Lezúztam a Ferrarit, vennem kell egy másikat

Az EB sztárjai és az autók

2016.06.21. 23:19
Ha valaki súlyos autóbolond, igazán megéri focistának szegődni. Na, nem a megyei másodosztály kispadmelegítőjére kell gondolni: a topligás játékosok megengedhetik maguknak álmaik autóját, legyen szó szupersportkocsiról vagy tankszerű terepjáróról. A kevésbé jó kezűek egy komplett autóparkot képesek ropira törni, mások pedig évente cserélgetik a napi szaladgálóst. Összeszedtük, hogy mivel járnak az Európa-bajnokság legnagyobb ászai.

A magyar labdarúgó-válogatott harminc év után jutott ki újra nagy tornára. Európa-bajnokságon pedig 1972-ben jártunk utoljára, így érthető a haza futball-láz. Nem is alaptalanul, hiszen jó játékkal és eredményesen kezdték az EB-t a mieink. De ez nem minden, hiszen több játékosunk is elmondhatja magáról, hogy autóját tekintve is felveszi a versenyt a világelittel. Az összeállítás elejére kívánkozik a nemzeti tizenegy kapitánya, Dzsudzsák Balázs, aki nem feltétlenül örömmel meséli közúti kalandjait.

2006-ban egy Suzukival karambolozott, mentőhelikopter vitte kórházba. 2012-ben egy Porsche Panamera GTS-t tört össze Budapesten, majd 2013 nyarán az M3-ason ropogtatta meg a Lamborghini Aventadort. Ez azonban még nem minden: tavaly a Lánchídon fogyott ki Porschéjából a benzin – többen is azonnal segítettek neki. Azóta ezt az eseményt őrzi is a Google Maps, elég, ha a keresőbe beírjuk Dzsudzsák Balázs nevét. Ide kattintsanak!

Dzsudzsákon kívül több másik magyar válogatott focista is komoly ménessel érkezett egy tavalyi edzőtáborba. A pótselejtezőn gyönyörű gólt szerző Priskin Tamás Porschét, Szalai Ádám Mercedest vezetett – utóbbinak azonban van egy igazán különleges gépe is: a Wiesmann GT MF5-ből aligha jön szembe az utcán minden sarkon és mindenképpen jó ízlésre vall a purisztikus vezetési élményre kihegyezett verda. Az EB-n is bizonyító Kádár Tamás, a védelem egyik alappillére néhány éve még Diósgyőrben futballozott, akkor egy tuningolt BMW X6 35d-vel fotózták. Így, felpöckölve 375 lóerőt és 680 newtonmétert tud, de nem vall túl sok fantáziára.

Persze az, hogy ki mit vezet a magyar csapat tagjai közül, másodlagos. Sokkal fontosabb, hogy szívvel-lélekkel küzdenek Franciaországban. Hajrá fiúk, így tovább! Mi pedig csoportok szerinti bontásban mutatjuk a többi ország sztárjait.

A-csoport

Itt szerepelnek a házigazda franciák. Kapusuk, Hugo Lloris visszafogottan választott autót, egy Audi A5-össel jár. Egyik nagy elődje, a világ- és Európa-bajnok Fabien Barthez idén saját csapatot indított, és pilótaként is szerepelt a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. Vannak azonban a csapatban olyanok is, akik nem szerénykedtek. A balbekk Patrice Evra Mercedes-Benz SLS AMG-vel jár, az alábbi extravagáns Lamborghini pedig Bacary Sagnáé, aki tart egy Range Rovert is.

A franciáknál az egyik legnagyobb név Paul Pogbáé. Ő egy csokibarna Mercedes-Benz A45 AMG-ből ült át Maserati Ghiblibe. Az autó Winkler tesztje szerint gépészetileg istencsászár, de a forma nem nyert meg mindenkit. Pogbát igen. Blaise Matuidi Bentley Continental GT-t vezet, a Leicester Cityvel angol bajnok N'Golo Kanté pedig Mini Cooper S-t. Most még – tesszük hozzá. Ugyanis a tulajdonos minden játékost villany-Mercivel lepett meg. A csatárposzton bevethető Antoine Griezmann pedig még a Real Sociedad futballistájaként egy ilyen autós gólörömöt produkált.

A románoknál Vlad Chirichesnek bejött az élet: ha már az olasz Napoliban futballozik, akkor olasz luxusautót választott. Egy Maserati Gran Turismóval jár. Razvan Rat a Ferrarira esküszik. Amikor Angliában játszott, társai Ratmobile-ként emlegették a pár éves sportautót.

Albánia válogatottjánál egy igen érdekes sztorit emelhetünk ki. Taulant Xhaka testvére ellen is pályára lépett az Eb-n: Granit a svájciakat erősíti. Édesanyjuk egy fél svájci és egy fél albán zászlóval a pólóján szurkolt. A srácok egyébként fizetésük jelentős részét hazaadják, így meghálálva a szülői támogatást. Persze autóra azért marad nekik, ráadásul az ízlésük is hasonló: mindketten Audi R8-ast hajtanak, ami alsó hangon 55 milliót ér (bár nem tudjuk, hogy a szegénynép nyolchengeresét, vagy a V10-est). A csapatból kiemelhető még Elseid Hysaj, aki - ellentétben az aszfaltbetyárokkal - egy Jeep Wranglert választott.

