Kényelmes, gyors, takarékos: ilyen nincs és mégis van!

Teszt: Citroen Xsara Break 2.0 HDI

2001.10.19. 07:34

A Citroen magyarországi honlapján a Xsarát kiválasztva megtudom: a Stílus, a Vonzerő és a Biztonság ötvözete fog a tenyerén hordozni egy héten át. Még egy pillantás a vonófej megengedett legnagyobb függőleges irányú terhelhetőségére (70 kg - a potenciális vásárló a Citroen ritka részletes weboldalán mindenről informálódhat!), és irány a Budaörsi út.

 
   
   

Az autó szemből nem is emlékeztet ráncfelvarratlan elődjére: annak csak úgy magától nem volt egyénisége, ez a gép viszont a Ford Focus, Hyundai Accent, Mercedes C, Újnagylámpájújapán különböző elemeire egyaránt emlékeztetve, bár igen elegáns vonalakkal olvad bele az újautó-tömegbe.

 
   
 

A kombi kivitel puttonya jótékonyan hat az autó arányaira: a rövid Xsaránál sokkal kifinomultabb formát mutat. Szó se róla, ha egyedül áll a kertben, nagyon extravagáns, de a pesti forgalomból még a Kalahári-sárga Metál, vagy a Mauritius-kék Gyöngyház (ez nem egy bélyeg?) szín sem igazán tudja kiemelni.

De nem is ez a lényeg, lássuk azt a híres HDi-t. Illetve nem látjuk, a - teleszkópos fedelű - motortérben minden el van rejtve, dekoratív műanyag ruha alá. Próbáljunk hát a kabinból ismerkedni a közös gyűjtőcsöves, közteshűtős turbós olajkályhával: 0 Celsius felett nem kell izzítanunk, a motor benzinest megszégyenítő hirtelenséggel, a kulcs gyors elfordítására is azonnal indul.

 
   
   

Rezonancia nincs, a váltó áll, mint a cövek, hangja az van - belülről mint egy benzinesnek, kívülről, mint egy dízelnek belülről - hála a teljesen burkolt motornak és mindenféle rezgéscsillapító technikáknak. Kuplung könnyű, váltó kissé franciásan lötyögős, de nem rossz.

 
   
 

Az autó katalógus szerint gyorsulásban veri 1.6-os benzines testvérét. Tapasztalataim azt mutatják, hogy a hasonló családi autók között dinamizmusban gyakorlatilag nincs ellenfele. Az autópályán dízel létére úgy húz a legbelső sávban, mint a nagyok, városban CRX-ekkel, Tigrákkal, mindenféle GSi-kkel, GTI-kkel cicázik, mindezt röhejesen alacsony fogyasztással.

 
   
   

Minden szkeptikusnak, elvakult benzinesnek javaslom, próbálja ki, elképesztő, ahogy az 1.6-osoknál megszokott 110 lóerő nem 140-150, hanem 250 Nm-es nyomatékkal párosul. A 195-ös gumikat is gond nélkül pörgeti, kanyarban nagy gázadásnál még hármasban is vigyázni kell. A második hamar leforog, de nem is kell: 1200-as fordulat fölött nagyon jól, 1800-tól hihetetlenül intenzíven húz harmadikban, negyedikben, de még ötödikben is.

 
   
 

Megállni is egyszerű: a négy tárcsafék nagyon hatásos, bár az elektronikus fékrásegítő miatt a pedált a szélvédő védelmének érdekében óvatosan kell kezelni. ABS természetesen van, jelentem: jól működik.

Ha tele van a tank, jó érzés tudni, hogy Budapestről elmehetünk megállás nélkül akár Würzburgig is. Az 54 literes tank nem erőltetett használatban több, mint ezer kilométerre elég. A teszt első felében ész nélkül örömködve, végsebességet, a fék hatékonyságát, a gyorsulást gyakran tesztelve, fele-fele városban és azon kívül 6,45 l/100 km-t sikerült belenyomni. Ezután óvatosan, öregurasan, 100-120 utazóval, jobbára országúton az érték leszaladt a nevetséges 4,99 literig.

 
   
   

Ami kicsit rontja az érzést: az első McPherson és a hírhedett hátsó, önstabilizáló futómű, mely rossz nyelvek szerint még a BX tervezési hibája szülte kényszerűség. Kellemesen lágyan, de nem hányingerkeltően ringatja a majd' 1200 kilogrammos kasztnit, neves márkatársainak hírnevét még hidraktív rugózás nélkül is megőrzi.

 
   
 

Az autó egyenesfutása kiváló, 198 km/h sebességnél is (a kocsi éppen nem éri el a kétszázat - óra szerint) el lehet engedni a kormányt, ha az embernek nincs gyereke. Hirtelen kanyarokban azonban gázelvételre, vagy a kormány egyenesbe billentésére a Xsara viccesen táncol, százon felül ez már nem is olyan vicces.

