A tipikus kisautókban a műszerfal közepét nem uralja vekkernyi fordulatszámmérő. A tipikus kisautókban az ülés nem fog közre vasmarokkal. És a legfontosabb: a tipikus kisautó vezetése közben nem vigyorog az emberfia egyfolytában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Először Hofitól hallottam a viccet. Nő elmegy házőrzőt vásárolni. Az állatboltban egy kis pincsiszerű kutyát ajánlanak neki, mondván, igazi harci kutya. A nő elégedetlenkedni kezd, mégiscsak öklömnyi az egész állat, nem való az házőrzésre, mire az eladó demózza neki a cuccost: "Harcikutya, garázskapu!" A kis vakarcs nekiugrik a garázskapunak, percek múlva csak pozdorja marad. "Harcikutya, kőkerítés!" Sitthalom. Ha valaki nem ismerné a vicc csattanóját, privát emailben elküldöm, de a Fiat Seicento Sporting megértéséhez ennyi bőven elég.
A Sporting maga a harcikutya. Pincsiszerű, de zúz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Először idegenkedve nézegettem a sebességsárga matchboxot a spoilerekkel, az enyhén nagyképűnek tűnő Abarth feliratot a lökhárító alatti levegő belépő nyíláson, meg a kocsi méretéhez képest túldimenzionáltnak tűnő kerekeket. Kezemben fogtam a prospektust, amiből világosan kiderült, hogy az autó motorja 1108 köbcentis, 55 lóerős, gyorsulási adata 13,5 másodperc. Minek ez az agresszív külső? Tipikus kisautó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hát nem. A tipikus kisautókban a műszerfal közepét nem uralja vekkernyi fordulatszámmérő. A tipikus kisautókban az ülés nem fog közre vasmarokkal. És a legfontosabb: a tipikus kisautó vezetése közben nem vigyorog az emberfia egyfolytában.
A Seicento Sporting trükkje nem a motorban van, hanem magában a koncepcióban. A sima Seicentóhoz két ponton nyúltak (a külső-belső optikai tuningot leszámítva): a sebváltó áttételei lettek lényegesen rövidebbek, és a futóművet leültették 3 centivel; felkeményítették, és a kategóriában hallatlanul széles és peres, 175/50R14-es, ráadásul H sebességindexű (merevített oldalfalú) gumikkal szerelték.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A rövid áttételekhez remekül passzol a mazochista motor. Minél jobban kínozza a sofőr, annál közelebb a gyönyör. Háromezren még csak kezd beizgulni, négyezernél egyre jobban élvezi, négyezer-ötszáz és hatezer között pedig berobban a sorozatorgazmus, hogy aztán jöjjön a megnyugtató leszabályozás. Ez a karakterisztika még egy Mézga Gézából is kihozná a Schumachert, folyton mindenkit le akarna gyorsulni, miközben üveghangig pörgő motorral repesztene a Hungária körúton, és sose kapcsolna négyes fokozatba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És akkor még a futóműről egy szót sem szóltunk. Valószínűleg nem egy velencei gondoláról mintázták, a Seicento Sportingot mindenesetre odaragasztja az úthoz. A Lágymányosi híd budai lehajtójának éles balkanyarját például lazán be lehet venni olyan tempóval, hogy az anyósülésben görcsbe ránduljon Mézgáné Paula, kezét a szeme elé kapja, és végigfusson benne, miért is nem a Hufnágel Pistihez ment feleségül annak idején.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezen a ponton hadd rójam le végtelen tiszteletemet a Seicento Sporting kormányművének tervezője előtt is. A kormánymű áttételezése ugyan nem kifejezetten támogatja a sportos vezetési stílust, a berántásos kanyarodáshoz például óriásiakat kell kaszálni, de a kormányzás pontossága és a szervó hangolása igazán elismerésre méltó. A féken viszont tuningolhattak volna: érezhetően az alaptípushoz van méretezve, úgyhogy a Sporting változat harcikutya attitűdjéhez egy kicsit keveselltük. A kézifék alapos tesztjének körülményeit nem ecsetelném ezen a helyen - a lényeg, hogy a kézifék jól működik, az autó fordulékony ;-)
