A Kárpátok Bosszúja
Dacia 1300 (21 éves)
Városi forgalomban még mindig viszonylag gyors kanyarokat lehet vágni vele, bár én mára a féltengelyekkel való spórolás híve lettem. Arról nem beszélve, hogy a gép hajlamos a melegedésre: nem hiszem el, hogy Afrikában ugyanilyen hűtőrendszerű R12-esekkel taxiznak a beduinok harminc éve.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nagyapámé. Megígérte, hogy ha leadja a jogosítványát, megkapom. Talán mondanom sem kell, ha nem ígéri, én kértem volna. A forgalmi engedély gyártási év rovatában az 1981-es dátum szerepel. Ez tehát az első széria egyik utolsó példánya lehet, hiszen 1982-től a gyár némileg módosította a típust, amely - szinte szégyellem leírni, hiszen mindenki tudja - a Renault 12-es román változata.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1981. június 25-én, a csepeli Merkur telepen szerelték rá az első rendszámtáblákat ( TN-81-87). Akkor óvodás voltam. Máig emlékszem, milyen érzés volt belesni a garázsajtó résein át másnap reggel: mikor anyukám felemelt, én először a volánt és a csövek mélyén derengő kerek műszereket pillantottam meg. A járgány ettől kezdve végig nagyapám tulajdonában volt, aki mind a mai napig lelkiismeretesen szervizeli és ápolja.
Nemigen tapostuk széjjel: 2000. március 31-éig, tehát alig tizenkilenc év alatt futott százezer kilométert. Mindig garázsban állt, a kilencvenes években többször is rendszám nélkül. Télen keveset használjuk, ezért a karosszéria havat, sós latyakot a legritkább esetekben látott. Nyolc éve én is hajtom, de ez egy feltűnően hamar jelentkező féltengelycserét leszámítva nem okozott különösebb változást az autó életében. Törve soha nem volt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nagyszüleimnek - és nekem - nincs annyi dolgunk a világban, hogy a volán mögött éljük le az életünket. Viszont ha mégis menni kell, akár öten is, akár utánfutóval is, akár autópályán is bárhová el tudunk jutni, mert van egy kiváló állapotú, megbízható járművünk. Ráadásul - integető román testvéreink őszinte bánatára - eszünk ágában sincs eladni, mert eredetvizsgáló legyen a talpán, aki megmondja, mit kapnánk az árából.
Szomorúan bár, de be kell ismernem, hogy a ma gyártott autók minden szempontból lenyomják a mi öreg kecskénket, de ezt a Daciát jól rakták össze. A család, meg az ismerősök birtokában több 1300-as, később 1310-es is volt, ezért körülbelül sejtem, mekkora mázlija lehetett nagyapámnak, mikor anno Csepelen egyenesen ezzel a példánnyal kínálták meg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Öt évvel később Győrben két üzemképtelen 1310 TX után egy olyat fogtunk ki, aminek még aznap, de már itthon, az öreg diófa árnyékában állva forrt fel a hűtővize, tizenötezer kilométernél széthullott a váltója és két hetes sem volt, amikor kipúposodott a festés a C-oszlopon gyárilag tenyésző rozsda felett. (És nem csak ott.) A hihetetlenül körülményes váltócsere végeztével - nem volt éppen raktáron az egész országban - sem örülhettünk sokáig: először a féltengelyek adták fel, majd az indítómotor. Ekkor aztán már apám is feladta, és három hónap után becserélte a hálátlan dögöt egy két éves Wartburg kombira. Úgy emlékszem, a lépés határozottan jót tett az idegeinek.
A régi, még franciák által meózott darab meg csak ment a maga módján. Kopó alkatrészein kívül nem igényelt nagyon mást. Az első években Erdélyt és az NDK-t is megjárták vele, utóbbit kétszer, sátras utánfutóval, gond nélkül. Sajnos a hátsó rugókba gumituskókat kellett csavarni, hogy az autó vége ne kopjon el, ezek a mai napig bent vannak. Harmincezret mutatott a kilométeróra, amikor az első kerékcsapágyakat kellett cserélni (külsőt, belsőt).
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gyári kuplungszerkezet tárcsával együtt kereken hatvanötezer kilométert bírt ki. De ez már a kilencvenes évek elején történt, és időközben nagyapám nyugdíjba ment. Volt néhány év ekkortájt, mikor célszerűbbnek látszott a rendszámot a téli hónapokra - fél évre - leadni. A kocsit egyébként is egyre ritkábban használtuk, és megjelentek rajta az öregedés első jelei. Rozsdásodni kezdett a kipufogórendszer, a helyére tett új sem bírta túl sokáig. Most a harmadik garnitúra van fent, a hátsó dob a rászegecselt pléhlemezzel együtt a májusban esedékes vizsgáig maradhat, de addig bizony elég férfiasan szól.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A sárvédők és az ajtók lemezkorcaiba gyárilag besajtolt rozsda is csak kidolgozta magát. Az alváz amúgy rendben van, Bonobittal fújta le időnként édesapám, olyan bitumenes ragasztóval, amit talajvízben álló pincék szigetelésénél használnak. Szerintem bevált, és ami a lényeg: alvázmosásnál nem jön le, mint a főnököm Ladájára kent hivatásos gletyma.
A nagyapám által vezetett feljegyzésekből kiderül, hogy 92500 kilométernél féltengelyeket, fékpofákat, fékerő-szabályzót és a jobb első kerékcsapágyakat kellett cserélni. Eredeti, R 12-eshez való, olasz gyártmányú féltengelyeket raktak fel. Már a kocsi átvétele utáni héten ott figyeltek a garázs polcain, mert daciás berkekben köztudomású, hogy a román féltengelyek rendkívül keveset bírnak. Szerintem ha friss jogsival a zsebemben az első évben nem nyújtottam volna annyit a gépet a belvárosban, talán máig az eredetiek lennének a helyükön.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Januárban ismét kuplungszerkezetet kellett cserélni, kinyomócsapággyal együtt. Sajnos a tíz évvel ezelőtt feltett nem új volt, hanem egy vastagon rozsdás, bontott darab, amit nyaralás közben, valahol Kecskemét környékén voltunk kénytelenek beszereltetni. E művelet során fakezű mestereinknek sikerült kinyiffantani az indítómotort, sőt arra is figyeltek, hogy a benzincsövet közvetlenül a motortömb mellé verjék le a helyéről. Szerencsére nem sokkal elindulás után, még a motor felmelegedése előtt gyanús lett a családnak az erős benzinszag, így nem égtünk nagyot.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
