Az oroszlán mancsocskája puhácska?
A Peugeot nem hibázik: amit 2004 óta kihozott, az mind öt csillagot kapott. Így járt a 308-as is – persze a saját műfajában ez ma már a minimum. Még ha itthon mindez csak némi felárért igaz.
A 308-ast a kis családi autók közé skatulyázták be az Euro NCAP-nál. Ha alaposabban megnézzük a mai kategóriatársak eredményeit, akkor azt láthatjuk, hogy a legtöbb típus öt csillaggal képes átvészelni a frontális ütközést – ha akadnak is kivételek, mint például a kiugróan rossz, háromcsillagos Dacia Logan, továbbá a négycsillagos Hyundai i30, ferde hátú Honda Civic és Seat Leon. A Peugeot nem engedhet meg ilyen megingást magának, hiszen ott van Renault az ötcsillagos flottájával, mint az egyik legfontosabb vetélytárs. Ezért aztán a 308-as az utasainak nagyon jó védelmet nyújt. Igaz, a vezető mellkasa és mindkét elöl ülő alsó lábszárai akkora igénybevételt kapnak, hogy azok sárga színnel jelenjenek meg a veszélyeztetett zónákat jelző ábrán, de az összpontszám így is elég az ötöshöz. Arról nem is beszélve, hogy három pontot szerez a típus az öv becsatolására noszogató jelzéseivel.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 35
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 39
Gyalogosbiztonság: 19
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A videón jól átjön, hogy amikor a 308-as nekicsapódik az akadálynak, minden előírásosan zajlik le. Igaz, a szélvédő megrepedezik, de az ilyenkor részletkérdés. Szinte látszik, hogy az ütközés erejétől kicsit ívbe hajlik a kocsi, a tető és a C-oszlop is meghorpad egy pillanatra, majd a felhalmozott mozgási energia felszabadul, a Peugeot szinte lepattan a falról, illetve a szétlapított akadályról. Hiába, 1322 kiló – az 1322 kiló.
A konkrét autó egyébként egy 1.6 HDI volt, öt ajtóval, Prémium kivitelben. Sajnos azonban a magyarországi specifikáció eltér a nyugat-európaitól, ezért itthon egyik ötajtós 308-ashoz sem jár az a hétlégzsákos biztonsági arzenál, amellyel a tesztet elvégezték. Sőt, a Comfort Pack szintig nem is rendelhető az a csomag, amelyben a függönylégzsák és a vezető térdlégzsákja is benne van, de még a Féline csúcsváltozatnál is kérnek érte egy kis extra pénzt. Magyarul: jelenleg (2008 júliusában) kevesen kapják meg az ötcsillagos 308-ast, mert alaphelyzetben csak négy légzsák jár.
Mindenesetre azt nehéz megmondani, hogy mit tudhat a 308-as egy oldalütközésnél a fejet védő függönylégzsák nélkül. A videót látva talán mégis megér egy kis felárat. Talán ezért is így alakították ki a felszereltséget.
A következő videó arról a további két pontról szól, amit a magyar kivitelű 308-asok jelentős része nem kaphatna meg, hiszen függönylégzsák híján el sem végeznék velük az oszloptesztet.
A gyermekek védelmére négy csillagot kapott a Peugeot 308-as, hátulra beépített Isofix-ülésekkel. Elvileg az első utasülésen is vannak ilyen csatlakozók, és a márka többi típusához hasonlóan itt is kikapcsolható az utaslégzsák. Ez az eredmény is megfelel a kategóriaátlagnak.
Bár akadnak hasonlóan jók, közel sem szokványos a gyalogosvédelemre kapott három csillag, igaz, pont a már említett Civic is ugyanezt az eredményt hozta. A lankás motorházfedél közepe, elülső éle és a lökhárító kellőképpen puha, de az a rész is jól teljesít, ahová az elütött gyermek feje becsapódna. A felnőtteké viszont már kifejezetten kemény részt ér el.