Mindenki elment

A hazájuktól távolra szakadtaknak maga lehetett a Paradicsom. Aki itt lakott, megbecsülte a helyet, és áldotta a szerencséjét, hogy ugyan ezer meg ezer kilométernyire az otthonától, de olyan körülmények között él a családjával együtt, melyekről otthon nem is álmodott. És még fizetést is kap, nem is rosszat.
A világ legmenőbb lakóparkjának is nevezhettük volna: saját, nagy kórházzal, tűzoltósággal, iskolával (ahol kötelezően angolt is oktattak), hatalmas sportcsarnokkal, uszodával és színházzal-mozival, egyszóval mindennel, ami egy háromezer fős kisvároshoz hozzátartozik. Szinte önellátó volt, ráadásul teljesen biztonságos, őrzött, saját reptérrel.

Csak ez nem lakópark volt, hanem egy gigantikus katonai reptér. Ahová öt évre kerültek beosztásba a hivatásos katonák, kettőt kellett letekerniük a sorköteleseknek, utóbbiaknak persze nem olyan jó körülmények között, de még ezek is túltettek szinte minden szovjet körleten.

És itt voltak a családok: anyák, gyerekek, feleségek, dolguk semmi, de azt már az akkori szovjet vezetés is tudta, hogy ha a katona jól érzi magát, és törődve van vele, nyugton van, nem csinál butaságot, és hálás. Ezért mindent megtettek annak érdekében, hogy aki ide kerül, ne akarja hazakéretni magát. És nem is kérték, Vándor Károly történész szerint rengetegen hosszabbították meg a szolgálati időt, Kunmadarason élni jó volt nekik.

Jó volt a környéknek is, tudják, a világ nem csak fekete vagy fehér, és tévedés azt hinni, hogy ahová a ruszkik betették a lábukat, ott fű nem nőtt. A falubeliek, helybéliek nem politizálnak, arra nincs idejük, mert azt leköti a túlélés, így nem is kertelnek, gond nélkül mesélnek arról, amikor még a falu szolgálta ki a bázist zöldséggel-gyümölccsel, virágzott a csencselés és (nem csak) üzleti alapú barátságok köttettek. A mai napig látni itt-ott egy-egy bélelt pilótadzsekit vagy szerelőkabátot, bizonyítva, hogy remek minőségű ruhában védték az elvtársak a szocialista blokkot a beszivárgó nyugat ellen.

Aztán a szovjetek kivonultak, és elvitték magukkal az életet is. A hatalmas komplexum tulajdonosa a fiatal, megrészegülten demokratikus és kezdő állam lett, és az elkövetkező pár évben sokan és sokféleképpen gazdagodtak meg a fillérekért felvásárolt, vagy ingyen kilopott berendezésekből-anyagból. Ha volt is olyan, akinek eszébe jutott, micsoda lehetőség van egy ilyen modern, és szinte újépítésű kisvárosban, azt hamar eltüntették. Mert gyűlölni kellett az elnyomókat, és írmagját is kiirtani a jelenlétüknek. Fej és gondolkodás ehhez nem kell, csak elvakultság.

Az állam a saját vagyonát herdálta szét pillanatok alatt. És most már késő. Most már csak azok próbálnak meg tenni valamit, akik a lerágott csontot, a csupaszra nyalt cupákot hosszú könyörgés és éhségsztrájk után kegyesen visszakapták a gazdától: az önkormányzat és a helyi MTBSZSZ irtja most több évtized gazát, cserjéit és szemetét. Lassan haladnak, de legalább valamiféle reményt és látható eredményt mutatnak azoknak, akik már régen feladták, hogy az ország legnagyobb repterével történik majd valami jó.
Bejártuk. A néhai, egy irányba fésült fűvel borított parkoktól a klimatizált-szellőztetett uszodán át a kultúrház hangulatos kis kávézó-teraszán át a csempézett körházig, nem lehet abbahagyni.
Nem lehet abbahagyni a borzongást afelett, hogy milyen szép lehetett egykor, amikor a nagy, nyitott játszótereken keresztül copfos kislányok rohantak apjuk elé, amikor a vízforgatós-kaszkádos medencében pancsoltak idősebbek és fiatalok, amikor a kissrácok tátott szájjal nézték milliomodszor, ahogy utánégetőt kapcsolva dübörögve az égbe emelkedik egy-egy Szuhoj vagy MIG.

Persze, jó, hogy már nincsenek itt. Jó, hogy nem állomásozik egy másik ország hadereje egy szuverén állam területén, jó, hogy nem érezzük a folyamatos elnyomás dögszagát. Jó, hogy ez most nem Ukrajna. Ugyanakkor ne dugjuk a fejünket a homokba: ezek a katonák valahol ugyanolyan emberek voltak, mint bárki más. És itt, ezen a helyen miattuk és nekik lett megépítve ez a miniatűr Kánaán.
És nem ők tették tönkre. Hanem mi. Kár érte.
A túráról készült összes cikkünket megtalálja ezen a linken.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