A csoport negyedik csapatánál akad minden. A svájciak cserekapusa, Roman Bürki A osztályos Mercedesszel, a hihetetlen futómennyiségre képes Stephan Lichtsteiner pedig Fiat 500-assal képviseli a kisautósokat. Utóbbi hazait választott, hiszen a torinói Juventusban keresi a kenyerét klubszinten.

Ezzel szemben például Valon Behrami egy Ferrari kormányát tekergeti - korábban le is zúzott egy 430-ast -, Johan Djourou Mercedes G osztályban tudja magát biztonságban. Az egyik legnagyobb csillag, Xherdan Shaqiri nem titkolja, egy Volkswagen Touareg volt az első autója, és bizony egyszer sikerült félretankolnia. A rossz üzemanyagtól le is állt az autó, ekkor hívta testvérét, aki történetesen autószerelő. Álomautója az Aston Martin DBS volt – ma már ilyenje is van – noha nem a klasszikus -, többek közt egy szponzorációból származó S7-es Audi mellett.

B-csoport

Anglia régóta vár egy kiugró eredményre, legyen szó EB-ről vagy vébéről. Egyik legismertebb játékosuk Wayne Rooney, aki nem rest akkor sem, ha autókat kell zúzni. Tört már korábban Lamborghinit, Aston Martint, Range Rovert, BMW-t és Cadillacet is. Igaz, ezekről fotódokumentáció nem igazán készült. Az alábbi képen első autójával, egy Ford SportKával látható. Egészen sajátos kontrasztot alkotva a nőies kisautó és a hentesképű kölyökbunyós között.

Gary Cahill egy Overfinch-építésű Range Rovert használ, Raheem Sterlingnek Smartja, Jack Wilshere-nek Lamborghini Huracanja van. Ryan Bertrand pedig nemcsak magának, hanem kislányának is vett egy Ferrari 458-ast, megfelelő méretarányban. Aranyos. Remélhetőleg hamar megtanulja, hogy a keret nélküli ajtót nem az üvegnél fogva csukjuk, különben még a Ferrariba is beesik az eső vagy kellemetlen lesz a menetszél. És venni kell egy másikat.

Az orosz labdarúgók autóparkja nem teljesen nyitott könyv az internet népe előtt. Utánpótlásukban azonban vannak érdekes esetek. Tavaly például egy 15 éves kapuspalánta zúzott meg egy Aston Martint. Aztán elmenekült.

Wales története során először szerepel Eb-n. Legnagyobb klasszisuk kétségkívül Gareth Bale, a világ legdrágább labdarúgója. Audi R8-assal jár, ami azért nem meglepő, mert klubját, a Real Madridot ők támogatják. Bale egyébként nagy autóbolond. Szívesen pózol szupersportkocsikkal, van is neki pár. Évente több tízezer fontot fizet azért, hogy magángépének leszállásakor egyik kedvenc kocsija várja. A Real Madridnál egyébként részben a sportgépeket okolták a focista ínszalagsérüléseiért, így finoman közölték vele, hogy le kellene állnia a mókázással.

Bale válogatottbeli csapattársai közül Aaron Ramsey a Mercedes SLS AMG, James Collins pedig a G osztály mellett szavazott, a BMW-kkel és Jaguarokkal furikázó Joe Allen pedig egy napra gyári munkásnak állt a Vauxhallnál, az Astra-gyártósoron.

Északi szomszédainknál, a szlovákoknál Martin Skrtel a Bentley-t választotta. Az oroszoknak bombagóllal beköszönő Marek Hamsikot pedig akkor is bőszen fotózták, amikor átvette BMW X6 M-jét 2010-ben. Hogy megvan-e még neki az autó, azt nem tudni, mindenesetre az biztos, hogy a Slovakiaringen már meghajtotta.

C-csoport

Az Európa-bajnokság egyik legnagyobb esélyeseként a német válogatottat tartják számon. Nem véletlenül, hiszen ők a regnáló világbajnokok. Kapusuk, a posztján a világ legjobbjai közé sorolt Manuel Neuer RS6-os Audit vezet. A Real Madridhoz hasonlóan az ő klubját, a Bayern Münchent is támogatja a márka – annak ellenére, hogy a városban van a BMW székhelye.

Mario Götze a nagy rivális Borussia Dortmundtól igazolt a Bayernhez. Dortmundiként SL500-as Mercedest hajtott, nem tudni, megvan-e még neki. Edition 1 volt egyébként: 435 lóerő, 35 millió forint. Mesut Özilnek Ferrari 458-asa van, amivel már szabálytalan parkolásért meg is büntették. Sami Khedira a fotón éppen a németek csapatbuszát próbálgatja.

