel (a váltó nem az igazi, a benzinesé sokkal precízebb szerkezet).
És annyira nyomatékos, annyira erős, annyira boldogan, lelkesen pörög, húz a motor, hogy egyszerűen nem tudtam vele lassan menni. 110-nél forog kétezret, 220-nál forogna négyet a motor, és tényleg forogna, valahogy mindig rohanni akar, ész nélkül, félelmetes. De tényleg. Többször kezdtem bele rizikós előzésekbe az együtt töltött hét során, mint mondjuk eddig az idén összesen.
Az ember kiér a városból, csak pakolgatja a fokozatokat, fel hatig, aztán mikor már nincs előtte senki, és nyomna rá a tempomatra, akkor látja, hogy kiló-hatvan. Országúton, akár sötétben, esőben. Lelkében, műszaki tartalmában egyaránt veszedelmesen gyors autó. Nagyon lehet szeretni.
A legfőbb kifogásom ezzel a kocsival szemben ugyanaz, mint a Saabokkal általában: alaptalanul drága. 9,5 millió forint így, gyári tuninggal, 175 lóerővel. 320-as dízel BMW 177 lóerővel 8,9 millió forint, C 220 CDI Merci 170-nel 9,15 milla.
A legfőbb érveim mellette pedig ugyanaz, mint a Saabok mellett általában: nem BMW, nem Merci, nem Audi. Vagyis nem kíséri irigységgel kevert undor, amerre jár, viszont – legalábbis megfigyelésem szerint a hazai autós kultúrában ez a helyzet - magáénak tudhatja ugyanazt a presztízst, mint a német prémiummárkák. Sőt. Többen nézik meg, többen bólintanak át elismerően a lámpánál mellette, mint ha koronás griff helyett csillagot, propellert, vagy négy karikát hordana az orrán.
Pedig azok jobb, kifinomultabb, precízebb autók, de hát a különlegesség mindig vonzó. Én is mindig a piros ecetes paprikát veszem ki először a befőttesüvegből, pedig a zöldek általában jobban csípnek.
Dízel és nagyon erős, de van még ennél is jobb. Az igazi sport-dízel-Saab, a TTiD lesz, a kétturbós csoda. Ebben két eltérő méretű és szállítókapacitású feltöltő dolgozik hol külön-külön, hol vállvetve, egy közös házban. A kisebbik könnyen felpörög és kiiktatja a modern közös nyomócsöves dízelek idegesítő turbólyukát az alsó fordulatszám-tartományban, a nagyobb pedig sok-sok levegőt tud szállítani, ha már jól felpörgött a motor. (Ismerős? Bizony, a BMW-nél már láttunk ilyet.) 180 ló, 400 Nm. Ígéretünk van rá, hogy pár hét múlva a miénk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
