Autót egyetemistának, hosszútávra, félmillióig
Amikor az ember egyetemre jár, általában nem dúskál a pénzben, viszont közlekedni így is szeretne, és néha tényleg az autó a legjobb megoldás. Hogy milyen típust válasszon egy kezdő, arra rengeteg érvényes válasz létezik, ezért mi most tekerünk még egyet a feladványon és megpróbáltunk kiválasztani néhányat a félmillió forintos értékhatár környékén lévő ajánlatok közül.
Autót venni még félmillió forint költéssel is relatíve nagy összegű befektetésnek számít, főleg egy húszas évei elején járó fiatalnak, akinek vélhetően az első igazán nagy értékű tárgy lesz az életében.
A legtöbben az első autójukkal fürödnek be a legjobban, arra költik a legtöbb pénzt, azzal rohadnak le legtöbbször. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy hülyeség ennyiért használt autót venni, de úgyis tapasztalat közben fog kiderülni, hogy az öt ajtóra, vagy a hátsókerékhajtásra valóban szükség volt-e. Hamar kitapasztaljuk majd, hogy mennyi a tényleges éves futásteljesítményünk, és hányszor kell beültetni a családot, vagyis mennyit számít a praktikum.
Ebben a cikkben inkább azt értjük hosszú táv alatt, ha valaki két nagyváros között akar ingázni az autóval. "Debreceni vagyok vagyok, győri egyetemre vettek fel" – írja egyik olvasónk, Anti, akinek ez minimum négy, de akár öt és fél órás, átszállós tortúra is lehet vonattal, míg autóval mindez kényelmesebb és egy órával rövidebb. Ha Budapesten élsz, és nincs végtelenül sok pénzed a parkolásra, vagy kötélidegeid az állandó dugókhoz, a képlet másként alakul.
Ha a fogyasztás a fontos
Tele a piac fogyasztásbajnok kisautókkal, csak győzzünk választani közülük. Ha tényleg nem számít se a biztonság, sem a kényelem, akkor félmillió forintért már klímás, viszonylag keveset futott, elektromos ablakos régi Swiftek közül válogathatunk. Az autó száz kilométerenként hat liternél nem nagyon fog többet kérni és bár a küszöbök, a kereszttartó és a hossztartók rozsdásodására oda kell figyelni, a Suzuki nagyon tartós autó, nagyon sok helyen értenek hozzá és olcsó alkatrészből is bőséges a kínálat.
Ha kicsit több kényelemre és kulturáltabb kivitelezésre vágysz, jó választás lehet a Peugeot 106/Citroen Saxo páros is, de érdemes jól körbe nézni, hiszen ezekben a típusokban sem sem alapvetés a szervokormány. A kis franciák méretei ellenére létezik ötajtós kivitel is, és a jó tervezésnek köszönhetően nem is lehetetlen annyi embert beültetni egy rövid kirándulásra. A csomagoknak is marad 280 liter a hátsó pad mögött. Ha még a 6-7 literes fogyasztást is sokallod, keresheti a régi vágású 1,5-ös dízelt, ami beéri 4,5-5 literrel is. Ezeknél az autóknál elsősorban a hátsó futómű tűgörgős csapágyazására kell figyelni, mert ha az berágódik az autó úttartása drámaian leromlik a felújítás pedig 70-100 ezer forintba kerül. Persze lehet olyan példányt találni, amelyen ezt már elvégezte egy korábbi tulajdonos. A kaszni jóval kevésbé hajlamos a rozsdásodásra mint a Swifté, ami nagyon jó hír egy utcai tárolásra szánt autó esetében.
Ha már a fogyasztásról beszélünk, esetleg szóba jöhet a Volkswagen is a Lupo 3L-lel, de nagyon sokba kerülhet a robotizált váltó és a komplikált dízelmotor javítása. Ebből a típusból is létezik többféle benzines kivitel, a legolcsóbbak ezer köbcentisek, de ezeket főként városi közlekedéshez ajánljuk. A Lupo (és testvérmodellje a Seat Arosa) minőségben ráver a többiekre, viszont rosszabb a térkihasználása.
Ha inkább az érzelmek vezetnek
Szerencsére elég sok érdekes, de még józan autót választhatunk még akkor is, ha a forma felülkerekedik az észérveken. Kezdésnek mindjárt ott a Ford Ka első generációja, amely bár nem túl fürge az ódivatú és hangos benzinmotorjával (dízel nincs), de jó a futómű, kellemes a váltó és a formát nem kell magyarázni. Ha valaki még nagyobb feltűnésre vágyik, nézhet StreetKát is, a kínálat legaljáról, 96 lóerős motorral. A hagyományos verzió is megkapta ezt az 1,6-ost, de a SportKa nevű kivitel nagyon ritka. Kiviteltől függetlenül számolnunk kell a rettenetesen szűk utastérrel és a tankbetöltő nyílásnál előszeretettel rohadó karosszériával.
