Kombifar és elefántláb

2009.03.26. 00:30

Tökéletesen érthető, hogy az Opel miért nem vette elő a Sports Tourert (azaz a kombit) már a másik két Insignia-kasznitípus bemutatásakor. Fel kellett ugyanis futtatni a négy- és ötajtós kivitelek eladásait, mert mostantól senki nem vesz majd belőlük.

Ilyenkor tavasz elején, amikor még kopaszak a fák, a nap sugarai csak annyi meleget adnak, hogy a télen tonnaszám összegyűlt, fagyasztott kutyaszar olvadni, majd bomlani kezdjen, az utakon több a kátyú, mint az út, és a szemétszedési akcióknak még se híre, se hamva – nos, ilyenkor nem valami vidám dolog Budapesten lakni.

Büdös van, kosz és szemét, az eget is eltakarják a graffitik, minden, ami karbantartásra szorult, és kint vészelte át a telet, mostanra összedőlt, de minimum rozsdás és üvegtelen. Rend és jólét szempontjából örök referenciánk, Németország ötven évvel és ezer kilométerrel távolabbinak tűnik, mint nyáron, amikor a magyar nők legendásan kevés ruhadarab hordásával kompenzálnak az utcai hardver hiányosságaiért.

De az otthonok falain belül más a világ – helyenként. A nagyszoba króm, sötét bőr, elvágólag illesztett valódi faanyagok és űrkandalló egyvelege, a társalgóban rattanszék, banánrost-kanapé, öntöttvas asztal, tiffany-lámpa, humidor és foltos narancssárga fal, a fürdőszobában Villeroy és Boch nyeli mindazt, ami híg szennyes a Dunába való, a mennyezetből pedig a légbefúvásos Vaillant-cirkó melege áramol előfele. De hiába rendezi be házát hibátlan stílusban valaki, az ajtón kilépve a száj pengévé, a kéz ökölbe, gyomor csomóba rándul. Kint lenni rossz.

Emberünk menekül autójához, pittyent, feltép, becsap, mindezt begyakorlottan, időre, hogy minél kevesebbet kelljen szenvednie a pokolban. Miközben az ajtó döccenésének visszhangja elül, felsóhajt. Igen, csak egy pillanatra érintette a téboly, megint itthon van.

Fenti, bunkerból bunkerbe menekülés persze eléggé autófüggő dolog, közel sem működik bármilyen felállásban. Ha például az ember egy olyan huszonhét éves, vászontetős Fiat Panda ajtaját csukja magára, mint az enyém, kicsit talán még mélyebbre is hatol a káejrópji romokba. Egy öreg Mercedes a motor beröffenésének pillanatáig már ad valami minimális, kopottas jólét-illúziót, a tízéves Toyota Avensisben pedig bizonyos fokig tényleg elszigetelődik az ember. De nem eléggé, mert még egy vadiúj Vectrapassatmondeo résein is behúz a kinti igénytelenség cúgja. Mert a lélektelen fillérbaszás kevéssé ugyan, de azért egy ilyen autóban is jelen van. A rendezett otthon melegének felidézéséhez méretes presztízsautó, nagy SUV kell. BMW, Audi, Lexus, Mercedes, Volvo, ha értik.

Az ilyesfajta jármű – pláne mostanában, mifelénk – viszont nem általánosan elérhető. Az a bevétel, ami egy átlagosan jól berendezett városi ház, jobbfajta környéken levő, igényes lakás tulajdonosának 2009-ben a realitás, maximum használt 5-ös BMW-t, új Peugeot 407-et ad ki. Lélektanilag egyik sem elég erős burok a márciusi Budapest borzalmai ellen.

