"A torziós tér hatásán alapuló vízbontással működő autóké a jövő" - osztotta meg velem a titkot egy benzinkutas, miután elmagyaráztam neki a Prius működési elvét. "Ismertem olyan magyar mérnököt, aki megcsinálta. El is tették láb alól."

A lényeg nem változott az előző Prius óta: az alsó-középkategóriát meghazudtoló szintű komfort, könnyed rugalmasság, űrhajó-fíling horribilis áron. Azért ez mégis egy nagyon más autó. Jócskán megnőtt a Prius, 13,5 centivel lett hosszabb az elődnél, így most 4450 mm hosszú, négy centivel hosszabb, mint a Corolla Sedan. Szélessége 1,71 méter, magassága 1,49, formája mégis sokkal több dinamikát és sportosságot sugall, mint picit nyomi elődje, ha szabad ezzel a kifejezéssel élnem.
Az új Prius már nem nyomi, mindenki szerint jól néz ki. A magas lökhárító mögött egy vonalban emelkedő motorháztető és szélvédő után a tetővonal szinte azonnal zuhanni kezd, hogy kupésan lejtsen egészen a hátfal síkjáig. Valahogy sokkal részletesebben kidolgozott az új forma, hogy mást ne mondjak, tizenegy ablak került az autóra. Bár általában nem kedvelem a púpos tetejű, látványosan áramvonalasra tervezett karosszériákat (cW=0,26!), a Priust első látásra megszerettem.
Belül már kevésbé sikerültek ilyen egyértelműen jól a változtatások. Bár sokkal több a lábtér, hátul pazar a hely és jobbak a székek, valahogy gyászosabb lett a hangulat. Az agynak jobban tetsző, a szívet kissé elfancsalító módosítások után a kezelőszervek jóval áttekinthetőbbek lettek, a központi érintőképernyő könnyebben, logikusabban kezelhető. Az új választókar már nem takar bele a műszerfalba - és könnyed kezelhetősége nem is emlékeztet a hagyományos automata váltók botjára. Több a pohártartó, nagyobbak a tárolórekeszek, jobb a hifi.
Miért panaszkodom mégis? Mert ugyanakkor sötétebb lett odabent és kellemetlenebb tapintásúak lettek a műanyagok (különösen az ajtókárpiton és a központi kijelző körül). Azt is mondhatnám, hogy a korábbi amerikaias puhasághoz képest sokat európaiasodott az autó. Sajnos. Mindezekkel együtt a Prius most is egy pihepuha lágy masszázsfotelnek hat, ha egy Golfból vagy Astrából ülünk át bele, és azt is elismerem, hogy a vagányabb külsőhöz kell is ennyivel több keménység, határozottság a kabinban.
Furcsa, hogy a Toyota nem zsúfolta tele az autót azokkal a látványos kis elektromos bigyókkal, amikkel a Prius sokkal attraktívabb hatást gyakorolhatna az emberekre. Se tolatóradar, se automata világítás, vagy ablaktörlő, nincs távirányító a gyári JBL-hifihez, kimaradt a xenonlámpa. A fedélzeti számítógép minden figyelmét leköti a környezetbarátság, még azt sem tudja, melyik ajtó van nyitva, vagy mennyi volt az átlagsebesség az elmúlt etapon. Viszont régi ismerősömet megpillantva a középkonzolon egyre erősebb bennem a bizonyosság, hogy ha a Toyota egyszer majd teleportációs kabint épít a Holdra, annak az irányítópultján is lesz egy kis zölden világító négyszámjegyes kvarcóra.
Alapáron az izgalmas hajtáslánc és az érintőképernyős kezelőegység mellé hathangszórós audiorendszert és álló benzinmotornál is működő automata elektromos légkondit kapunk, melyeknek néhány kezelőszervét zseniális módon a kormánykerékre vitték - nem is gondolná az ember, hogy így mennyivel jobb klímát állítani! Szintén alap a négy villanyablak (melyek közül csak a vezetőé automata), a szervokormány, a gombos indítás és még pár apróság. Aktív és passzív biztonsági felszerelésekben sincs hiány, van hegymenet-vezérléssel kombinált VSC+TRC, azaz menetbiztonsági elektronika, van nyolc légzsák, vezető- és utasoldali övet beköttető vérfagyasztóan visító lidérc - és van ISOFIX.
Most bruttó 6 975 000 forintnál járunk. A mi tesztautónk Sol felszereltségű volt, tiszta hangzású, bár kissé csendes természetű kilenchangszórós-hatlemezes JBL-hifivel, a Toyota kulcsnélküli nyitó- és indítórendszerével, tempomattal, és ami a fő: ködlámpával - 7 325 000! Létezik még Sol Navi felszereltség is hangvezérelt DVD-alapú navigációval és Bluetooth-szal, á 7 960 000 forint. A metálfény felára további százezer.
Ez persze horror ár egy hétköznapi Corolla-osztályú autóért. És hogy akkor mi kerül ennyibe? Hát egyértelműen a rövid orrba rejtett környezetbarát technika. A Toyota felfrissített hibridmotorját már bemutattuk korábban, csak emlékeztetőül: az elsőrendű erőforrás egy 1497 köbcentis, 16 szelepes, változó szelepvezérlésű VVT-i motor, aminek maximális fordulatszáma az elődmodelléhez hasonlóan 4500 min -1, de immár 70 helyett 77 lóerőt teljesít. A motorhoz, a kerekekhez és a hátul elhelyezett nikkel-metálhidrid akkuhoz kapcsolt villanymotor-generátor egység teljesítménye is megnőtt, 33 kW helyett már 50-et, azaz 68 lóerőt képes produkálni.
A benzinmotor négyezres fordulaton 115 Nm-t ad le, az elektromotor pedig a 0-1200-as fordulatszámtartományban 400 Nm-t képes kifejteni. " Nagyobb forgatónyomaték, mint a legtöbb V6-os dízelmotorban ", mondja erre a Toyota weblapja. 0-ról 100 km/h-ra 10,9 másodperc alatt gyorsul az üresen 1,3 tonnás, optimálisan 110 lóerős Prius. Azért ennyi, mert az elektromotor és a benzinmotor nem tud egyszerre csúcson járni, lévén a villanymotor a benzinmotor által termelt energiából él.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
