Oktalan futómű

2008.03.17. 01:36

Adatlap Saab 9-3 1.9 Ttids Pf Aero - 2007

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 180 LE @ 4000 rpm
  • 370 Nm @ 1850 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.9 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 9 995 000 Ft

Saab formájától lassan évtizedek óta senki nem ugrott hátraszaltót. Az eladás viszont megyeget, és a maga furcsa konzervatív-avantgard módják a 9-3 dízel Aerója egész jó autó.

Elképesztően régen ültem Saabban. Tán legutóbb amikor a 9-3 kabriót teszteltem, Aamer Mahmud formatervező neve még be is ugrik, meg hogy forgatási mókaként az Opellel való rokonságon élcelődve ünnepélyesen Opelssonra kereszteltük át a márkát. Korábban meg a 95 Aerót próbálgattam, ami sokat hozott a klasszikus Saab erényekből. Kényelmes volt, minőségi áru, és ha odaléptem neki, mintha Bárdosi Sándor markolta volna meg a gépházból a kormányoszlop végét (2,3 liter, 250 LE). Kicsit a Saab butábbik oldalát is megmutatta: a sportos kanyarodás ára a lehetetlenül kemény futómű – egyszerre sportos és kényelmes vezetési élményhez a Saabénál nagyságrendekkel komolyabb tudomány és tradíció kell.

A Saab nekem arányaiban úgy 20% autó, 80% üzenet. Utóbbi nagyjából a következő: jómódú polgár vagyok, de fikarcnyi szükségem sincs a villantásra. Ha lát a nép, ne az autómra figyeljen fel, de hasonszőrű szabadkőműves pajtikáim azért tudják, hogy egy páholyhoz tartozunk. Általában béna dolognak tartom, ha egy autómárka hírességekkel kampányol, de Magyarországon valahogy tökéletesen egymásra talált a Saab és a megfelelő hírességek: Presser Gábor, Koncz Zsuzsa, Kepes András, Gerendás Péter.

Viszont a s Saab tesztautók elosztása idején mindig próbáltam belesimulni környezetembe, óvatosan vettem a levegőt és a világért se tettem hirtelen mozdulatokat. Ki az ördögöt érdekel?! És főleg mit is írhatnék róla? 9-3-as? 95-ös? Ketten együtt majdnem régebben vannak a piacon érdemi frissítés nélkül, mint én. Szakirodalomként pedig fussam át Asszurbanipál ninivei könyvtárát?

Az esti műszakzáráskor Kari épp lerakta volna a frissen elhozott tesztautó kulcsát és forgalmiját, engem meg kivert a víz, hogy úristen, tényleg, ezt most kire lőcsöljem? Aztán szólt, hogy a Csikós nem tud kiállni tőle, odébb kéne vele állni. Viszont mivel őt a Csikós viszi valahová, hadd ne szaladjon még egyszer vissza négy emeletet, menjek le és álljak odébb vele én. Logisztika. Lefelé azt mondta, nem rossz ám, dízel, de erős. Az első emeleten elhangzott, hogy automata. A földszinten, hogy nem is néz ki rosszul. Aztán kinyitottam, beültem, hátratolattam: oké, igazából akkor én ezt vittem is, és a teszthét alatt végig igen jól éreztem benne magam.

Az Audi, a BMW és a Mercedes igyekeznek egyszerűsíteni a pilótafülkét, mindeközben a Saabot csak egy dolog érdekli: a pilótafülke továbbra is nézzen ki úgy, mint egy pilótafülke. Túl sok kapcsoló amúgy sincs, mióta feltalálták az érintőképernyős általános vezérlést – viszont továbbra is annyi kis jelzőfényt hagytak, amennyit csak lehetett. Magától értetődik, hogy a háttérfény mindenütt pilótafülke-zöld.

Nagyon adtak a minőségérzetnek, ugyanakkor a különlegesség mellett is teljesen faxnimentes a berendezés. Egyedi, de normálisan egyedi, nem idiótán erőszakoltan. Leszámítva talán a kungfu-pohártartót, ami már az előző 9-3 kabrióban is volt. Ezzel most anyám Mici kutyájára ijeszthettem rá, mert természetesen azonnal átlátta, mi ez: farkascsapda. A fényeken kívül a levegőbeömlők is klasszikus Saab-megoldás, az egymásra rakott rácsok, amiket krómvégű pálcikával mozgathatunk.

A navigáció grafikája ebben is elég csúnya. Viszont mélygarázsban is szépen követi, merre járunk; ezzel nem fordulhat elő olyan, mint a Garminommal, hogy a szabad ég alá érve percekig ostoba tekintettel keresgéli a műholdakat. Jól kezelhető, logikus cucc. Okosan osztja ketté a képernyőt a megfelelő pillanatokban, és az angol nyelven kommandírozó hangutasító váratlan, szinte megható otthonossággal ejti magyarosan a magyar helyneveket, például hogy Dunakeszi. Persze, észrevenni, hogy olyankor másik női hangot mixel be a rendszer.

Az ülés fejedelmi, egyszerre sportosan tartó és kényelmes, mintha egy Recaro versenyülést párnáztak volna ki. Szép a világos bőr, engem hosszú távon is sokkal kevésbé zavar, hogy ez könnyen piszkolódik, mint ha minden alkalommal egy koporsóba kéne beszállnom. Hátul már kevésbé kényelmes, például gyerekülésbe gyereket préselni nem egyszerű, felnőtteknek is szűkös; nagyjából ennyi az értelme annak, hogy az ember megvegye a nagyobb 95-öst. Ha nincsenek nagy terveink a hátsó üléssel, tökéletesen elég a 9-3.

A Saab hagyományosan elkötelezett a passzív biztonság iránt, felsorolni is nehéz a gyár szabadalmait, meg hogy mások szabadalmai közül miket kínáltak elsőként szériában, oldalütközés-védelem, satöbbi, ez a 9-3-as viszont végre az agyvérzés ellen is véd. Elérzékenyültem. Egy biztonságos autó, amelyik nem szívja a vérem azonnal szörnyű sípolással, ha előbb a motort indítom be, s csak aztán csatolok övet. De nem ám! Sőt gurulhatok vagy fél percet a parkolóházban, mire egyet bimbammolna: ezt hívom én kulturált figyelmeztetésnek.

A kretén úgyse köti be magát, mert okosabb, mint az autó: betol a csatlakozóba egy kartonlapot, kiiktatja az elektronikát, vagy mint Győzi, egyszerűen késsel levágja a csatot, úgy nyomja a helyére. Ez meg figyelmeztet, másodszor megint egyet bimbammol, aztán vagy fél perc múlva kezd el határozottabban mocorogni. Értelmes emberként kezelik az autóst, ez bizony komoly áttörés.

Totalcar értékelés - Saab 9-3 1.9 Ttids Pf Aero - 2007

8
TC

Persze megindul, mint a barom, kevés finomsággal. De azért ez elég jó kis konstelláció. Szerettem.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

1 órája
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21