Adatlap Tatra T613, T700 613-2 - 1969
Huszonnégy éves lesz idén. Öregszik bizony, cserébe szép nagy. Ötméteres hossza és kétezer kilója még ma is elég, hogy udvariasan kezeljék, ha útra kél. Márpedig sűrűn teszi, hiszen nem kis mértékben fertőzött tulajdonosai (Martin és felesége, Monika) naponta futtatják, nemegyszer Brüsszel utcáin, ahonnan havonta haza-hazajár.
Húz közben csónakot, költöztet lakást, irodát. Teszi mindezt élmunkástól elvárható tisztességgel és becsülettel, cserébe egy kis pénzt kér, meg sört. Abból viszont többet az átlagnál. A 613-2, avagy családi nevén „krómka” a 613-as sorozat utolsó, egyöntetűen szépnek mondott tagja. Köszönheti ezt főleg elődje örökségének és annak is, hogy a plasztik éra még nem nyomorította meg Vignale által tervezett orrát és fenekét. Hiánytalanul megvannak a krómdíszlécek, a markáns logó és a tömegoszlató lökhárítók. Egyedül a kilincsek matt feketéje és a műszerfal órái körül hiányzó keretek árulják el, hogy itt már a Jikov 32–34 SEDR duplatorkú karburátorokkal szerelt T613-E1 (mint economy – ne nevessünk hangosan) motor foglalja a helyet farközépen.
Őszinte. Ennyi lenne, ha pisztollyal a tarkón egyetlen szóval kéne jellemezni, milyen is ez a bőven nagykorú szocialista luxusautó. Nem játszik kicsire és nem játszik kifinomult Mercedesre sem. Négy kerek lámpáját meresztve nyúlik el széltében-hosszában, és egyértelműen adja tudomására az embernek: itt tréfának, könnyedségnek helye nincs. Hektoliterszámra ég majd a benzin, és érett kalászként dől jobbra-balra, nyílik meg előttünk a forgalom.
Közelebb lépve új értelmet nyer a van benne anyag-mantra. Ennyiből a fejlődő országokban hidakat építenek, és mégis; milyen jól esik a mai műanyag- és papíracélhoz szokott szemet megpihentetni a visszapillantó tükrök házán, a korabeli dísztárcsákon, végigfuttatni az elefántfüleket nyitó ujjnyi vastag karon. Az acélorgia az alvázban és a futóműben teljesedik ki, manapság pazarlásnak hívnák a deréknyi lengőkarokat és súlyos féltengelyeket, ilyen rugókat pedig már csak teherautóknál látni.
A részletmánia nem lenne teljes a motortér nélkül. Már ajtajának zsanérjai is megérnek öt perc gondolkodást, a V8-as pedig mindig üdítő látvány. Hogy az lehessen éjszaka is, egy félméteres lámpatest segít, ami innen kapcsolható, és ha fénybe borult a gépház, ráadott gyújtás mellett egy másik kapcsolóval akár motort is indíthatunk. Előrelátó dolog, de szinte sosincs rá szükség, hiszen jól beállított karburátorokkal és minimális törődés mellett örökéletű az amerikai szemmel picike 3,5 literes.
Bent a tágas utasTÉRben sokkal vidámabb a helyzet, mint a késői utód 613-4-ben. A süllyesztett órás műszerfal borítása puha, a mélyvörös fotelek hívogatók és a hátsó, 1520 mm széles padon akár szundítani is lehet egy jót. Hamar rádöbben az ember, hogy a szellőztetett fenék és a 27 motorral mozgatott heremelengető ülés csak manapság lett a luxus talmi mércéje.
A lényeg a kényelem, amiből főleg hátul egyáltalán nincs hiány. Fontos elvtárs kedvére tespedhetett a könyöklőn és száríthatta zokniját a küszöbben odavezetett fűtés öntvény-légrostélyainál, mindezt akár teljes inkognitóban, hiszen a két mozdulattal felszerelhető függönyök tökéletesen elrejtették a kíváncsiskodó tekintetek előtt.
A sofőrnek már bizony nehezebb volt a dolga, mivel az ergonómiát teljességgel mellőzték a tervezők. A pedálokat és a sombrero méretű, szervo nélküli kormányt eléri, ennyi legyen is neki elég. A Škoda bajuszkapcsolók olyan messze vannak a kormány síkjától, hogy még Richard Clayderman is csak erősen nyújtott ujjakkal éri el őket, ráadásul az ablaktörlők intervallumtekerője a két ülés között, jóval a könyök mögött található. A fényszórók kapcsolóit is szanaszét szórták.
Bal térdünknél még nem is annyira zavaró, viszont a pozíciófényekért újfent a hátunk mögött kell matatnunk. Tökéletes takarásban, balra lent a fényszórókapcsoló alatt kapott helyet négy visszajelző. Menet közben egyszerűen láthatatlanok, teljesen véletlenül lehet csak rábukkanni a töltés, a szivató, a benzinszint-vészjelző és a kézifék figyelmeztető fényeire. A sofőr- kalenetika tanfolyam azonban még nem ért véget, hiszen az amúgy gyönyörűen, már-már Hurst módra megtört váltókar egyszerűen messze van.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