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már-már azon kezdtem morfondírozni, miért is gyártanak a világon ennél erősebb motorral sportkocsikat, amikor kiértem az autópályára és egyből megértettem. Miközben a Seicento Sporting a rövid fokozatai miatt hatvanig jó eséllyel küzd az elemekkel, a százra való továbbgyorsulás már tökéletesen időzített váltásokkal is olyan lassan telik, mint annak idején Ondruss tanárnő kémiaórái. Száz fölött meg teljesen elfogy a tudomány: lehet ugyan menni százharminccal, meg tán még többel is, de az már senkinek sem jó. Úgyhogy az első letérőnél szépen vissza is kanyarodtunk a városba, ahová a járgány való.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hosszú túrákat egyébként a kocsiszekrény aprócska mivoltából fakadó hátrányok is megfontolandóvá teszik. A csomagtartó csak jelképes. Hogy Karottával összeért a vállunk az első ülésben, magyarázható azzal, hogy ő most van tricepsz-programjának szálkásítás előtti szakaszában. Hogy dinamikusabb kormánykezelésnél a bal könyököm időnként az oldalsó ablakon koppan, még szintén belefér. De a pedáltér szűkössége már komolyabb baj. Sima tornacipőben is folyton beleakadt a lábam a különböző pedálokba, a kuplungpedált pedig azért volt nehéz tövig benyomni, mert a lábfejem külső éle nem fért el a benyomuló kerékdob mellett. A padlógázt is két szakaszban lehetett csak mívelni: lábujjheggyel kellett elkezdeni nyomni a pedált, aztán amikor a gázpedál a fékpedál síkja alá került, akkor már teli talppal is biztonságosan hozzá lehetett férni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Beszélhetnénk még a nem túl sikeres töréstesztről is, de összességében el kell ismernünk: ennyiért ez jár. 1.875 millió forintért az új autók választéka gyakorlatilag a Suzuki Swift és a Daewoo Matiz különböző alapmodelljeire, esetleg a Skoda Felicia lebutított akciós modelljére szűkül, és hát éppenséggel azok sem villogtak a törésteszteken. Feeling ügyében pedig a Seicento Sporting-ot még megközelíteni sem tudják.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Seicento Sporting fenntartása viszont indokolatlanul drága. Az 1108 köbcentis motor éppenhogy a magasabb kötelező biztosítási kategóriába csúszott, az általunk mért 11.16 literes fogyasztás pedig horrorisztikus, még akkor is, ha az autót a jellegének megfelelő stílusban vezettük, digitális üzemmódban (gy.k. padlógáz-padlófék) és szinte kizárólag városban. Az azért sejthető, hogy tojással a talpunk alatt a gyári 8.8-at is tudtuk volna hozni. Nem mintha az miniautóhoz méltó lenne.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végezetül még egy megjegyzés: a gyári autómagnót még véletlenül se rendeljük meg a felszereltség-listán szereplő 113 ezer forintért. Azon kívül, hogy megvilágítása színében (!) sem passzol a műszerfalhoz, a hozzá kísértetiesen hasonló Clarion alap magnót 40 körül a sarki Keravillban is megkapjuk. Az így megspórolt keretet inkább költsük egy sportkipufogóra: annak a hangja is, funkciója is jobban illik a Sportinghoz.
Tiszay Árpád marketing-vezető saját Cinquecento Sportingjához hasonlította a tesztautót:
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Menet közben csak az igen könnyen pörgő szervós kormány tűnt fel, meg hogy továbbra sem férnek el 45-ös patáim (csótányroppantós cipő nélkül!) a pedálokon. A digitális kilométerszámláló csupán egérmozi, hiányoltam viszont a vízhőfok-jelzőt, főként, hogy az ezeregyes FIRE blokk rendes kínzáskor hajlamos a melegedésre. Motorikusan majd' minden változatlan, hiszen a fergeteges 55 paci legfeljebb városban nyeríthet. Igaz, hogy a hengerenkénti befecskendezés tisztábbá tette. A 14-es felnik /50-es gumikkal garantálják, hogy az embernek SOHA életében nem lesznek vesekövei. Cserébe nem lehet megborítani az autót, minden kanyart úgy vesz, mint a villamos."
Seicento Sporting gyári adatok:
Lökettérfogat: 1108 cm3
Teljesítmény: 55 LE, 5000 f/perc
Nyomaték: 88 Nm, 2750 f/perc
Gyorsulás 0-100: 13.5 s
Végsebesség: 150 km/h
A Seicento Sporting alapfelszereltsége: vezetőoldali légzsák, elektromos ablak, hővédő üvegezés, ködlámpa, szervókormány, központi zár, könnyűfém felnik,
A tesztautó extrafelszereltsége: manuális klímaberendezés (230e), ABS (205e), gyári riasztó (65e), gyári rádiómagnó (113e), utaslégzsák (68e), Abarth csomag (14" felni 175/50R14 gumikkal, spoiler-készlet, bőrbevonatú kormány és sebváltógomb)(190e). A tesztautó ára 2 746 000 Ft.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
