Mindennek eljön az ideje

2005.06.09. 09:07

Adatlap Saab 9-3 Aero - 2005

  • 2792 cm3-es,V 6 hengeres benzines
  • 250 LE @ 5500 rpm
  • 350 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.7 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    15.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • 11 795 000 Ft

Tudtam, hogy baj lesz, amikor a Saab 93 sportkombi bemutatójára megkaptam a meghívót. Azon nem lepődtem meg, hogy a bemutató helyszíne a svédországi Trollhattan, a Saab-múzeum. Azon sem csodálkoztam, hogy veszett hideg volt, és esett az eső, de arra tényleg nem számítottam, hogy tetszeni fog egy új Saab. Rémes, nem ismertem magamra.


Én, aki véremet adom a régi Saabokért, ott álltam a Göte folyó partján, hátamon a vadi új megvesztegetési 9 3 SportCombi hátizsákkal, és nem tudtam mást mondani csak azt, hogy milyen jól néz ki. Talán még az is elhagyta az ajkam, hogy kéne. Persze erre már nem emlékszem pontosan. Szégyellem magam.


Mentségemre szóljon, hogy imádom a kombikat. Nincs az a borzalom, amit egy kombi kivitel ne mentene meg. A 9 3 SS ráadásul nem is volt borzalom, hanem egy csinos alap a kombi kivitelhez. Igaz, három szűk esztendőt kellett kiböjtölnünk a pakolással, és a kutya is megutálta addigra az autókázást, de azt hiszem megérte. Ez az új - tényleg sportos - forma jól sikerült.

Persze a pr-gépezet most sem pihent (a legutolsó nagy alakítás a 9 3-kampány vezetési élményét szimbolizáló emberke volt), és megint kitaláltak egy frappáns skandináv kötődésű dolgot, név szerit, hogy a hátsó vonalon, konkrétan a D-oszlopon és a lámpákon a hokiütővonal testesíti meg a dinamizmust.

Hokiütő, persze. Szerintem nincs szüksége a 9 3 SportCombinak erre, kívülről minden porcikája a dinamizmusról árulkodik. A kombi a nem erős egyéniségű 93SS után szépített. Az új metálkék színnel is tökéletesen elégedett vagyok. Igaz, eddig csak az AERO, vagyis a legvadabb felszereltséget láttuk.

A LED-es hátsó lámpa fagyott plexije nekem nagyon tetszik. Remek megoldás, főleg azért, mert mostanában a színtelen burát csak víztiszta kivitelben tudják elképzelni, ennek hatására születnek az optikai tuningolók giccses installációi.


V6 250 LE/184 kW

A szubjektív benyomásokon túl nézzük a lényeget, mi is az, ami tényleg dinamikussá teszi a 9 3 Aero sportkombit.

Az új karosszériamegoldáson túl bemutatták az ígéretes 2,8-as, V6-os, turbós benzinmotort is, és ezzel a motorral elkészült a legjobb gyorsulású Saab. Álló helyzetből 100 km/h sebességre 6,9 másodperc alatt gyorsul, 80 km/h-ról 120 km/h-ra 8,3 másodperc alatt.

A teljes mértékben alumíniumfelépítésű 60ş-os, 2792 cm3-es, V6 blokk 250 LE/184 kW teljesítményű. Ez a motor a Saab 9 3kategóriájában bármely más hathengeres benzinmotornál nagyobb nyomatékú, 2000 és 4500 fordulat között kellemes 320 Nm.


Repcsi a csomagtartóban. Vissza a gyökerekhez.

Az új V6-os motor kettős csigakerekes, vízhűtéses, max. 0,6 bar töltőnyomású Mitsubishi turbófeltöltővel készül. A turbó a motor középvonalában van, és mindkét hengersortól egyaránt kap táplálást. A két különálló beszívóoldali szakasz következtében nem érzékeny a kipufogógáz-ingadozásokra, jobb a gázáramlás, és csökkent az energiaveszteség, ezáltal jobb a turbófeltöltő hatásfoka.


Sajnos nagyon kevés időnk volt a barátkozásra, talán ezért lehet, hogy a tomboló 250 lóerőből nem éreztem minden lovat aktívnak. A kombit első körben a 9 3 SS-ben megismert 6 sebességes automatával próbáltam. Ez a váltó most is hibátlan. Alkalmazkodik a vezető kezelési szokásaihoz és az útviszonyokhoz. Érzékeli a motor teljesítményében, a motor terhelésében, az út meredekségében bekövetkező változásokat, ráadásul ami a leglátványosabb: a kormányról vezérelhető szekvenciális üzemmód tényleg használható, és nem felügyeli olyan durván az elektronika, mint az egy nappal később próbált Zafirában. Itt a kézváltóshoz hasonlóan válthatunk vissza, enged akár többet is visszaváltani.


