Méhsejt alakú adrenalin

2003.06.10. 12:41

A teszt előtt tettem egy kirándulást a www.seat.hu-n. Nem is bántam meg. Az elhibázott "olyan erős, amilyennek látszik" szlogent elfeledtetni igyekvő importőr a Leonoknál általában a "Legalább olyan jó is, mint ahogy kinéz" és "Nézze meg saját maga is, hogy mennyire jól néz ki!" szösszenetekkel, a Cupra R alsite-ján pedig "Az R a Radikálisan Rengető Racing versenygép ..." mondatfoszlánnyal és "az erőtől duzzadó izgalom szikrázó üstököse" képzavarral örvendeztetett meg. Pedig amúgy jó autó lenne.

 
 

Tekintsünk hát el attól, hogy a Seat reklámszövegírója nyilvánvalóan ellenérdekelt a Leon image-ének erősítésében, és fókuszáljunk magára a Cupra R-re. Aki ilyen autót vásárol, kap egy fronthajtású, 210 lóerős, ötajtós alsó-középkategóriás autót, a teljesítményhez finomított fékekkel és futóművel. Megkapja mégpedig ezt az autót 9.230.000 forintért, ami annak tükrében, hogy az ugyanilyen, csak kevésbé kihegyezett motorral és szintén a nagy teljesítményhez igazított futóművel szerelt 180 lovas Octavia RS 6.500.000 forintért, a Leon szintén 180 lovas verziója 5.660.000-ért elvihető, kissé, nem, nagyon soknak tűnik. Persze azért ez az 1.8T és ez a Leon más, mint a többi.

 
   
   

Az autó már kívülről is erőt, dinamizmust sugall: persze 18 colos, 2x5 küllős magnéziumötvözet-felnikkel, a mögéjük dugott vörös féknyergekkel és 225/40-es Pirelli Zerókkal ez már nem kunszt. Azért a Seat mérnökei kicsit alakítottak a kasztnin is: jócskán leengedett kötény, küszöbspoiler és számtalan rajtzászlóra festett vörös "R"-embléma jelzi: ezzel az autóval jó lesz vigyázni! A tesztautón az összhatást sikerült először kicsit eltúlozni a sárga "adrenaline"-matricával, majd végképp nevetségessé tenni "a versengés a vérünkben van" című újabb alliteratív reklámszlogennel. Ha a gép nálam maradna, ezt az ízlésficamot tíz körömmel vakarnám le róla. A legváratlanabb helyekről kacsintanak vissza időnként a méhsejt alakú kis Seat-arculatjegyek: a hangszórórácsok mögül, a hűtőrácsból - ez viszont tetszik.

A belteret szintén jelentős átalakításokkal tették Rengető Racinggé. Vörös cérnával varrt bőrborítás a kormányon, a kézifékkaron, a váltószoknyán, szintén vörössel szegett Recaro-ülések elöl-hátul, fehér számlapok és fémpedálok - a Seatnak ebben a témában is sikerült újat alkotni, ugyanis a "negyedik pedál", a doblemezen kialakított balláb-tartó is fémburkolatot kapott. Az összhatás valóban nagyon sportosra sikeredett, az autón belülről is érezni, hogy piros.

 
   
 

A sportosítás mind kívül, mind belül fokozza a már az alap-Leon által is kibocsátott agresszív, lendületes érzeteket, és nem is nagyon megy a használhatóság rovására - csak egy kicsit. A fehér számlapokon a vörös fénnyel jelzett értékek csak a műszerfal-világítás leggyengébb állásánál láthatók tisztán. A túl mélyre engedett frontspoilerre nagyon kell vigyázni, felakad járdaszegélyeken, leér kátyúk szélén és meghemperget olyan döglött rókákat, melyeket az alap-Leonnal simán megközölnénk - ez mind tapasztalat. A hátul is sportosra alakított ülésekben pedig három felnőtt már végképp sehogy, de kettő is csak láb nélkül fér el. Ezt a Seatnál is érezték, hát kivették a középső fejtámlát.

 
   
   

Persze egy sportosított, mit sportosított, egy sportautónál az ember vállal ilyesfajta kompromisszumokat, ha amúgy minden rendben van. Hát kérem szépen - amúgy minden rendben van! A VW-konszern már alapértelmezésben, 150 lóerősen is nagyon-nagyon jó turbómotorja elkápráztatott minket az Octavia Combi 1.8T-ben, 180 lovas mutációja megakasztotta a lélegzetünket az Octavia RS-ben és a Leon összkerékhajtásújában, így 210 lóval a belsejében pedig végképp bebizonyította: nemigen van a piacon olyan benzinmotor, ami hasonló áron, hasonló étvágy mellett hasonló menetteljesítményeket kölcsönözhetne a köré épített utcai autónak.

 
   
 

Kezdjük egy sportautónál talán legérdektelenebb paraméterrel: az autó étvágya akár egy madáré. 10,3 literes tesztfogyasztás száz kilométerenként egy 1,8 literes, kihegyezett turbómotortól nem sok. És még ennyi se lenne, ha nem lenne Magyarországnak irdatlan vízfeje. 120-150-es utazó mellett, lendületes gyorsítgatásokkal-előzgetésekkel nagy örömmel konstatáltam, hogy a pillanatnyi fogyasztásmérő legyökerezik a 8,3 literes értéknél. Aztán beértem Budapestre, beálltam a sor végére és a mosoly az arcomról csak fagyott, csak fagyott lefelé, ahogy szép lassan elértünk a 11-es számig. Aztán délután a városból kifelé ismét javult a helyzet, de hiába, 1/4-3/4 pesti, illetve országúti üzemben a 8,7-8,8 literes gyári átlagérték csak szigorúbban betartott sebességkorlátozással, kihúzatós előzések nélkül és hosszú kigurulásokkal érhető el.

 
   
   

A Leon Cupra R katalógus szerint 237 km/h végsebességet tud, amit sajnos én is megerősíthetek - hiába, a felelőtlenség visz egyszer a sírba. Ami viszont a legszebb, hogy már alapjárattól gyönyörűen húz, 3000 1/min alatti váltásokkal is használható, nem hajlamos a lefulladásra, rángatásra. 3000-3500 körül megváltozik a Leon karaktere, innentől veszedelmes sportautó, ami kikapcsolt menetstabilizációs rendszerrel kettesben-hármasban lazán elpörgeti a kerekeket - így okozva kanyarokban izgalmas perceket az önjelölt kamikazénak. A teljesítménymaximumot 5800-as fordulaton adja le a motor. Szimpatikus, hogy a Leon meghagyja az önrendelkezés jogát a pilótának és nagy sebességnél sem kapcsolja vissza automatikusan az ESP-t. Te tudod, mire vagy képes - mondja nekünk a Leon.

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

6 órája
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53