Még kér a nép
Kari szótlanul, mogorva arccal ült a monitornál. Éreztem, hogy baj van. Fél tizenegy volt, épp beléptem a szerkesztőségbe, rángattam magamról a kabátot, közben mintegy barátkozásból megkérdeztem: "Na, sikerült elhozni az Astrát?"
BINGÓ, beletaláltam! "Hat gang, zmeg, és egyhármas dízel van benne. A BMW 135i-ből ültem át, képzelheted. Azt hittem, sose érek vele ide Budaörsről." Tehát a tesztautó lomha, Kari nem szereti, vontam le a következtetést.
Ilyen felütés után elkelt némi szerencse az Astra Sedannak (tudják, az új, négyajtós változat), hogy jól jöjjön ki a tesztből. Aztán nem is egy-, hanem kétszeres mázlija lett, és egyiket épp Karinak köszönheti. Amikor ugyanis felvetődött, hogy megkapjuk a szedánt, Kari benyögte: "Van nálam egy kettővel ezelőtti, eladó, négyajtós Astra, első tulajé, kicsit kopottas, de nem hiszitek el, hetvenezer van benne." Megszavaztuk, jöjjön az is. Az Opel a kilencvenes évek közepén élte át a legnagyobb válságát, és minden autó, amit azóta készített, egytől-egyig nagyságrenddel jobb volt az elődjénél. Tudtam előre, hogy nagy lesz a kontraszt a két szedán között. Az új Sedan másik szerencséjéről meg majd később.
Az Astra legutóbbi generációja – sorban tehát már a H-széria – tényleg jó. Mutatós, vezetni kellemes, és sem a kényelmét, sem a megbízhatóságát nem szidják. Nézzék csak meg a Népítéletet, négycsillagos az átlagolt eredménye, ami a korábbi Astrákhoz képest messze a legjobb, de általában véve sem lebecsülendő. A H-t szeretik a népek.
Aki régen Astrát vett, az a Wartburg, Zsiguli, Dacia, lerohadt, használt külföldi kocsija után a lehető legnagyobb, de még társadalmilag éppen elfogadott, garanciális, puki- és káposztalé-mentes új autót akarta megvenni, de pénze igazából csupán Fiat Seicentóra lett volna. Na ja, tisztelet a kivételnek. Aki ma Astrát vesz, arról inkább az sejthető, hogy jó az ízlése, megfontoltan dönt, de nem csak kötelességből ül a kormány mögé, hanem mert szeret is vezetni. És nem dől be a süket reklámoknak. Mellesleg valószínűleg tehetős is, hiszen az utóbbi évek Astrái árukkal alaposan elhagyták a népi átlagot, ma már a jobb módúakhoz dörgölőznek.
Ahhoz képest, hogy az Astra H is már túl van élete delén - idén már a negyedik éve gyártják – nem érezni rajta a kort. Pontos, elég súlyos a kormánya, Opel-mércével a váltója szinte félelmetesen jó, de a normál autók között is rendben van, bár a gyors kapcsolásokat továbbra sem szereti. Egész jó benne ülni is, minden a helyén, csak az ülés formája nem száz százalékos. A lap kicsit rövid, kispárna pedig ebbe is kell a derékhoz, ha sokat vezet az ember.
Fék, kilátás, műszerek, kapcsolók kipipálva, a műszerfal anyaga az a mattpuhafeketerücsi,ami manapság dukál, a sárga óravilágítás pedig elég egyedi, és nem is néz ki rosszul. Gagyinak biztosan nem érzi majd senki, ma ebben a kategóriában ( Focus, Golf, Corolla, C'eed) nagyjából ez a norma. Mondjuk a műszerfal közepén lévő, szélesnek induló, majd kis képernyőben végződő tévélyuk elég vicces, úgy látszik, csak így tudták megoldani, hogy ugyanabba az elembe bele lehessen tenni a nagy navigációs kijelzőt, meg a kisebb fajta fedélzeti számítógép-LCD-t is. Ebben az utóbbi volt. És elég kevés a pakolóhely is, a következő Astra (sorban az I.) sajtóanyagában biztos kiemelten kezelik majd az új pohártartókat, rekeszeket, üregeket és zsebeket. Mert ennél még nem lehetett.
Lőjük akkor el, mi volt az Astra Sedan második szerencséje. Ugyanazon a napon kellett lefotóznunk ezt az Opel-összehasonlítót, meg a hétfői cikk Laguna kombiját is, méghozzá úgy, hogy a Renault-val hamarább készen kellett lennünk, mert Rácz kollégának dolga volt. Tehát otthagytuk Karinál a lemosott Opeleket, bepréselődtünk a Lagunába helyszínt keresni, fotózni. Olyan volt benne, mint az anyaméhben: meleg, szűk, és összevissza dobáltak a külső erők. Letudtuk a melót, a latyakhoz képest tűrhetően, visszamentünk. Be az Opelekbe, ki Káposztásmegyerre azokat lefotózni.
Hogy az új Astra Sedan mennyivel jobban rugózik, mint a Renault! Mintha ez lenne a francia autó, nem pedig amaz. És mennyivel nagyobb! Ilyen helypazarlásért már adót szoktak szedni – elül ülő 187 centim mögé úgy beférek, hogy a térdem készakarva sem éri el a támlát, csak ha lecsúszok. Ha pedig valaki a hátsó sorból beszélgetni akar az elöl ülőkkel, kiabálhat, mert a hanghullámok elhalnak, mire a fényévnyi távolságot áthidalják előre.
Egészen döbbenetes, hiszen a Sedan kívülről nem egy dromedár. Pláne, hogy a vele igazán közeli rokon ötajtós (rövidebb tengelytávú) Astra egyenesen a szűkebb kompaktok közé tartozik. Nem kell meglepődni, a Sedan ugyanazon a nyújtott padlón van, mint a kombi változat, a teljes hossza pedig 4,6 méter, ami már a középkategória territóriuma.
Fentieken túl 490 literes raktret hord hátul, ami fontos tétel, hiszen mi magyarok, a célközönség, a fél életünket a csomagtartójában hordjuk, meg mostanában újra utazunk is. Ekkora puttonyba pedig – a józan ész korlátain belül -, bármi befér. Ha mégsem elég, hosszabb tárgyak a hátsó támla könyöklője mögött nyíló sízsákon átbújtathatók, és ha kell, a hátsó támla is ledönthető, ráadásul osztottan, ilyenkor 870 liternyi cucc megyen be, mínusz hátsó utasok.
Az is jó, hogy a csomagtérfedél a távirányítóval felkattintható. Kár, hogy elfelejtették feltüntetni a nyitógomb mellett ezt a funkcióját is, ezért csak az jön rá, hogy nemcsak a műszerfalról nyitható a fedél, aki elolvassa a kezelési könyvet. Viszont senkit sem ismerek, aki ilyenre vetemedne.
Fentieket persze az Astra kombija még jobban tudja, de a magyar szeret egy csipetnyi eleganciát. Kombit vegyenek csak az iparosok, a lépcsős hát mégiscsak stílusosabb. És a négy ajtónak van még egy járulékos előnye: valamennyi változat közül ez a legmerevebb kaszni. Ergo zörgés tényleg szinte semmi, nincs az a dübögés sem, ami rossz úton a nagyobb légterű autókban elég zavaró. Ráadásul a hifi is szebben szól benne.
Nagy, elég jó, de viszi-e úgy az 1,3-as dízelmütyür, mint a régit az ősbenzines? Ha lapoznak, az is kiderül.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