Látják, ilyenkor jó, hogy az Opel nem adta fel a gyorsan lejáró szavatosságú Omegák és az azonnal a reménytelen középszerbe simuló Vectrák generációival a "csinálunk mi még jó nagyautót"-álmot. A tervezők minden ökölcsapás után nyeltek egy nagyot, kiköptek egy véres fogat, zúzott testükkel felemelkedtek a földről, mielőtt rájuk számolta volna a bíró a KO-t. És megötszörözött erővel rágni kezdték a HB-s ceruza végét.

Rajzoltak, összetéptek, megint rajzoltak, értekeztek, brainstormingoltak, tiszta lapot vettek elő, tusvonalakat húztak, majd a CAD, illetve a CAM izzani kezdett a rüsselsheimi kompjúterek csipjeiben. Bizonyos idő eltelte után pedig, az emberfeletti erőfeszítések eredményeként kialakult az Insignia sziluettje, megszülettek az apró részletei. Amit az emberi képességek határain belül ki lehetett préselni a humán korpuszból, annak eredménye ott pergett kifele a nyomtató fogai közül. A tervezők azonban ebből már semmit sem láttak.

Svenkeljünk kameránkkal egy bizonyos marketingesre, Schmidtre. Egy távoli irodából érkezik, ő is opeles. A recepciós csajt keresi, akivel hónapok óta legalább néhány meggyőző percre szeretne kettesben maradni. Errefelé ment...

Nini, az R&D-osztály! Schmidt rég nem látott már senkit a tervezőrészleg emberei közül, pedig egy évvel korábban, péntek esténként még együtt kocsmáztak, néha egy-egy bowling, közös síelés is beugrott. De amióta ezen az átkozott új projekten dolgozni kezdtek, már a vállalati büfében se lehet találkozni velük. Saját kávégépet kértek a tervezőszobába, csak arról tudták a többiek, hogy még élnek, hogy a pizzafutár naponta háromszor megjelent az irodaépület bejáratában, és felvitt hozzájuk egy óriási adag papírdobozt. Meg aki véletlenül bent volt este a cégnél, az az udvarról felnézve láthatta, hogy az R&D-osztályon éjfélkor is izzanak a neonok.

De ez alkalommal síri a csönd, egy napja nem járt erre pizzafutár. Valahogy a kávéillat sem volt olyan fullasztó, mint az utóbbi hónapokban bármikor. Itt a nyomtatószoba. Schmidt halkan benyitott, a recepciós lány biztosan erre ment. Nem hitt a szemének. Az R&D részleg egy emberként hevert a padlón. Kómában. Az utolsó áramtartalékait felélt szobában a már fél napja szünetmentes tápról ketyegő Laserjet ledjei abbahagyták a villogást, elült az ózonszag, az utolsó papírlap tikkadtan aláhullt a padlóra. Vágni lehetett a csendet, gomolygott az irodaszag.

Schmidt felemelte a papírt, és azonnal látta – megtörtént a csoda. Negyed század után ismét sikerült maradandót alkotni az Opelnél. Méghozzá nem holmi csepp-Kadettel, pöttöm Corsával, amin nincs haszon, nem is Omega Lotusszal, amiből olyan keveset adtak el, hogy csak statisztikai hibaként számoltak vele a költségvetésben.

Bizony, egy rendes, full-size, egészséges profittal kecsegtető, elegáns, nagyszériás szedán terveit tartotta a kezében. Megremegett kezében a papírlap. Ez gyönyörű. Felemelte a következőt. A kombi rajzai. Földbe gyökerezett a lába. A Sport Tourer (ez állt rajta megnevezésként) látványa mindent felülmúlt, amit addig a kombi műfajában ismert. Talán csak az Aston Martin Shooting Brake látványa kongatta meg így a harangot, még pici gyerekkorában.

Magához tért, kezében a papírokkal rohanni kezdett kifelé. Robogás közben meglátta a recepcióst. Kibontott fölső blúzgomb, a szájon a szokásosnál erősebb piros rúzs, laza terpesz – itt a jel. Fräulein Schlegel (a lány kitűzőjén ez a név állt) az üres folyosónak éppen abban a félhomályos szegletében állt, amelyik irányban Schmidtnek az irodája felé kellett kanyarodnia. Őrá várt.