Szinte adja magát az első generációs Renault Twingo is, ha már érdekes kisautókat nézünk, de belőlük érdemesebb '98-as első facelift utániakat nézni. Mivel az ős-Twingót tizenöt évig ontották az európai vásárlóknak, így itthon is óriási a választék, érdemes többet is megnézni vásárlás előtt. A Twingo utastere főként elöl nagyon tágas, ezzel is reklámozták annak idején, hátul viszont el kell dönteni, hogy lábteret csak csomagtartót szeretnénk. A borzalmas váltó-kormányzás kombó miatt vezetni sem a legkellemesebb a Twingót, de első autóként ez is megteszi és mivel egyszerű szerkezet, a fenntartása sem fog vagyonokba kerülni.
Ha már kisautók, természetesen szóba jöhetne a Fiat Punto I-es de akár a II-es is ebben az árkategóriában, de az érzékszerveket hamarabb mozgatják meg a rájuk épült, bár rövidebb Lanciák. Közülük az Ypsilon első generációja az, amelynek példányai közül már félmillió forint körül válogathatunk, és ha szerencsések vagyunk, akár egy alcantara belsejű kivitelt is kifoghatunk. Ehhez az autóhoz optimális motorválasztás az 1,2 literes tizenhatszelepes, 86 lóerős SuperFIRE motor, amellyel nagyon fürge a kis Lancia.
Már-már elrugaszkodott tippem a Hyundai Coupé, viszont a kínálat nem túl nagy és erősen tagolt is. A '96-tól '99-ig gyártott változat még egész szép, utána jött egy rettenetes facelift, és azok már nem is nagyon érhetők el félmillióból. Mivel a típus a korabeli Elantra alapjaira épült, így létezik hozzá kupéhoz képest kicsi, 1,6-os motor is, de a bő egy tonnához még az is megfelelő. Volt persze V6-os is Coupé is, de ahhoz már a rendelkezésre álló keret duplájára lenne szükségünk.
Ha a forint/tér arány számít
Ha a szülőkkel közös lenne a projekt, Golfok, Astrák, Octaviák és Focusok garmadája közül választhatunk. Vásárlás előtt viszont lehetőleg vigyünk magunkkal olyat, aki ért is az adott típushoz, vagy ne sajnáljuk a pénzt az előzetes átvizsgálásra, mert ilyen nagy merítésben már könnyű belenyúlni az igazán nagy aknákba.
Fél millió alatt már találni 200 ezer körüli futásteljesítményű(nek mondott), első generációs Dacia Loganokat, akár klímával is. Persze nem ezzel fogsz büszkén leparkolni a pesti éjszakában, de ha túllendülsz a rettenetes beltéri anyagokon és a vezetési élménynél fontosabb a forintokért megkapható köbméterek száma, akkor a Dacia is elég jó választás lehet. Ennyiért persze semmiképpen se dízel legyen a kiszemelt, inkább az erősebb, 1,4-es, 75 lóerős benzines és ha lehet, a szervótlan, fényezetlen lökhárítójú alapváltozatokat kerüld, mert azokat továbbadni is nehéz lesz, nemcsak megszeretni.
Nem új autót veszel
Néhány igazán pusztítóan rossz kivételtől eltekintve ez még bőven az az ársáv, ahol az a megbízható autó, amit a korábbi gazdája karbantartott, és az új tulajdonosa sem sajnálja rá a pénzt. Az egyes típusokat övező hiedelmek az autó korának előrehaladtával elsimulnak, sokkal inkább érdemes a gyakorlati tapasztalatokra hagyatkozni. Van-e látható rozsda az autón? Mik a benyomásaink a tesztút alapján? Mit mondanak az átvizsgáláson? Ha nem sajnálod az időt és néhány tízezer forintot az alapos döntésre, akár százezreket – és nem kevés idegeskedést – spórolhatsz.
A vásárlás nem ér véget azzal, hogy kezetrázol az eladóval és a tenyerébe számolod az autó árát, ezért érdemes további 100-200 ezer forintos további kiadással számolni, hiszen aki olcsó autót árusít, szinte biztosan nem leszervizelt állapotban teszi fel a hirdetést a netre, és ha az autónak van is érvényes műszaki vizsgája, egy garnitúra gumiabroncs árát (tehát legalább 40 ezer forintot) érdemes szintén beleszámolni a birtokbavétel költségeibe.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.