Remek kisautó, szerettem, élveztem, boldog voltam benne. Ha néha ki is szűrődött a fogaim között, hogy rhdjmeg, tszmét!, az csak a gondolatolvasásban nemigen jeleskedő robotváltó miatt volt.
Süt belőle a minőség, a tartósság, az átgondoltság, a pontosság. Le sem tagadhatná, hogy japán, sőt gazdag nagybácsijának, a Lexusnak sem kell szégyenkeznie miatta. Remélem, most ezzel nem kiabáltam el a dolgot: az új Yaris, akárcsak elődje, Valenciennes-ben, Franciaországban készül.
Kellemes arányokkal megáldott kis tojás. Jó elnézegetni, sehol egy zavaró kiszögellés, él, csücsök. Mindazonáltal az új Yarisból hiányzik az a formai trükk, egyediség, amivel kitűnne az utcaképből. Többször mentem el mellette parkolókban: emlékeztem, hogy egy szép kisautóval jöttem, de nem találtam meg a sorban. Ha vesznek egyet, vegyenek pirosat!
Megmaradt a formai folytonosság az elődmodellel, az övvonal most is meredeken lejt előre, a lámpák elöl-hátul yarisosak maradtak, a hűtőrács is épp úgy leolvad az embléma alatt, mint az elődben. Csak az egész nagyobb, finomabb, szebb. És az új Yaris A-oszlopa mögött található minden idők legmulatságosabb oldalablaka. Alig tenyérnyi üveg, épp csak elfér rajta a szokásos gyártói információ.
Ahogy a külső dizájn, a beltér is az első generációs Yaris egyenes, törésmentes folytatása, továbbfejlesztése. Jó példa ez az új kisautó arra, hogy a japánok nemcsak kitalálták a kaizent, a folytonos fejlesztést, a dolgok permanens, szakadatlan jobbá tételét, hanem alkalmazzák is. Van, ami nem változott (változatlanul szemfájdítónak találom a nagyítóoptika mögé illesztett LCD-panelt, és csúnya ergonómiai baki, hogy a számítógép adatait a műszeregység mellé rakott, elérhetetlen gombbal lehet váltogatni), de tényleg sok minden jobb lett, és semmi sem lett rosszabb.
Egy szemfüles olvasónktól: "A Yaris kilométerórája nem LCD-technológiával készült, hanem vákuum-fluoreszcens kijelző, ami lényegében elektroncső, és az ősrádiók macskaszemével áll szoros rokoni kapcsolatban. Az LCD lényege: egyenletes háttérvilágítás, fényét a szegmensek vagy kitakarják, vagy nem. Polarizációs elven működik, ezért polárszűrős szemüvegben csak nyaktekergetés árán látható. A VFL kijelző szegmensei önmaguk képesek fény kibocsátásra, ezért kicsit vakíthat is, ha túlhajtják."
Azt hittem, az autó belseje még inkább tetszik az embernek, ha az ember nő, de meg kellett lepődnöm. Kati kollegina fenntartással fogadta a Yaris bútorozását. Nagyon zavarta a sok pici műanyag lap, fedél és burkolóelem az egységes, bontatlan kárpitozás helyett. Van, ahol ez a tagoltság tényleg érthetetlen, például a könyöklőtől az A-oszlopig hosszan felfutó fehér műanyag betétnél. Van viszont, ahol praktikus okai vannak, például a műszerfali tárolórendszerben. Én még ennyi fedeles zugolyt autóban tán nem is láttam, a kormány mögötti blokk békebeli szekretereket idéz.
A szekreter
Más néven írószekrény. Kis méretű, könnyen mozgatható bútordarab, lehajtható, írófelületként szolgáló ajtóval, mögötte sok kis polccal, fiókkal a tintatartó, az itatós, a tollak, pecsétek számára. Nem ritka bennük a titkos rekesz sem, ahova például Agatha Christie hősei rejthették gyilkosuk elöl értékesebb irataikat, ékszereiket.
Európában a XVI. században vált népszerűvé, különösen sok ~ készült a XVIII. században, Franciaországban. A tehetős polgári családok otthonában kötelezően állt egy ilyen míves munkával készült szekrényke, vagyis hát asztalka. Mára az IKEA-generáció leginkább csak a nagymama örökségéből, régiségboltokból, múzeumokból ismeri, funkcióját felváltotta a cédétartóval felszerelt számítógépasztal. Árverések izgalmas darabja, aki kedvet kapott egy ~hez, itt jó párat talál, akár már pár tízezer forintos kikiáltási áron.
Szám szerint hat fedeles rekesz van a Yarisban: egy-egy felfelé nyíló ajtajú kesztyűtartó és kibillenthető pohár- vagy miegyébtartó az utas és a vezető előtt egyaránt, egy klasszikus kesztyűtartó az utasnak, és egy kis másik a pilótának. És közel sem vagyok biztos benne, hogy mindet észrevettem.
A vezető előtti felfelé nyíló kesztyűtartóban találtam az egyetlen hibára, egy apróságra, ami Citroënben, Fiatban fel sem tűnne, de Toyotában rendkívül zavaró. A fedelet egy kis benyomható műanyag nyelv rögzíti, illetve rögzítette, amíg az anyagául szolgáló plasztik hajtogathatóságára alapozó pszeudozsanér el nem tört. Hiába, ha valódi rugós kilincs kerülne a két fedél alá, az legalább harminc centtel megdobná a gyártási költségeket.
A korábban csúnya, avíttas klímakonzol immár szép és különleges, az egy oszlopba rendezett körblokkok jól mutatnak a fémesen csillogó műanyag háttérben. A függőleges tömbön nem nehezebb elboldogulni, mint az általában megszokott vízszintesen, viszont ezzel a forgatótrükkel a Yaris eléri, hogy az elöl ülők térdének annyi hely jut, amennyit két kategóriával feljebb is megirigyelnénk sok autóban. Még úgy is, hogy a konzolon megmaradt az előző Yaris két hasznos kopoltyúzsebe is.
És mindeme praktikum megjelenése is - szerintem - úgy tökéletes, ahogy van. Elsőként a két fehér levegőrostélyt babrálva lelkendeztem, aztán észrevettem, hogy az ajtófogantyú-könyöklő is bizonyára kényes, de összekoszolódásáig nagyon szép fehér műanyagból készült. A kormány nagyautós, nehéz, jó fogású, a bajuszkapcsolók sem az elődmodell még a Swiftből is ismert klasszikus egyenjapán karjai, komolyabbak, súlyosabbak lettek. A pazar, játékos, különleges szerelvényfal annyira leköti a figyelmet, hogy alig venni észre, mennyire műanyagszerűek és sivárak az egybeöntött hatású szürke székek, elöl-hátul egyaránt.
A 2006-os Yaris megőrizte elődje variálhatóságát is, viszont több helyet kínál. A vezető, legyen bármekkora, kényelmesen magára szabhatja munkahelyét. Tesztautónkban magasságállítós volt a sofőrülés, tengelyirányban is állítható a kormány, de ezek a szolgáltatások a Yarisnál valamiért feláras extrák.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
