Divatjamúlt, levetett minik
Megjelenésük idején állva pisilt utánuk minden csitri. Az apuci vagy a pasi fülét rojtosra rágták a csajok, hogy nekik ilyen cuki kisautócska márpedig kell. Akkor is! Csak! De most! Később a Ford Ka a kispénzű városi vagányok egyik fő célpontja, míg a Renault Twingo a kispénzű gyerekes családok szükségmegoldása lett.
Ha ön történetesen nő, és írna egy segítségkérő levelet, amiben olcsó, használható méretű, aprópénzért fenntartható, megbízható városi kiskocsi vásárlásra kér tuti tippet, tíz autós újságíróból tíz biztos a Suzuki Swiftet ajánlja. Végül mégsem Suzukival menne haza. Mert a Mi Autónk ugyan elpusztíthatatlan, tengernyi hozzá az alkatrész, ráadásul minden sarkon meg tudják javítani, de annyi benne a fantázia, a szeretnivaló egyéniség, mint egy halom százas szögben.
A Swiftnél még egy lelakott Twingo, vagy egy sokat látott Ka is fantáziadúsabb, élhetőbb, szerethetőbb választás, s bár a kínálat korántsem akkora, mint Suzukiból, bőven van miből válogatni. A Renault miniatürizált egyterűje, a Twingo 1992 őszén jelent meg, formatervét a zseniális Patrick le Quément jegyzi. Azóta – persze kisebb-nagyobb változtatásokkal – közel 2,5 milliót gyártottak belőle, amiből hozzánk is jutott bőségesen. A Ford Ka négy évvel későbbi autó, és Jack Telnack által papírra vetett New Edge formatervével még ma is egész frissnek hat. Ezt is vitték, mint az ingyen sört, így használtan eladó példány is akad belőle rogyásig. De vajon kevéssel egymillió forint alatt milyen állapotút találni belőlük, és melyikkel jár jobban az olcsó motorizációra áhítozó vevő?
A Renault Twingo olyan, mintha most kelt volna ki egy Kinder-tojásból. Kedvesen gömbszerűre csiszolt dobozforma, aranyos arccal, ami még családos férfiakat is képes elvarázsolni. Jópofa a félkör alakú lámpa, a szempillákat idéző szellőzőnyílások a motorháztetőn, a tojásdad tükör és a körformába rejtett pöcökkilincs. Sötét színben plüssmaci, így, bilikékben inkább olyan, mint egy vidám szappantartó.
Az utastér is Kinderék színvilágát és anyagminőségét idézi. Zöldessárga kapcsolók, vékony, karcolódó műanyagok, színes kárpitok, akár ovis foglakozást is tarthatnának benne. És még hely is volna hozzá. A Twingo több mint 14 évig tartó szakadatlan sikerének egyik kulcsa ugyanis a káprázatos helykihasználás és a kitűnő variálhatóság. Ugyan csak négyszemélyes (egyébként melyik nagy limuzin nem az?), de az a négy személy lehet egészen terebélyes is, kényelmesen elfér majd benne. Még minimális, 168 literes csomagtartója is marad ilyenkor, ami több lépcsőben egy köbméteresig bővíthető. Nem is értem, miért nem lopta el minden konkurens a hátsó ülések variálhatóságát. A pad tologatható, fél támlája külön is előredönthető, vagy mindkét háttámla lehajtásával akár ideiglenes ággyá is alakítható. Szuper.
Menet közben már nem ilyen mellbevágó a Twingo. Sok benne a hely, de a vezetési pozíció béna. Lapos szögben áll a kormány, ráadásul magasabbak nem tudják elég közel húzni magukhoz, mivel távolságban nem állítható. Ezért görnyedt háttal, vagy óriás terpeszben lehet csak vezetni, ráadásul a pedálokat is idétlenül, lefelé nyomkodja az ember, 44-es cipőméret felett egyszerre akár többet is. Messzire került a hosszú úton mozgó, ragadós váltókar is, az ötödik kapcsolása tornagyakorlat. Cserébe viszont kényelmes a rugózása, kisautóhoz képest nem pattog, nem ugrál. Sőt, az idő múlásával és a lengéscsillapítók fáradásával egyre lágyabban ringatózik. Ilyenkor már a kanyarokban is veszélyesen dülöngél, a pontatlan és érzéketlen kormánnyal minden mozdulatot kétszer is meggondol vele az ember. Mondjuk nem is száguldozásra született. Pici, 1,2-es motorkája jobb napokon is csak 60 lóerőt préselt ki magából, amivel 13,4 másodperc alatt ért 100 km/órára, és ennek maximum a másfészeresét tudta végsebességben.