A karosszéria ilyenkor idegtépően bólint egyet (olyan az érzés, mintha a hátsó kerekek XIX. századi mintára bőrszíjjal lennének a kasztnihoz kötve), majd miután minden utast kiver a víz, stabilan folytatja útját. Sebaj, a légkondit bekapcsolva hamar elmúlik az izzadás: tesztautónkban kiváló automata hőmérséklettartó teljesített szolgálatot.

 
   
   

Ha beteltünk a motor nyújtotta örömökkel, körülnézhetünk akár a kabinban is. Puha, kellemes, bár kissé olcsó hatású anyagok, praktikus apró ötletek, egészében véve otthonos beltér fogadja az utasokat. Kellemes apróság, hogy a tetőkárpit anyaga nem undorkeltő sikamlós műszálas vacak, mint a legtöbb autóban.

A tesztelt Break-, azaz kombiverzióban ez a kellemes tér jókora is: a méretek már-már a C5-tel konkurálnak. A csomagtér mérete átlagos, van roló és háló, valamint a hátsó dobok mögött két fedeles üreg a kötelező tartozékoknak. Nagyon franciás, hogy ezek az üregek is padlószőnyeggel béleltek.

 
   
 

Magyarországon a kombi HDi Xsara csak SX kivitelben kapható. A hátul ülők számára három automata öv és három fejtámla nyújt kényelmet és biztonságot, a fejtámlák dicséretes módon kilátást segítően eltüntethetők az ülésben. Elöl kényelmes francia fotelek találhatók némi oldaltartással, a vezetőülés magassága egy teleszkópos karral állítható, hiba, hogy csukott ajtónál való liftezéskor a térképzseb lenyúzza a kéz bütykeit. Gerinctámasz nincs, két légzsák és oldallégzsák viszont van.

 
   
   

A kezelőszervek egyszerűen, jobbára az elfogadott normák szerint működnek - Citroen ez egyáltalán? Még a vészvillogó kapcsolója is szinte középre került, csak egy baja van: köszönetkifejezés vagy vészjelzés céljából érte nyúlva rendszeresen letöröltem az ablakot. A műszerfal szintén a legbeváltabb standard szerinti, tényleg csak kötekedésből: zavaró, hogy az üzemi hőfokot a műszer nem középállással jelzi. Gyakran gondoltam a szemem sarkából észlelt mutató helyzete alapján, hogy valami baj van.

 
   
 

Sárika egy kicsikét butácska, mondja a nóta, ez Xsárikára egy cseppet sem igaz. Az autó nagyon kifinomult kényelmi, illetve hülyeségvédelmi elektronikát csillogtat. Behúzott kézifék esetén kb. 10 km/h-nál az autó fütyül. Az elektromos ablak akadály észlelésére visszafordul, a vezető oldalán erős gombnyomásra teljesen le-felhúzódik, a folyamat a műszerfalra rakott kapcsolót bármikor bármelyik irányba billentve leállítható.

 
   
   

A légkondi automata, a kívánt hőfok egy forgószabályzóval egyszerűen beállítható. A ventillátort "AUTO" állásba kapcsolva orkánmentesen, mégis nagyon gyorsan elérhetjük akár a 18, akár a 26 fokot, télen-nyáron. A gyári, műszerfalba integrált RDS-es rádiómagnó nem csak hogy vezérlőgombokkal a kormányról irányítható, de ezek kis zöld LED-ekkel meg is vannak világítva. Sötétedés után az amúgy is szépen ragyogó műszerfal előtt kormánypörgetéskor jópofa fénycsíkok táncolnak. A Xsara kényelmi fokának kvintesszenciája, amikor kikapcsolásnál, vagy állomáskeresésnél a rádió nem elhallgat, hanem finoman lekever.

 
   
 

Az elektronikai rendszer a fedélzeti komputerben csúcsosodik ki. Indítás előtt a kilométerszámláló LCD-je kijelzi, mennyi kilométer van hátra az esedékes szervizig, az olajszintet (!), illetve sokatmondó vonalkákat húz, ha valami gubanc van a motorral. A mostanság divatos nagy központi kijelző a rádió adatai mellett öt nyelven tájékoztat a szokásos paraméterekről (pillanatnyi és átlagfogyasztás, átlagsebességről, a tankban lévő üzemanyaggal megtehető távolság), de beállítható rajta sebességérték, melyet elérve az autó ismét fütyül, vagy grafikusan figyelmeztet a nyitva lévő ajtóra (arra is, hogy melyik az).

A bemutatott autó ára 4.450.000 forint, plusz 100.000-ért a rádiómagnó. Ezért a pénzért kapunk egy méretes, a mindennapokban jól használható, kiválóan felszerelt családi autót, a HDi által nyújtott dinamizmussal és elképesztően alacsony fogyasztással, ráadásul 20000 kilométeres szervízintervallummal. Ami kanyarban imbolyog, mint egy gyaloghintó. Szerintem megéri megszokni.

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

9 perce
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21