Adatlap Saab 9-3 1.9 Ttids Pf Vector + Hirsch - 2007
Egy autó, amivel nem lehet lassan menni, miközben hét liter alatt fogyaszt.
Megvolt rovatunkban azokról az autókról írunk, melyekről már írtunk, de más motorral, más kasztnival, más hűtőmaszkkal újra karmaink közé kerültek. Dízel helyett benzin, lépcsős helyett csapott far, agresszívabb ködlámpák, új fényszórók, amelyek követik a motorháztető vonalát, elegánsabb hűtőmaszk, 30 százalékkal merevebb karosszéria; szóval egy fészlift a modellciklus derekán: ha ezek is megvoltak nekünk, itt számolunk be róluk. Értelemszerűen főként arról, ami más bennük a korábban részletesen kitárgyalt modellekhez képest.
Visszaadtam az alkoholista 9-3-ast (turbós benzinmotor, etanol-üzemre gyárilag felkészítve), majd egy hónap sem telt el, és máris ebben a dízelben találtam magam. Amíg be nem röffentettem, szinte teljes volt a déja vu élménye, csak a 4500-tól piruló fordulatskála és a turbónyomás-mérő hiánya árulta el, milyen motor is van ebben az autóban.
Mármint hogy dízel. Hogy nem egyszerűen csak a dízel, vagyis az a jó kis Fiat-eredetű, GM-szerte használt 150 lovas, amit nagyon szerettem még a ráncfelvarratlan kombiban, az meg akkor derült ki, amikor ráléptem a gázra. 175 lóerő, 350 Nm a gyári Hirsch tuning végeredménye, 350 000 forint felárért.
Hirsch Performance
A Hirsch Performance egy svájci tuningcég, a Saab fejlesztőpartnere. A cég egy 1967-ben alapított márkakereskedésből nőtte ki magát a svédek AMG-jévé. Optikai, aerodinamikai kiegészítőket, és ami a lényeg, izmosabb motorokat készít a Saabokhoz.
Vagyis ez az 1,9 literes dízelmotor teljesítményben pont annyit, nyomatékban bő harminc százalékkal többet tud, mint a kétliteres gyújtógyertyás turbó, benzinüzemben. És hét litert eszik maximum, amikor az minimum tízet. Ha új Saabbal járnék, még meg is érteném, miért kerül többe a gázolaj a kutakon.
Csak az a baj, hogy ezt az erőt nem tudja jól letenni az útra. Nagyon-nagyon hiányzik az autó alól az összkerékhajtás, de legalább egy sperrdifi, így ugyanis még a kétszáz lóerős benzinesnél is durvább ide-oda kapkodást produkál minden intenzív gázadásra, csak győzzük fogni a kormányt, hegyekben áll rajta a hajtási befolyás. Pedig különben remek kis gép, pontos kormányzással, jó fékkel (a váltó nem az igazi, a benzinesé sokkal precízebb szerkezet).
És annyira nyomatékos, annyira erős, annyira boldogan, lelkesen pörög, húz a motor, hogy egyszerűen nem tudtam vele lassan menni. 110-nél forog kétezret, 220-nál forogna négyet a motor, és tényleg forogna, valahogy mindig rohanni akar, ész nélkül, félelmetes. De tényleg. Többször kezdtem bele rizikós előzésekbe az együtt töltött hét során, mint mondjuk eddig az idén összesen.
Az ember kiér a városból, csak pakolgatja a fokozatokat, fel hatig, aztán mikor már nincs előtte senki, és nyomna rá a tempomatra, akkor látja, hogy kiló-hatvan. Országúton, akár sötétben, esőben. Lelkében, műszaki tartalmában egyaránt veszedelmesen gyors autó. Nagyon lehet szeretni.
A legfőbb kifogásom ezzel a kocsival szemben ugyanaz, mint a Saabokkal általában: alaptalanul drága. 9,5 millió forint így, gyári tuninggal, 175 lóerővel. 320-as dízel BMW 177 lóerővel 8,9 millió forint, C 220 CDI Merci 170-nel 9,15 milla.
A legfőbb érveim mellette pedig ugyanaz, mint a Saabok mellett általában: nem BMW, nem Merci, nem Audi. Vagyis nem kíséri irigységgel kevert undor, amerre jár, viszont – legalábbis megfigyelésem szerint a hazai autós kultúrában ez a helyzet - magáénak tudhatja ugyanazt a presztízst, mint a német prémiummárkák. Sőt. Többen nézik meg, többen bólintanak át elismerően a lámpánál mellette, mint ha koronás griff helyett csillagot, propellert, vagy négy karikát hordana az orrán.
Pedig azok jobb, kifinomultabb, precízebb autók, de hát a különlegesség mindig vonzó. Én is mindig a piros ecetes paprikát veszem ki először a befőttesüvegből, pedig a zöldek általában jobban csípnek.
Dízel és nagyon erős, de van még ennél is jobb. Az igazi sport-dízel-Saab, a TTiD lesz, a kétturbós csoda. Ebben két eltérő méretű és szállítókapacitású feltöltő dolgozik hol külön-külön, hol vállvetve, egy közös házban. A kisebbik könnyen felpörög és kiiktatja a modern közös nyomócsöves dízelek idegesítő turbólyukát az alsó fordulatszám-tartományban, a nagyobb pedig sok-sok levegőt tud szállítani, ha már jól felpörgött a motor. (Ismerős? Bizony, a BMW-nél már láttunk ilyet.) 180 ló, 400 Nm. Ígéretünk van rá, hogy pár hét múlva a miénk.