Nem erősebb, és nem is gyorsabb a Ford Ka sem, mégis kellemesebb vezetni, és inkább autónak érződik – már ránézésre is. Megjelenésekor legalább akkora ámulatot keltett a formája, mint legutóbb az új Honda Civicé, de idővel hozzászoktunk. A többi New Edge Ford közben már rég el is tűnt a kínálatból, de a Ka még mindig friss forma, penge arányokkal, jó vonalvezetéssel, kedves cicaszemekkel, látványos műanyag domborításokkal, apró tetőspoilerrel. Színre fújt lökhárítóval már-már elegáns, de a nagy, fényezetlen, fekete műanyag lökös praktikusabb a nagyvárosi dodzsemezéskor.
Bent már jobban érződik a Ka kora, a műszerfal buciszerűen ívelt formái felett eljárt az idő. Viszont a műszeregység analóg, és a megszokott helyre került. A műanyagok ugyan kemények, de kevésbé látszanak rajtuk sérülések. És még egy egész szemrevaló óra is jutott a műszerfal közepére. A kezelőszervek, nyomógombok nagyok és határozottan járnak, az egész kocsi sokkal jobban egyben lévőnek érződik, mint fiatalabb francia vetélytársa (a kipróbált Ka 1996-os gyártású, a Twingo pedig 2004-es). A helykínálat elöl meglepően jó, az apró méretek ellenére is beférnek, és kényelmesen elhelyezkedhetnek nagyobb térfogatú utasok is. A B oszloptól hátrafelé formatervezési szempontokkal írták felül a jó térkihasználás direktíváit. Hátra ebbe is csak két ülés jutott, de ide kizárólag gyerekeket szabad beültetni, őket is csak rövid távra. A csomagtartó szintén minimális méretű, 186 literes, és csak 724 literig bővíthető. Ráadásul a hátsó ülések csak előredönthetők, a Twingo-féle csúsztatásnak, ággyá alakításnak nyoma sincs. Sebaj, nem is ezért szeretjük a Kát, hanem azért, ahogy megy.
Gyorsnak mondjuk nem gyors, sőt, inkább kifejezetten lassú. Az 1,3 literes nyomórudas OHV blokk az erejével már a hatvanas évek Angliájában sem okozott túl sok szívinfarktust. A Kában 60 lóerősre tuningolt Endura-E motor 15,4 másodpercig tartó százas sprintekre és 154 km/h-s csúcssebességre képes, ami nem éppen eget rengető eredmény. Viszont száguldozás nélkül is lehet jót autózni, s erre a Ford Ka a tankönyvi példa. A mágus Richard Parry-Jones irányítása alatt hangolt futóműről már sok ódát zengett a sajtó, s ez a fő oka annak is, hogy a Ka fiatal férfiak érdeklődési mezejébe is bekerült. Van itt olyan kormányzás, amely minden mozdulatra egy bepörgött Jack Russel terrier vehemenciájával válaszol, jó rugózás, semleges ívmeneti tulajdonságok, egész hatékony fékek és álomszerű váltó, amely úgy siklik az öt fokozat között, mint kés a meleg vajban. Ebben a méretosztályban a Ford Ka előtt utoljára az ős-Mini tudott ennyi örömet okozni vezetés közben. Utána meg semmi.
Autónak a Renault Twingo kedves varázsdoboz, a Ford Ka vicces dodzsem. De melyik bírja jobban a strapát? Lapozzon, kiderül.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
