A kékből kérnék, Mr.Chang

Bemutató: Peugeot 508 - 2014.

2014.09.28. 06:37
Régen úgy működött a világ, hogy Európában kitaláltak valamit, megtervezték, legyártották, és nagyrészt itt is adták el. Később ez annyiban módosult, hogy Európából kihelyezték a gyártást, például Kínába. Most ott tartunk, hogy Kínának tervez Európa, ott dolgoztat, és nagyrészt ott is értékesít. Baj? Ha az 508-as Peugeot-ból indulunk ki, akkor nem.

A Peugeot történetében még sosem jött olyan hamar ráncfelvarrás, mint az 508-asnál. A 407-es utódját a Párizsi Autószalonon mutatták be, mindössze három éve. A rosszmájúak most biztos azt gondolják, hogy hibák rengetegét kellett kijavítani, pedig nem erről van szó. A márka tavaly dobta piacra a márka új zászlóvivője, az új 308-as, ami idén Év Autója is lett. Az ő új orrdizájnját kapta most meg az 508 is, és ha már felvarrták a ráncokat, belepakolták az új, Euro 6-os motorokat, és megtoldották az extralistát is.

Az 508 már eredeti formájában is közkedvelt modell volt, 370 ezer darabot adtak eddig el belőle Európában és Kínában. Egyedül a kissé németes, visszafogott dizájn miatt érhette némi kritika, na de majd most. Az új hűtőráccsal vége a kedves bambaságnak, komolyság és szigor van. Sőt, a többi Peugeot modellnél is ez lesz, hogy egységes legyen a márkaarculat.

Miért nem 408?

A 405, a 406 és a 407 után logikus lenne, hogy az utódot 408-nak hívnák. Hogy miért nem lett az 508 mégis 408? Ezt a nevet a ugyanis a 308-as lépcsős hátú változata kapta meg, amit nálunk (szerencsére) nem forgalmaztak, csak Kínában, Dél-Afrikában és Malajziában. Akit érdekelnek a részletek olvassák el itt, a többiek csak nézzék meg képen, hogy milyen a puttonyos 308, azaz a 408:

A hűtőrácson kívül, ahogy az ilyenkor megszokott, új lökhárítókat is kapott az autó, amitől elöl 16, hátul 22 milliméterrel lett hosszabb a szedán. Az SW, azaz a kombi hátul nem változott. Elsőre nem feltűnő, de a motorháztető is változott kicsit, vízszintesebb lett. Újak a lámpatestek is, kizárólag ledesek. Az dizájnból nemcsak az európai, hanem a Sanghajai-i tervezők is kivették a részüket. Nem titok, hogy miért: Kína az első számú piac. A tavaly eladott 508-asok 35 százalékát ott értékesítették, és a franciák ezt a számot nagyon szeretnék legalább 40-re feltornázni.

1.6l THP 165 start-stop, EAT6

Az eddigi 156 lóerős, Euro 5-ös, egyhatos, turbós benzinmotort egy új, már Euro 6-os normákat teljesítő 165 lóerős változat váltotta fel. Egy ilyen motorral szerelt szedánt próbáltunk ki először, a szintén új EAT6 névre keresztelt automatával. A hatsebességes Aisin váltó elődje a 407-esben jött ki, majd az 508-ashoz továbbfejlesztették, a mostani már a harmadik generáció.

Ami rögtön feltűnt az indulás után, hogy mennyire halk az autó. Később kiderült, hogy a folyamatosan változó szívószelep-vezérlésű, közvetlen befecskendezéses motort hirtelen gázadásra sem lesz hangosabb, de nem is ugrik nagyot. Elindulásnál kissé zavaró, hogy kevés erő érkezik a kerekekre, de a sebességváltásoknál már nincs ilyen érzésünk. Hamarabb vált fel, mint ahol jól esne, ez valószínűleg ahhoz kell, hogy alacsonyan tartsa a fogyasztást. Szerencsére válthatunk mi magunk is, a kormány mögötti fülekkel, vagy a váltókar előre-hátra mozgatásával. Érdekes, hogy a legtöbb gyártóval ellentétben itt, ha előre mozdítjuk a kart, akkor alacsonyabb, ha hátra, akkor magasabb fokozatba kapcsolunk. Amikor hirtelen van szükségünk erőre, például előzésnél, érdemes manuálisan visszaváltani, vagy kétszer lenyomni a gázt. Ilyenkor automatikusan visszakapcsol a váltó.

És van még egy trükk, a Sport mód. Nem változik meg a futómű és a kormány karakterisztikája, csak a váltási pontok rendelődnek más fordulatszámokhoz. Igazából ilyenkor tökéletes a váltó és a motor összhangja. Én ezt hívnám normál módnak, a normált pedig valami menő környezettudatos névre keresztelném. A 111 gramm/kilométer károsanyag kibocsátás elismerésre méltóan alacsony érték egy ekkora autónál, de ennek sajnos ára van: így nem éreződik erősnek ez a motor. Pedig a finomsága teljes mértékben passzol az autó elegáns, igényes összhatásához, csak az érezhető erő lehetne több. Gondolhatnánk, hogy a fogyasztásunk legalább extrém alacsony, de a vegyes tesztút végére több mint kilenc litert mutatott a fedélzeti számítógép. Visszafejtve a motor származását, kiderül, hogy a HTP165 a rossz hírű Prince motor legújabb változata, de nincs ok aggodalomra, a kartergáz-visszavezetési gondokat már régebben megoldották.

