" Nincs túlformálva. Olyan, mint egy folyó: ahol megtörik az áramlás, ott örvénylés és kavargás támad." (Aamer Mahmud, a 93 sorozat formatervezője)
Per Lenhoff - a Saab Automobile ütközésbiztonsági
fejlesztőcsoportjának vezetője - arcán a győztesek mosolyával,
elégedetten dőlt hátra kényelmes IKEA székében. Van oka örömre,
mert az új Saab 9
3 Sport Sedan a maximális
öt csillagot kapta az EuroNCAP töréstesztjén .
Az "Életszerű Biztonság" néven futó kísérleti sorozat tehát
beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Felhasználták a Saab
adatbázisát is, amely hatezer valóságos közúti balesetet elemzett.
A véres fejlesztés során 75 féle ütközési helyzetet próbáltak ki.
Szerepelt a töréstesztek között teherautó ütközése a személyautó
oldalába, személyautók frontális ütközése 120 km/órás közeledési
sebességgel, valamint ütközés jávorszarvas-utánzattal. Még
belegondolni is szörnyű.
Ennek eredményeként az új 9
3-asba
a Saab aktív fejtámlájának (SAHR) gyorsabb működésű,
továbbfejlesztett változata került. Rengeteg légzsák: kétfokozatú
frontlégzsákok, ülésbe épített oldallégzsákok, és függönylégzsákok,
és ezekkel összhangban működő előfeszítő és erőhatároló biztonsági
övek.
A törés-zúzás csak a fejlesztés egyik szegmense volt.
Mindenekelőtt szorgos mesterek csapata kezdte meg a munkát.
Ekkehard Schwartz-ot, a futóművek specialistáját megkérték,
írja le a tervezendő autó fő tulajdonságait, mire a mester - a
vezetés örömét sugárzó- rémes vigyorgó sofőrt ábrázoló rajzocskát
skiccelt, ami a 9
3 sportszedánt bevezető kampány ikonja lett. A történet
persze nyilván nem igaz, de tény, hogy a skicc ugyan nem, de a
futómű tökéletesre sikerült.
"Itt minden az érzelmekről szól, az érzelmek forrása pedig
elsősorban az esztétika" nyilatkozta Aamer Mahmud, a 9
3 sorozat fő formatervezője. Nem is az esztétikával van
itt a baj. Az autó nem néz ki rosszul, sőt túl jól néz ki, az a
baj. Hiányzik a rondaság, hiányzik a rémséges egyéniség.
Mivel pár éve lecsapott rám a skandináv Griff, ráadásul abból az időből, amikor még a tartomány neve is a logóban szerepelt, és a GM még a láthatáron sem volt, klasszikus Saab-fanatikusként elfogult vagyok a formákkal kapcsolatban. A 9 3 formáját nem szeretném minősíteni. Az elején nagyon nem tetszett, most már megszoktam. Nehéz a jellegzetességekről beszélni, de talán valami mégis van benne.
Az értékesítés megkezdése után
a Saab magyarországi vásárlói köre kiszélesedett. Az
eredetileg inkább középkorú Saab tulajdonosok tábora rengeteg
fiatallal bővült, akik fogékonyabbak voltak a modernebb formára és
az új 9
3-as nyújtotta élményvezetésre. Begyepesedett, maradi
Saabságom ellenére azért én is fogékony vagyok mindenre.
Meggyőzésképpen rövid túrát tettünk Tokajba egy Saab 9
3 1.8T ARC-val.
|
Az 1.8t becsapás. Rutintalan utcai harcosok megtévesztésére szolgál, akik lenézően csalogatnak gavallérstartra a Lehel Piac előtt. Az 1.8t-ben is kétezres turbómotor van. Szolid 150 LE (110KW), 240 Nm nyomaték és papíron 9,5 mp alatt van százon. Arra gazdagon elég, hogy kikapcsolt kipörgésgátlóval a Lehel Piactól a Dózsa György útig jó ötezer forintnyi gumicsíkot rögzítsünk a Váci útra. Persze ez csak elmélet, ugyanis egy Saab 9 3-as vezető ilyet nem tesz. De ott a tudat, ami melengeti a szívet.
Belvíz Mezőkeresztes határában |
A 9
3 vezető kényelmesen, és rendeltetésszerűen használja ki
az erőt.
Néha már túlságosan kényelmesen. Gyakorlatilag mindegy,
nyolcvannal vagy száznyolcvannal haladunk. A meghajtás és futómű
tökéletes összhangja kísér.
A hátul négylengőkaros, független hátsó futómű ReAxs passzív hátsókerék-kormányzással. Elöl McPherson rugóstagok - ahogy szokás - és alsó háromszög-keresztlengőkarok, üreges gumibakokkal elszigetelt segédvázon. A jobb rugózás érdekében a rugózatlan tömeget minimálisra vették. A kerékagyak, a nyomtávrudak és hátul az alsó keresztlengőkarok is alumíniumból készülnek. A stabilizátorok is üreges acélszelvények lettek.
Az autó karosszériájának rendkívüli merevsége a
Magyar Motorok Múzeumát elhagyva a
Csodarabbi (Reb Isajah Steiner) sírja felé tartva a
bodrogkeresztúri szőlősben érezhető. Az eddigi Saab-ok sem álltak
rosszul ezen a téren, de az új 9
3 karosszériacsavarodási merevsége 22,000 Nm/fok lett,
ami kétszer akkora szilárdságról tanúskodik, mint a típuselőd.
Összetett elektronika figyeli a haladást. Egy kis ESP (Electronic Stability Program) - menetstabilizáló -, valamint mechanikus fékasszisztens, EBD (Electronic Brake force Distribution) - elektronikus fékerő-elosztó -, CBC (Cornering Brake Control) - kanyarodási fékszabályozás - és TCS (Traction Control System) - kipörgésgátló - van az alapfelszerelésben.
Az elektronikus felügyelet olyan, mint Svédország
számítógépes nyilvántartása, a DATA. Észrevétlenül lapul a
háttérben, de mindenről tud. Nincs renitenskedés, nincs
autószerelés a parkolóban, vagy vasárnap piálás-gyerekpofozás, és a
trafikban is tudják, mikor fizettél adót. A 9
3-ban is figyel minket a Nagy Elektronika Testvér, és
hóban nem pörög ki a kerék.
A régebbi Saabok gyenge pontja a váltó. Nem szívesen mondok rosszat, de sajnos tagadhatatlan, hogy az erős motor gyakran kitekerte a váltó nyakát. Sok márkatársat ismerek, szinte mindenkinek van váltós meséje. A 9 3-ban talán a Saab fennállásának legjobb váltóját találtam.
A beltér szintén megoszthatja az érdeklődőket. Sajnos már
csak nyomokban találunk saabos jellegzetességeket. A kulcs
szerencsére maradt a váltó mögött. Nagy bánatom, hogy a mechanikus
váltóreteszelés már a múlté. A kulcs eltávolításkor elektronika
reteszeli a kormányt.
Fejet hajtok a kiváló minőségű anyagok és logikus elrendezésű, vakon is megtalálható kezelőszervek előtt de nekem a belső csak sötétben tetszik. Akkor gyönyörű a rengeteg zöld fényecske. Mint egy repülőben. Ha már a cég neve ezt jelenti, legyen is benne valami repülős.
Nem teljesen 1.8t de legalább 9 3SS, tévés bemutatása: < >