Trancsírozni csak szakszerűen
Szerszám szombat: törött izzítógyertya kiszedő készlet
Amikor az ember válogatott jókívánságok közepette konstatálja, hogy nem jön ki az izzítógyertya, először jobb lehiggadni. Nem szabad hagyni eluralkodni az érzést, hogy mi vagyunk a legszerencsétlenebb szerelők a világon, mert ilyesmi csak velünk fordulhat elő. Szépen elő kell venni a kis koffert a legfelső polcról, és nekiállni a szobrászmunkának.
Úgy tűnik, az izzítógyertya-kiszedés körüli problémák soha nem látott gyakorisági szintre értek. Régen nem értette volna szegény autószerelő, ha bekopogtat nála az ügynök, hogy volna itt néhány spéci eszköz, amivel ki lehet bányászni a legcsökönyösebb izzítógyertyát is. Halántékát kopogtatva mutatta volna fel a hosszú T-kulcsot, hiszen más nem kell hozzá. De a modernnek mondott hengerfejekbe csavart arasznyi hosszúságú pálcikák ma az egyik legfélelmetesebb taposóaknává léptek elő, hiszen ha nem sikerül egyben kiimádkozni őket, akkor általában nincs mese, le kell kapni a hengerfejet. Abból pedig bármi kisülhet, egyszerű síkolástól teljes motorgenerálig. A legenyhébb változat is tetemes lyukat üthet egy átlagos családi kasszába. Pedig csak sima rutinkarbantartásnak indult a dolog.

Az autószerelő minden szalmaszálba megpróbál belekapaszkodni, hiszen a hozzá nem értő ügyfél szemében seperc alatt kontárrá válhat, ha egy ilyen egyszerű feladatot nem képes bonyodalom nélkül elvégezni. Amikor a számla végösszege hirtelen egy nagyságrendet ugrik, a legjámborabb autótulajdonos is gyanakvóvá válik, pedig a beletörött izzítógyertya sajnos mindennapos eset. Ezért ha csak pici esélyt lát ennek megúszására, inkább beruház olyan csodafegyverekbe, mint a vibrokihajtó. Általában hiábavaló az igyekezet, ami nem akar kijönni, az bent marad.

Van azonban még egy utolsó utáni lehetőség, az izzítógyertya kifúrása. Nem kicsit kockázatos a művelet, precíz ember nem is szívesen lát neki, amíg a motoron van a hengerfej. Elég, ha csak kicsit mászik félre a fúró, máris tetézte az ember a bajt ahelyett, hogy megoldotta volna. Ha csak egy kicsi spén hullik az égéstérbe, megint csak nagyobb zűrt okozhat az ember, mint ami volt. Súlyosbítva azt, ami amúgy is.
A kiskoffer leírása is azzal kezdődik, hogy jobb a békesség, ne legyünk lusták, ugorjon le az a hengerfej. Ha esetleg mégsem – khm – akkor érdemes kiszedni egy porlasztót, és amíg dolgozik az ember, azon a lyukon át fújjon be levegőt a kompresszorral, hogy ami be akarna hullani, inkább kifelé hulljon. Jó ötlet, de az üzemanyagrendszer megbontása megint csak újabb problémákat okozhat.

Aki bátor, úgyis nekiáll furkálni. Ehhez kap meg minden elképzelhető segítséget a kiskofferrel. Legyen M8-as, M9-es vagy M10-es a menet, benne vannak a tizedre tökéletes átmérőjű fúrók, csapok, menetfúrók, kihúzók. Én ehhez nem vagyok elég vakmerő, inkább kihagytam a vájármunkát, összekühedt izzítógyertya hiányában.
A bemutató videó azzal kezdi a műtétet, hogy az elektromos csatlakozásnál fogva kirántja a gyertya belét. Erre a valóságban általában nincs szükség, mivel a kifurkálásra többnyire csak akkor szánja rá magát a szegény ember, ha már letörte a gyertya fejét. De ha mégis előbb belátta, hogy nem fog az kijönni, a kihúzott elektromos csatlakozó helyére szépen központosan beüthet egy fúróvezető hüvelyt. Ezzel leteheti a sikeres kifúrás alapkövét, elvégezheti a precíz előfúrást egy 2,6 milliméteres csigafúróval.

Innentől néhány lépcsőben, további hüvelyek, vezetők segítségével türelmesen haladva lefúrhatja az izzítógyertya hatlapú fejét, majd a gyertya menetének magátmérőjénél éppen csak kisebb fúróval egészen a hosszú, hengeres szárig hatolhat, amely az égésteret lezáró kúpban végződik. Ebbe menetet vágva már fel lehet támasztani a kihúzó szerszámot, amely kis szerencsével nagy megkönnyebbülés közepette milliméterről milliméterre kihúzza a lényegi részt. Ha nem szakad le a koksztól megvastagodott feje. Ezután már csak a gyertya menete marad a hengerfejben, ezt már jó eséllyel tényleg ki lehet bűvészkedni, majd újravágni a menetet.

Van itt azért néhány lépés, amelynél erősen összeszorítanám a farpofáimat, ha nekem kéne utána felhívni az ügyfelet, hogy nem jött össze. Én tutira leszedném a hengerfejet, és ha már lent van, úgyis muszáj gépműhelybe vinni a kötelező síkolásra, ott pedig általában megvan a megfelelő felszerelés az ilyen mutatványokhoz. Ha meg nem jön össze, nagy ügy, betekernek egy Helicoilt vagy egy perselyt, és már meg is oldották a problémát. A legjobb mindenesetre az, ha rendszeresen ellenőrzi, cseréli/cserélteti a gondos tulaj az izzítógyertyákat, és akkor nincs szükség ilyen jellegű beavatkozásra.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
