Nagyon csinos, nagyon szőke lányok nyitogatják a szalonban kiállított autó ajtaját. Azt mondja az egyik: ha majd lesz pirosban, nekem kell egy ilyen.
A Peugeot, a Citroën, vagy ha úgy tetszik, a PSA és a Toyota hármasikreinek C1 névre keresztelt tagja látogatott leghamarabb Magyarországra (korábban viszont mi már jártunk az Aygónál ). Pedig épp a Citroënnek volt rá a legkevesebb szüksége, hiszen kisautó kategóriában eddig is csak úgy nyüzsögtek nála a modellek.
Szegény PR-esek küzdhettek rendesen, amikor rendszerbe szedték a Citroën-kínálat alsó fertályát. Végül oda jutottak, hogy a C2 a dinamikus autó, a C3 pedig a praktikus családi (ha jól emlékszem). A Pluriel ("alsókategóriás gépkocsik szegmensének felső részén elhelyezkedő gépkocsi") a stílus, páratlan szolgáltatásokkal. A C1-nek valami olyasmi jutott, hogy "a lényegre koncentrál".
Ha jól interpretálom a kategorizálást, a C1-nek kell a legkevésbé különlegesnek lennie, ellenben kevés pénzért kell nyújtania mindazt, ami négy személy városi szállítására még épp alkalmas. Kerék, ajtók, tető, valami motor. Ezek meg is vannak, még némi csomagtér is akad hátul, ahová a bemutatón szemléltetésképp be is került két közepes utazótáska. Amik simán felmehetnek kézipoggyászként egy repülőre.
Ez tehát az X kivitel, három ajtóval 2 169 000, öttel 2 244 000 forintért. ABS-szel, két légzsákkal - az utasé kikapcsolható gyerekek esetére -, de mindennemű elektromos vagy egyéb kényelmi cucc nélkül. 2,2 millióért se rádió, se villanyablak, se szervokormány. Miért is venne hát bárki ilyet, amikor ennyi pénzért klímás, ezres Chevrolet Sparkot adnak. 2,3-ért van szintén klímás, 1,1-es Atos. 2,25-ért légkondis Picanto. Mind ötajtós.
Klímával, cédés rádióval, villanyablakkal a Citroën C1 az árlista szerint körülbelül 2,9 millió forintból jön ki. Hát annyiért nagyon durva. Mert amit az autó tud, nem sok. Egy tökéletes világban ennek nagyon olcsó kis bevásárlóautónak kellene lennie, nem túlárazott divatcikknek. Ez már a Smartnak sem jött be.
Extraárak
A C1 belseje alapesetben az ABS-en és a két frontlégzsákon kívül szinte semmit nem tartalmaz. Szép nevű csomagokkal és magányos extrákkal sok forintért lehet luxustörpét csinálni belőle. Ha SX verziót választunk, már meg is kapjuk az első díszeket a karácsonyfára. 50:50%-ban dönthető hátsó üléstámla, ISOFIX, velúrkárpit, oldalsó védőcsíkok, színrefújt tükrök és kilincsek, meg az EasyDrive nevű villanyos csomag (elektromos szervokormány, állítható magasságú kormánykerék, villanyablakok, centrálzár). Mindez 350 000 forint feláron, az ötajtós alaphoz képest.A C1-nél City csomagnak hívják a parkolóradart, amely előre-hátra egyaránt lát. Százezerbe kerül. 180 000 a klíma, de csak az SX-hez rendelhető. 55 000 forintért Stílus csomagot kaphatunk, első küszöbdíszekkel, alumínium váltógombbal és berakásokkal. 100 000 a Sport csomag, ködlámpával, alupedálokkal és alu váltógombbal. Van még AudioPlus csomag is, 90 000 forintért jár egy kéthangszórós kalaptartó és egy cédétartó rekesz. A gyári MP3-as, CD-s rádió két hangszóróval órával és fordulatszámmérővel kiegészülve 90 000 forint. Félősebbek vehetnek a kétéves garancia mellé egy harmadikat 59 000-ért, vagy egy harmadikat és egy negyediket, 119 000-ért.
Lehet, hogy a C1-nek mégis bejön? Nyugat-Európában, ahol a C1 és kategóriatársai közti választás során sokkal nagyobb súllyal esik latba kedves jelzőm, a trendiség, mint párszáz euro. A C1 pedig ebben nagyon jó.