A kézi pedig a Saab történetének legjobb váltója. Ahogy a sajtóanyagban olvastam: "A hatsebességes manuális sebességváltó kettős kimenő tengelyt (bár csak tudnám, mi az!) tartalmaz az erőátviteli rendszer vibrációjának csökkentése érdekében, a kéttömegű lendkerékkel együtt ez biztosítja az egyenletes és tökéletes teljesítményt." Minden lehet, de az tény, hogy pontosan és gyorsan kapcsolható, finom szerkezet.


Hokiütő az ablakban

De hova a nagy lendület, ha nem tudunk az úton maradni? Érdekes, hogy a Saab 9 3 Viggen vezethetetlenségének nyoma sincs. Az elsőkerék-hajtás ellenére gyorsuláskor nem tekeri ki a kormányt a kezemből. Ha az adatokat nézzük, a kombi tengelytávja és az első-hátsó nyomtávja a szedánéval megegyezik.

Az első felfüggesztés hagyományos MacPherson-rendszerű, a lengéscsillapító- és rugóterheléseket különválasztó független felső tartókkal, gázos lengéscsillapítókkal. A hátsó futómű négy lengőkaros hátsó felfüggesztése a Saab ReAxs passzív hátsókerék-kormányzással párosul.

Saab ReAxs röviden

Kanyarodáskor a hátsó tengely kevés mozgása nagyon enyhe kitérésre kényszeríti mindkét hátsó kereket az első kerekek elfordulásával ellentétes, tehát a külső keréken a széttartás, a belső keréken pedig az összetartás irányban. A kanyar sugarától, a gépjármű sebességétől és a hátsó tengely terhelésétől függően az első kerekekre gyakorolt egyfokos kormánymozdulat kismértékű, csak néhány század fokos, de nagy jelentőségű elmozdulást vált ki a hátsó kerekeknél. Ez elegendő a túlzott mértékű alulkormányzottság elkerüléséhez. A ReAxs megoldás megszünteti a sodródó hatást, segít, hogy az autó hátulja, és ne az orra kövesse az első kerekek irányát. A vezető ebből azt érzi, hogy az autó kiegyensúlyozottabb, engedelmesebben fordul, és jobban reagál a kormánymozdulatokra.


A rugózatlan tömeg csökkentése érdekében néhány futóműalkatrész alumíniumból készül. Az első kerékagyak és féknyergek, az első felfüggesztés alsó lengőkarjai, valamint a hátsó felfüggesztésben a kerékösszetartás szabályzó rúdja és az alsó lengőkarok.

Gondolom, nem hangzik újdonságként, hogy mechanika mellett sok villanyos berendezés is a menetstabilitás szolgálatában áll. A legújabb ESP a szerencsétlen manővereknél a futómű viselkedését követve - az ABS rendszeren keresztül - egy, két vagy három kerék egyidejű fékezésével, esetleg a fojtószelep elektronikus nyitásával vagy zárásával szigorúan beavatkozik. A négycsatornás blokkolásgátló (ABS ) és a kipörgésgátló (TCS) mindegyik típusnál alapfelszerelés.


Kicsit túlzásnak tartom a kézi sebességváltós típushoz rendelhető Hill Start asszisztenst (HSA), ami az emelkedőn való elinduláskor segít. Nem kell többé összehangolni a gáz-kuplung-kézifék működtetést, ha a lejtnek felfele indulnánk megfele. Megspórolva ezt az extrát, én egyszerűen nem engedném volánhoz azt, aki nem tud elindulni ilyen szituációban.


Belül az első traktusban semmi változás. A tesztelt autókban a kormányon volt egy borzalmas fémhatású műanyag borítás, ami talán a sportosságot sugallja, de erről inkább ne beszéljünk. Biztos lehet anélkül is rendelni. Az újdonságok a C-oszloptól kezdődnek. A tágas csomagtér alapból 419 liter, az ülések ledöntésével 1273-at nyerünk. Továbbá hátul ott van a TwinFloor (iker padló) tárolórendszer. A repülőgép formájú krómozott fogantyú (figyelem!, megint egyévautóalkatrésze-jelölt) meghúzásakor keresztirányban felhajtható a csomagtér padlója, és így hozzáférhetővé válik egy alsó szint is.

Saab 9-3 SportCombi

Itt a végén aztán megmondom, mi a legnagyobb baj. Az, hogy kevés a Saab-múzeumban a kiállított autó. Tudom ám pedig, hogy raktáron van nekik bőven. Meg az eső is baj, illetve a szél. Az állandó szél minden évszakban a legszebb napot is megkeseríti. És kimondva is borzalom: az egyik svéd nemzeti finomság, a vérpuding. És tulajdonképpen a svéd szociális hálón is akadnak már lyukak.

Ja, hogy a Saab 9 3 SportCombival van-e valami? Azt hiszem, első ránézésre egyelőre semmi sincs. De kérem szépen egy kicsit hosszabb útra, csak találunk valamit.

Az oldalról ajánljuk

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

1 órája
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16