A Kárpátok Bosszúja

Dacia 1300 (21 éves)

2002.10.21. 05:30

Városi forgalomban még mindig viszonylag gyors kanyarokat lehet vágni vele, bár én mára a féltengelyekkel való spórolás híve lettem. Arról nem beszélve, hogy a gép hajlamos a melegedésre: nem hiszem el, hogy Afrikában ugyanilyen hűtőrendszerű R12-esekkel taxiznak a beduinok harminc éve.

 
   
 







A nagyapámé. Megígérte, hogy ha leadja a jogosítványát, megkapom. Talán mondanom sem kell, ha nem ígéri, én kértem volna. A forgalmi engedély gyártási év rovatában az 1981-es dátum szerepel. Ez tehát az első széria egyik utolsó példánya lehet, hiszen 1982-től a gyár némileg módosította a típust, amely - szinte szégyellem leírni, hiszen mindenki tudja - a Renault 12-es román változata.

 
   
   

1981. június 25-én, a csepeli Merkur telepen szerelték rá az első rendszámtáblákat ( TN-81-87). Akkor óvodás voltam. Máig emlékszem, milyen érzés volt belesni a garázsajtó résein át másnap reggel: mikor anyukám felemelt, én először a volánt és a csövek mélyén derengő kerek műszereket pillantottam meg. A járgány ettől kezdve végig nagyapám tulajdonában volt, aki mind a mai napig lelkiismeretesen szervizeli és ápolja.

Nemigen tapostuk széjjel: 2000. március 31-éig, tehát alig tizenkilenc év alatt futott százezer kilométert. Mindig garázsban állt, a kilencvenes években többször is rendszám nélkül. Télen keveset használjuk, ezért a karosszéria havat, sós latyakot a legritkább esetekben látott. Nyolc éve én is hajtom, de ez egy feltűnően hamar jelentkező féltengelycserét leszámítva nem okozott különösebb változást az autó életében. Törve soha nem volt.

 
   
 

Nagyszüleimnek - és nekem - nincs annyi dolgunk a világban, hogy a volán mögött éljük le az életünket. Viszont ha mégis menni kell, akár öten is, akár utánfutóval is, akár autópályán is bárhová el tudunk jutni, mert van egy kiváló állapotú, megbízható járművünk. Ráadásul - integető román testvéreink őszinte bánatára - eszünk ágában sincs eladni, mert eredetvizsgáló legyen a talpán, aki megmondja, mit kapnánk az árából.

Szomorúan bár, de be kell ismernem, hogy a ma gyártott autók minden szempontból lenyomják a mi öreg kecskénket, de ezt a Daciát jól rakták össze. A család, meg az ismerősök birtokában több 1300-as, később 1310-es is volt, ezért körülbelül sejtem, mekkora mázlija lehetett nagyapámnak, mikor anno Csepelen egyenesen ezzel a példánnyal kínálták meg.

 
   
   

Öt évvel később Győrben két üzemképtelen 1310 TX után egy olyat fogtunk ki, aminek még aznap, de már itthon, az öreg diófa árnyékában állva forrt fel a hűtővize, tizenötezer kilométernél széthullott a váltója és két hetes sem volt, amikor kipúposodott a festés a C-oszlopon gyárilag tenyésző rozsda felett. (És nem csak ott.) A hihetetlenül körülményes váltócsere végeztével - nem volt éppen raktáron az egész országban - sem örülhettünk sokáig: először a féltengelyek adták fel, majd az indítómotor. Ekkor aztán már apám is feladta, és három hónap után becserélte a hálátlan dögöt egy két éves Wartburg kombira. Úgy emlékszem, a lépés határozottan jót tett az idegeinek.

A régi, még franciák által meózott darab meg csak ment a maga módján. Kopó alkatrészein kívül nem igényelt nagyon mást. Az első években Erdélyt és az NDK-t is megjárták vele, utóbbit kétszer, sátras utánfutóval, gond nélkül. Sajnos a hátsó rugókba gumituskókat kellett csavarni, hogy az autó vége ne kopjon el, ezek a mai napig bent vannak. Harmincezret mutatott a kilométeróra, amikor az első kerékcsapágyakat kellett cserélni (külsőt, belsőt).

 
   
 

A gyári kuplungszerkezet tárcsával együtt kereken hatvanötezer kilométert bírt ki. De ez már a kilencvenes évek elején történt, és időközben nagyapám nyugdíjba ment. Volt néhány év ekkortájt, mikor célszerűbbnek látszott a rendszámot a téli hónapokra - fél évre - leadni. A kocsit egyébként is egyre ritkábban használtuk, és megjelentek rajta az öregedés első jelei. Rozsdásodni kezdett a kipufogórendszer, a helyére tett új sem bírta túl sokáig. Most a harmadik garnitúra van fent, a hátsó dob a rászegecselt pléhlemezzel együtt a májusban esedékes vizsgáig maradhat, de addig bizony elég férfiasan szól.

 
   
   

A sárvédők és az ajtók lemezkorcaiba gyárilag besajtolt rozsda is csak kidolgozta magát. Az alváz amúgy rendben van, Bonobittal fújta le időnként édesapám, olyan bitumenes ragasztóval, amit talajvízben álló pincék szigetelésénél használnak. Szerintem bevált, és ami a lényeg: alvázmosásnál nem jön le, mint a főnököm Ladájára kent hivatásos gletyma.

A nagyapám által vezetett feljegyzésekből kiderül, hogy 92500 kilométernél féltengelyeket, fékpofákat, fékerő-szabályzót és a jobb első kerékcsapágyakat kellett cserélni. Eredeti, R 12-eshez való, olasz gyártmányú féltengelyeket raktak fel. Már a kocsi átvétele utáni héten ott figyeltek a garázs polcain, mert daciás berkekben köztudomású, hogy a román féltengelyek rendkívül keveset bírnak. Szerintem ha friss jogsival a zsebemben az első évben nem nyújtottam volna annyit a gépet a belvárosban, talán máig az eredetiek lennének a helyükön.

 
   
 

Januárban ismét kuplungszerkezetet kellett cserélni, kinyomócsapággyal együtt. Sajnos a tíz évvel ezelőtt feltett nem új volt, hanem egy vastagon rozsdás, bontott darab, amit nyaralás közben, valahol Kecskemét környékén voltunk kénytelenek beszereltetni. E művelet során fakezű mestereinknek sikerült kinyiffantani az indítómotort, sőt arra is figyeltek, hogy a benzincsövet közvetlenül a motortömb mellé verjék le a helyéről. Szerencsére nem sokkal elindulás után, még a motor felmelegedése előtt gyanús lett a családnak az erős benzinszag, így nem égtünk nagyot.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16