"Erre most nincs idő. Cérnaszálon lóg a GM élete, már csak az Opel hoz profitot, és az Insignia az egész birodalmat megmentheti" – futott át az agyán. "Hívja, kérem a mentőket, az egész tervezőrészleg kómában fekszik (magázta a lányt, hiszen német volt, és még senki nem mutatta be őket egymásnak), nekem dolgom van" – vetette oda zihálva, és egy perc múlva az íróasztala mögött ült.

Izzottak a telefonok, keményen pattogva röpködtek az utasítások, a tesztrészleg egy hónappal később már az első húsz Insigniát nyúzópróbálta, két hónapra rá átszerszámozták a Vectra-gyártósort, kicsivel utána beindult a marketinggépezet. Schmidt kicsit úgy érezte magát, mintha 1966-ban lett volna, a Rekord C bevezetésénél. Egy régi marketinges főnöke – azóta nyugdíjba ment – mesélte, hogy annak az autónak a bemutatásánál mindenki eufóriában volt a cégnél. Tudták, hogy tarolnak majd vele. Végül hat év alatt 1,4 milliót adtak el a C Rekordból – addig semmilyen típusból nem fogyott annyi az Opelnél. De az Insigniával sietni kellett. Még éppen volt rá pénz, de egy hónap csúszás, és összeomlik a terv.

A szedánnal és az ötajtóssal kezdte a menetet, tudta, hogy ha a kombit beveti, többé már senki nem veszi majd a másik két karosszériaváltozatot. Gyűrűzött befele épp a recesszió, egyre hűvösebb lett a gazdasági légkör, mindenki ráült a pénzére, még a legnagyobb illatszergyártók is óriási forgalomcsökkenésről adtak híreket, pedig fogat mosni, fürödni azért mindenkinek kell. Rosszkedv lett az úr mindenütt, a személyzeti főnök, aki sokat utazik fura helyekre, azt állította ebédnél, hogy csak valami Ungarn fővárosában tud tél vége felé ilyen pocsék lenni a hangulat. Meg amióta a cárt elüldözték, azóta Novoszibirszkben is, de ott mindig van elég vodka, hogy senki ne vegye észre.

Schmidt elbizonytalanodott. A GM utolsó pénzmorzsáit költötte éppen. Lényegében feltette a cég Európának szánt összes pénzét az Insignia feliratú lapra. És hirtelen a konkurencia is nagyon erősnek tűnt.

Például az örök vetélytárs, a Ford zseniális Mondeót rittyentett össze. Iszonyú tágas, szuper a futóműve (mint minden Fordé egy ideje, a rossebbe), jók az extrái, az ára, bár tény, hogy nem néz ki valami jól sem a fara, sem pedig belül. A korábban esélytelen, az egy szem hidropneumatikára építő Citroen is meglepően jó kocsit dobott össze az új C5-tel, igaz, az meg szűk. És a Renault új Lagunája is egész más világ, mint a korábbiak, remek a kivitel, szuperjó a komfort, bár még kisebb belül, mint a C5. A Honda Accord zseniálisan néz ki, jó is, mint korábban mindig, bár szintén kicsi belül, az Avensis viszont még nagyobb is, mint a Mondeo. Igaz, Schmidt látta már vagy ötször, ült is egyszer benne, de képtelen felidézni, hogy néz ki. Mindig a Corolla ugrik be helyette. Hát ezeket kéne megetetni az Insigniával. Sőt, ha lehet, a BMW-, Mercedes-, Audi-vásárlók közül is át kellene hozni néhányat. Hajjaj... A kombival biztosan megy majd a dolog, de a szedánnal nehéz lesz.

Ha lapoznak, megtudják mi lett Frau Schlegellel. Meg az Insignia Sports Tourer árát is eláruljuk.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

30 perce
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21