" Nincs túlformálva. Olyan, mint egy folyó: ahol megtörik az áramlás, ott örvénylés és kavargás támad." (Aamer Mahmud, a 93 sorozat formatervezője)
![]() |
Per Lenhoff - a Saab Automobile ütközésbiztonsági
fejlesztőcsoportjának vezetője - arcán a győztesek mosolyával,
elégedetten dőlt hátra kényelmes IKEA székében. Van oka örömre,
mert az új Saab 9
3 Sport Sedan a maximális
öt csillagot kapta az EuroNCAP töréstesztjén .
Az "Életszerű Biztonság" néven futó kísérleti sorozat tehát
beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Felhasználták a Saab
adatbázisát is, amely hatezer valóságos közúti balesetet elemzett.
A véres fejlesztés során 75 féle ütközési helyzetet próbáltak ki.
Szerepelt a töréstesztek között teherautó ütközése a személyautó
oldalába, személyautók frontális ütközése 120 km/órás közeledési
sebességgel, valamint ütközés jávorszarvas-utánzattal. Még
belegondolni is szörnyű.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ennek eredményeként az új 9
3-asba
a Saab aktív fejtámlájának (SAHR) gyorsabb működésű,
továbbfejlesztett változata került. Rengeteg légzsák: kétfokozatú
frontlégzsákok, ülésbe épített oldallégzsákok, és függönylégzsákok,
és ezekkel összhangban működő előfeszítő és erőhatároló biztonsági
övek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A törés-zúzás csak a fejlesztés egyik szegmense volt.
Mindenekelőtt szorgos mesterek csapata kezdte meg a munkát.
Ekkehard Schwartz-ot, a futóművek specialistáját megkérték,
írja le a tervezendő autó fő tulajdonságait, mire a mester - a
vezetés örömét sugárzó- rémes vigyorgó sofőrt ábrázoló rajzocskát
skiccelt, ami a 9
3 sportszedánt bevezető kampány ikonja lett. A történet
persze nyilván nem igaz, de tény, hogy a skicc ugyan nem, de a
futómű tökéletesre sikerült.
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Itt minden az érzelmekről szól, az érzelmek forrása pedig
elsősorban az esztétika" nyilatkozta Aamer Mahmud, a 9
3 sorozat fő formatervezője. Nem is az esztétikával van
itt a baj. Az autó nem néz ki rosszul, sőt túl jól néz ki, az a
baj. Hiányzik a rondaság, hiányzik a rémséges egyéniség.
Mivel pár éve lecsapott rám a skandináv Griff, ráadásul abból az időből, amikor még a tartomány neve is a logóban szerepelt, és a GM még a láthatáron sem volt, klasszikus Saab-fanatikusként elfogult vagyok a formákkal kapcsolatban. A 9 3 formáját nem szeretném minősíteni. Az elején nagyon nem tetszett, most már megszoktam. Nehéz a jellegzetességekről beszélni, de talán valami mégis van benne.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az értékesítés megkezdése után
a Saab magyarországi vásárlói köre kiszélesedett. Az
eredetileg inkább középkorú Saab tulajdonosok tábora rengeteg
fiatallal bővült, akik fogékonyabbak voltak a modernebb formára és
az új 9
3-as nyújtotta élményvezetésre. Begyepesedett, maradi
Saabságom ellenére azért én is fogékony vagyok mindenre.
Meggyőzésképpen rövid túrát tettünk Tokajba egy Saab 9
3 1.8T ARC-val.
|
Az 1.8t becsapás. Rutintalan utcai harcosok megtévesztésére szolgál, akik lenézően csalogatnak gavallérstartra a Lehel Piac előtt. Az 1.8t-ben is kétezres turbómotor van. Szolid 150 LE (110KW), 240 Nm nyomaték és papíron 9,5 mp alatt van százon. Arra gazdagon elég, hogy kikapcsolt kipörgésgátlóval a Lehel Piactól a Dózsa György útig jó ötezer forintnyi gumicsíkot rögzítsünk a Váci útra. Persze ez csak elmélet, ugyanis egy Saab 9 3-as vezető ilyet nem tesz. De ott a tudat, ami melengeti a szívet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Belvíz Mezőkeresztes határában |
A 9
3 vezető kényelmesen, és rendeltetésszerűen használja ki
az erőt.
Néha már túlságosan kényelmesen. Gyakorlatilag mindegy,
nyolcvannal vagy száznyolcvannal haladunk. A meghajtás és futómű
tökéletes összhangja kísér.
A hátul négylengőkaros, független hátsó futómű ReAxs passzív hátsókerék-kormányzással. Elöl McPherson rugóstagok - ahogy szokás - és alsó háromszög-keresztlengőkarok, üreges gumibakokkal elszigetelt segédvázon. A jobb rugózás érdekében a rugózatlan tömeget minimálisra vették. A kerékagyak, a nyomtávrudak és hátul az alsó keresztlengőkarok is alumíniumból készülnek. A stabilizátorok is üreges acélszelvények lettek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó karosszériájának rendkívüli merevsége a
Magyar Motorok Múzeumát elhagyva a
Csodarabbi (Reb Isajah Steiner) sírja felé tartva a
bodrogkeresztúri szőlősben érezhető. Az eddigi Saab-ok sem álltak
rosszul ezen a téren, de az új 9
3 karosszériacsavarodási merevsége 22,000 Nm/fok lett,
ami kétszer akkora szilárdságról tanúskodik, mint a típuselőd.
Összetett elektronika figyeli a haladást. Egy kis ESP (Electronic Stability Program) - menetstabilizáló -, valamint mechanikus fékasszisztens, EBD (Electronic Brake force Distribution) - elektronikus fékerő-elosztó -, CBC (Cornering Brake Control) - kanyarodási fékszabályozás - és TCS (Traction Control System) - kipörgésgátló - van az alapfelszerelésben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az elektronikus felügyelet olyan, mint Svédország
számítógépes nyilvántartása, a DATA. Észrevétlenül lapul a
háttérben, de mindenről tud. Nincs renitenskedés, nincs
autószerelés a parkolóban, vagy vasárnap piálás-gyerekpofozás, és a
trafikban is tudják, mikor fizettél adót. A 9
3-ban is figyel minket a Nagy Elektronika Testvér, és
hóban nem pörög ki a kerék.
A régebbi Saabok gyenge pontja a váltó. Nem szívesen mondok rosszat, de sajnos tagadhatatlan, hogy az erős motor gyakran kitekerte a váltó nyakát. Sok márkatársat ismerek, szinte mindenkinek van váltós meséje. A 9 3-ban talán a Saab fennállásának legjobb váltóját találtam.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A beltér szintén megoszthatja az érdeklődőket. Sajnos már
csak nyomokban találunk saabos jellegzetességeket. A kulcs
szerencsére maradt a váltó mögött. Nagy bánatom, hogy a mechanikus
váltóreteszelés már a múlté. A kulcs eltávolításkor elektronika
reteszeli a kormányt.
Fejet hajtok a kiváló minőségű anyagok és logikus elrendezésű, vakon is megtalálható kezelőszervek előtt de nekem a belső csak sötétben tetszik. Akkor gyönyörű a rengeteg zöld fényecske. Mint egy repülőben. Ha már a cég neve ezt jelenti, legyen is benne valami repülős.
Nem teljesen 1.8t de legalább 9 3SS, tévés bemutatása: < >

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