Külsejét tekintve helyes kis bigyó. A koprodukciós szerkezet citroënesítése egész jól sikerült, de azért szemből nézve nagyon erős az érzésem, hogy ez igazából Peugeot, csak az oroszlánoknál mostanában divatba jött harcsaszájat eltakarták egy darab műanyaggal, hogy fölé lehessen tenni a testvérmárka emblémáját.
A teljesen üvegből készült, kívül zsanérozott fekete hátsó ajtó nagyon jópofa. Jópofák a fényszórók is, a Citroën szerint "úgy csillognak, mint egy zacskó üveggolyó". Jópofák a buborékszerű hátsó lámpák és jópofa a külső tükör is. Ez egy jópofa autó.
A jópofaság bent is folytatódik egy darabig; a fűtés-szellőzés tekerentyűi a középkonzolon nagyon mókásak, a kerek légbeömlők is vidám dolgok, de lefelé vizslatva egyre kevesebb érdekességben akad meg a szem. Az ajtókon mutatós a kilincs és a kapaszkodó, de a műanyag borítás nem valami elegáns. A műszerfal alsó része már csak egy darab fröccsöntött borzalom, a váltókar pedig mintha valami egész más, nagyobb, de olcsóbb autóból került volna ide. A C2-é miért nem volt jó?
A C1 legstílusosabb alkatrésze feláras: a kocsányon lógó fordulatszámmérőt csak az EasyLife csomagban, CD-s rádióval együtt vehetjük meg, 55 000 forintért (egyébként az Aygónál is). Nekem hamarabb kéne ez, mint a klíma. Na nem mintha bármilyen gyakorlati értelme volna. Teljesen mindegy, mikor mennyit mutat, a C1 egyetlen motorja, a Toyota fejlesztése nem a sportról szól.
A bemutató után rövid kis próbaútra is elvihettük a C1-et. A Citroën Hungária székhelyére, az André Citroën utcába, az M5-ös kivezető szakasza melletti komplexumba szervezte a bemutatót. Szívem szerint a belváros felé vettem volna az irányt, hiszen ez mégiscsak egy városi autó, de a program szerint az M5-ösön kellett kimennünk, a gyáli lehajtónál megfordulni és vissza a sztrádán.
A C1 az első pillanatokban kellemes útitárs. Gyönyörű a motor hangja, harciasan, férfiasan brummog a kipufogórendszer. Vibráció pedig - háromhengeres praxisomban először - nincs. No de ereje sincs. Hiába csak nyolcszáz kiló az autó, már kettesben érezni, hogy itt bajok lesznek.
És valóban. A harmadik fokozat egyszerűen nem akart leforogni. Csak telt az idő, komótosan gyorsult az autó, lassan elhagyta a 110-es, majd a 120-as számot a sebességmérő mutatója. Kikapcsoltam a klímát, kicsit lehúztam az ablakot. 130. Bekapcsoltam a rádiót. 140. Kicsit váltogattam az adók között, elnyomtam egy ásítást. Na végre, 150, itt jön a leszabályzás. Úristen, és még van két sebesség!
Cserében a C1 katalógus szerint csak 4,6 liter benzint kér száz kilométerre. A takarékos, nyugodt vezetést támogatja a kissé érzéketlen, a kevés visszajelzést minimális rásegítéssel társító szervokormány és a cseppet sem sportos futómű. A felfüggesztésnek megvan az az érdekes szokása, hogy hirtelen kormánymozdulatra előbb lassan kicsit, majd hirtelen egy nagyot dől. Mintha a rugók nem bírnák egyenletesen megfogni a hirtelen rájuk nehezedő többletsúlyt. Egyfajta negatív progresszió, különös.
Hátha ebből is lesz valami VTS, vagy VTR kivitel! A szellemiség
ott lapul az autóban, a négy sarokra tolt kerekekben, a jó fogású, a
műszerekkel együtt mozgó kormányban, a gokartszerűen átfogható
méretekben. Addig is, amíg megérkezik az erősebb motor, a direktebb
kormány és a keményebb futómű, a C1 megmarad értelmetlenül drága, szép
kis városi divatcikknek. Pedig több van benne, én látom.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