2.0 BlueHDi, EAT6

A másik általunk kipróbált 508-as szintén egy új motorral szerelt változat volt: egy kétliteres BlueHDi, szintén EAT6 automatával. A BlueHDi, ahogy az új benzinmotor is, teljesíti az Euro 6-ot, igaz ehhez, a teherautósok megmentője, az AdBlue adalék is kell. A kétliteres motor kétféle teljesítménnyel lesz kapható, 150 és 180 lóerővel. Egy ilyen erősebb kombival mentünk.

A váltóra ugyanúgy érvényes, amit a benzinesben tapasztaltunk, Sport módban kerülnek a helyükre a váltási pontok. Igaz, itt nyomatékból mindent megold a motor, nincs szükség visszaváltogatásra. Persze jócskán hangosabb, mint a benzines, de ebben is van start-stop, és elég csak egy kicsit felhangosítanunk a pazar JBL hifit, máris nem halljuk.

A Magyarországon eladott 508-asok nagy részét, nem meglepő módon, cégek veszik. Eddig a kétliteres HDi volt a sláger, ezután szinte biztos, hogy az utód BlueHDi lesz. Erős, kulturált járású, és keveset fogyaszt. Nálunk a kombi alig kért többet, mint hét liter.

A Peugeot-nál tisztán nyomják

A mallorcai tesztút második napján a háromhengeres benzines, úgynevezett PureTech 308-asokat próbáltuk ki. Létezik ezres és ezerkettes, a nagyobból egy szívó és két turbós változat. Mi a két erősebbet próbáltuk, a 110 és a 130 lóerőset. Mindkettőt hatsebességes kézi váltóval, de ezekhez is rendelhető az EAT6 automata.

A 110 lóerős nem okozott meglepetést, szereti ha pörgetik, de a hangja alapján nem is jöttünk volna rá, hogy csak háromhengeres. A 130 lóerős csak a motorvezérlő programozásában különbözik, mégis sokkal harciasabb karakter. Kifejezetten élvezetes volt vele a hegyi utakon kanyarogni Sport módban. Ilyenkor van egy kis trükközés a motorhanggal is, megjön a kedvünk a gázt taposni. Már csak azt nem tudom, hogy ki vár ilyesmit egy kisköbcentis, családi kompakttól.

A kütyük manapság a leggyorsabban fejlődő részei az autóiparnak, ez abból is látszik, hogy vannak olyan extrák, amik három éve még nem voltak, vagy legalábbis nem terjedtek még el. Most ezekből is felzárkózott a nagy Peugeot. Elöl összesen 44, a szedán hátsó burája alatt pedig még 36 led világít. Lett holttérfigyelő rendszer is, a két oldalsó visszapillantóban van oldalt egy-egy piktogram, ami mögött felgyullad egy sárga led, ha vannak a holtterünkben. Hétcolos érintőképernyőre cserélték a központi kijelzőt, lényegében egy beépített tabletre. Ezen működik a tolatókamera, valamint az autósok számára hasznos közösségi alkalmazások is, például a Tripadvisor vagy az időjárás app. Igaz, ezekhez kell webelérés, de az autó fel van rá készítve.

A prémium márkákhoz hasonlóan itt is van HUD, azaz a sebesség kivetítése a sofőr elé (sőt a navi nyilait is), ráadásul nagyon felhasználóbarát formában. Motorindítás után feltámad egy kis tábla a műszeregység felett, a szélvédő tövében, ide vetít a rendszer. De, ahhoz hogy mindenkinek jó helyre essen a kivetített sebesség, tudjuk állítani a kis fekete lap dőlését. Ehhez a kormánytól balra lefelé, ahol régi autókban a biztosítéktábla van, egy lenyitható kezelőpultot találunk.

Melyik változat kéne?

  • 1782
    2.0 BlueHDi kéne
  • 541
    1.6l THP165 kéne
  • 235
    Inkább 408-as kéne

A megújult 508-ast hivatalosan jövő héten, Párizsban mutatják be. Magyarországi forgalmazása októberben indul. A belépőmotor továbbra is a 120 lóerős, benzines 1.6 VTi, a csúcs pedig maradt a 2,2-es HDI GT kivitel. A ráncfelvarrással ez is megkapta az EAT6 váltót. Most nem próbáltuk, de korábban Csikós és Papp Tibi is lelkendeztek róla bőven. A felfrissített 508 indulóára várhatóan egy hajszálnyival 6 millió forint alatt marad. Később érkezik az RXH hibrid szabadidőautó tisztán BlueHDi változata is. A franciák úgy tűnik mindent megtettek lelkiismeretesen ahhoz, hogy az 508 Európában is sikeres legyen. A kérdés már csak az, hogy ez elég-e a nemrég bemutatott Passat, és a közelgő Mondeo ellen.