7.7 alatt 5.7 alatt

Teszt: Seat Leon Sport R

2002.12.11. 08:30

A Leon egyelőre keresi a helyét a VW konszern kínálatában, és úgy fest, hogy a Sport R-rel megtalálták: meghökkentően jó áron kínált, nagyon sportos autó. A Seatból nem csinálnak Alfa Romeót, de még az is lehet, hogy nekik van igazuk.

 
   
 







A ferdehátú autók mindig jobban néznek ki, mint az azonos típus lépcsős hátú változata - időnként egészen drámai a különbség, elég, ha a kétféle Skoda Fabiára, az Alfa 145/146-ra vagy a Golf-Vento párosra gondolunk. Előfordul, hogy nagyjából egál a meccs, a legritkább, hogy a lépcsős, polgári karosszéria (esetünkben a Seat Toledo) a dögösebb. A Leon-nal nincs különösebb baj, de nekem úgy tűnik, a hátulja még mindig nincs rendesen befejezve.

 
   
   

A Sport R-nél tűnik fel legkevésbé a hátsó lámpák ormótlansága: figyelemelterelésnek bőven elég a dupla, aszimmetrikus kipufogóvég, az első-oldalsó-hátsó spoiler, a 17 collos alufelnik, a másfél centis ültetés, meg a (feláras) "villámpiros" fényezés. Meg is nézik, amerre jár.

Sportos modellekkel történnek időnként csodák, például a Mini tuningváltozatából, a Cooperből külföldön több fogyott, mint az alap ONE-ból. De - ami még hihetetlenebb -, Magyarországon még magasabb arányban fogytak a Cooperek, ami a legendásan, khm, árérzékeny piacon annál is különösebb.

 
   
 

A Seat-nál viszont egyelőre vastagon érvényesül a papírforma: Magyarországon eddig összesen 2316 Leon fogyott, és mióta (június) van Cupra R és Sport R, az 518 szállított Leonból csak 31 volt Sport R, és 4 Cupra R. Napnál világosabb tehát, hogy felesleges lenne extrém sportautóként erőltetni a Leont, már csak azért is, mert hiába a Cupra R emelt turbónyomásos 210 lóereje, a pályaversenyautósan ültetett futóművel a magyar utakon percek alatt leszaggatjuk a szép versenyspoilereket.

A Sport R-t a polgári változathoz képest csak másfél centit ültették, ez még biztonságosan belül van a rögmagyar határeseten, bár egy nagyon óvatos járdára parkoláskor így is szívbe markolóakat reccsent a köténylemez. A futómű tisztességes, becsületes, kemény, még épp az általános használatra való alkalmasság határán: a Sport R-rel el lehet vinni a gyereket iskolába, vagy tojást a piacra, egyik sem fog összetörni. Nagyszerűen suhan, könnyűnek érződik az 1250 kilós önsúly, bármilyen autó után könnyű ráállni.

 
   
   

Az 1.8-as, 180 lóerős turbómotor talán a VW konszern legkiforrottabb gépe. Egy 1.6-os Golffal összehasonlítva természetesen szép a hangja, de sehol nincs egy szépen hangolt Alfához képest, ezt gondolom még Wolfsburgban sem vitatják. Sokan vannak persze, akiknek épp ez a diszkrét üvöltözés tetszik, egyébként tényleg nem rossz úgy menni folyamatosan 140-nel, hogy szinte csak a szélzajt halljuk.

Valahol 3000-es fordulat körül kezd tölteni a turbó, de az átmenetet alig érezni, legfeljebb az 1000-es tartományban, ahol akár le is fulladhatunk, ha nem lépünk rendesen a gázra. Ettől az egy esettől eltekinve azonban csodálatosan rugalmas, és szép egyenletesen jön meg az ereje, egészen úgy 7200-as fordulatszámig. A rugalmasság teszteléséhez erősen kell koncentrálni, hogy ne váltogasson az ember, mert egyébként ezzel a sűrű hatsebességessel ritkán használjuk ki a rugalmasságot.

 
   
 

Ezek a Cupra ülései: nem egy vizuális orgia, de jó kemény, és vagy tíz centis peremek fogják az embert, ha kanyarban ki akarnánk belőle esni. Az első utasülés is karral állítható magasságú, az alsó végpont lehetne kicsit mélyebben, de így se rossz.

A beltér annyira folkszvágenes, hogy az ember azt gondolná, beülve akár észre sem vesszük, Leon Sport R-ben, vagy mondjuk Octavia RS-ben ülünk. Mintha szénláncra azonos műanyagok, milliméterre megegyező formák és az utolsó öltésig egyforma bőrkormányok és váltógombok lennének a két autóban. A tévéműsor felvételén fel is vetődött, hogy próbáljuk ki, bekötött szemmel, pusztán tapintással meg tudjuk-e különböztetni a két autót.

 
   
   

Nos: igen. Hihetetlen, de az Octavia RS és a Leon Sport R belseje teljesen más. Próbaképpen beültem az Octaviába, hogy szembekötősdi előtt azért megnézzem, de már a váltógomb alakja is elég jellegzetes, a kormány fogása is egyedi, nem beszélve az apróságokról, egyszóval itt nem egyformaságról, inkább egységességről van szó. Hogy az egykor az Alfa Romeo dizájnrészlegét irányító Walter DeSilva átigazolásával miért nem lett a Seat kicsit Alfásabb, elképzelni nem tudom, talán mert akkor már túl közel kerülnének a tökéletes autó megalkotásához.

A minőség nagyon jó, de nem makulátlan: elsősorban a Toledo tulajdonosok számára lehet ismerős a hátsó ülés irányából hallatszó jellegzetes nyiszogás. Ezen egy kis szilikonnal valószínűleg segíthetünk, de a szilikonos nyiszogásgátlást én inkább a 15 éves autók számára tartogatnám

< >

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

6 órája
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22