Nagy kedvenc a németeknél Thomas Müller. Amellett, hogy kiváló gólvágó, úgy tűnik, a csibészségre is fogékony. Összehozták egy napra a Volkswagen háromszoros rali-világbajnokával, Sébastien Ogier-vel, ő pedig örömmel nyomta a gázt a Polo WRC-ben.

Ukrajnáról az oroszokhoz hasonlóan nem állnak hegyekben az információk – már ami a válogatott játékosok járműveit illeti. Kicsit autós vonatkozású hír, hogy a francia rendőrök azért vittek be egy ukrán drukkert, mert csomagtartója tele volt bézbólütővel. Jobb a békesség.

A lengyeleknél ugyanakkor már szép számmal találunk luxusautós focistákat. A kapus, Wojciech Szczesny – aki az Eb-n meg is sérült, így kihagyta csapata második meccsét – R8-as Audit és Porsche Cayenne-t is birtokol. Jakub Blaszczykowski – az egyszerűség kedvéért Kuba – Ferrari 458 Spidernek keni, míg a világ legkomplexebb középcsatárának tartott Robert Lewandowski Mercedes CL63 AMG-vel adja meg a módját. Volt neki Porsche Cayenne-je is, amelyet egy nap téglákon pihenve talált a ház előtt. Így jár, aki Dortmundból az ősi rivális Bayernhez igazol, és nem költ kerékőrre.

Az izomautók sem hiányozhatnak az összeállításból. Az északír Jonny Evans a klubját támogató Chevrolet kínálatából a Camarót érezte a legmegfelelőbbnek.

D-csoport

Az Európa-bajnokság címvédőjeként lép pályára meccsről meccsre Spanyolország. Míg a legendás kapus, a mostanában cserepadra szoruló Iker Casillas – még Portugáliába szerződése előtt – dízel Q7-est választott magának, addig Andrés Iniesta Bugatti Veyront próbálgatott egy nyaralás alkalmával. Cesc Fabregas SL55 AMG-t vett, aztán össze is törte. A darabjai így festettek az aszfalton.

Van már gólja a tornán Álvaro Moratának, aki egyébként az olasz Juventusban focizik, amikor nem a válogatottnak van rá szüksége. A csapatot szponzoráló Jeep (ugyebár a Fiat-Chrysler-csoport tagja) egyik kreatív reklámjában szerepelt tavaly, amikor csapattársaival az éj leple alatt minden parkoló kocsit Jeepnek álcázott.

Csehországnál a legérdekesebb talán az, hogy a csatársorban Škodával rohamoznak. Mármint Milan Škodával, a Slavia Prága harmincéves támadójával. Oké, hogy autó is legyen: Petr Čech, a fejvédős hálóőr eléggé szereti R8-as Audiját.

A törökök a Mercedesre esküsznek. Mehmet Topal G osztállyal, Nuri Sahin (és gyermeke, a saját méretében) ML-lel, míg a jelenlegi legnevesebb futballistájuk, a Barcelonát erősítő Arda Turan SLS AMG-vel jár.

Horvátország szereplésével kapcsolatban eddig sajnos a legtöbbekben a csehek elleni meccs szurkolói rendbontása hagyott nyomot. Pedig a klasszis középpályás, Luka Modric szép gólt akasztott a törökök ellen. És szereti a csapatást is, például Gareth Bale utasaként egy Audiban.

E-csoport

A belga Thibaut Courtois jó kapus. Autók terén is racionálisan választott, az első egy Ford Focus volt az életében. Aztán persze jött egy Porsche Panamera. Az Eb-résztvevők közül a legkülönlegesebb autó azonban jó eséllyel Thomas Vermaelené: Nissan Figarója van. A modellt csak 1991-ben gyártotta a japán vállalat. 987 köbcentis motorjához háromsebességes automata váltót csatoltak. Itt egykori csapattársa, Robin van Persie pózol a kiskocsival.

A belgákhoz egy megható történet is kapcsolódik. Jan Vertonghen az angol Tottenham játékosa, de amikor otthon készül a válogatottal, sokszor édesanyja fuvarozza edzésre egy Toyotával. A Corollát tíz éve vette a család, néhány hónappal később azonban Vertonghen édesapja meghalt. Az autót részben az ő emlékére tartották meg. Amikor elromlott, megjavíttatták, noha a focista nyilván tudott volna másikat venni a mamának.

Az egész kontinenstorna egyik legjellegzetesebb külsejű labdarúgója Marouane Fellaini. Hajviselete az alábbi mémet ihlette.

Az olaszok kőkemény középpályása, Daniele De Rossi a Jeep Wranglert választotta – illik az egyéniségéhez. Giorgio Chiellini pedig egy Renegade-del járt edzésre. Csapata, a Juventus a Zebrák becenevet viseli, így hát ehhez igazodik az autó is. Ha pedig már itt tartunk: a kilencvenes években egy Juve-szurkoló a bajnoki cím tiszteletére fekete-fehérre festette autóját. Ő volt Michelangelo Rampulla, a klub későbbi kapusa.

A milanos Mattia De Sciglio néhány éve éppen edzésre igyekezett, amikor balesetet szenvedett. A forrásokból egyértelműen nem derül ki, hogy ő a felborult Smartot vezette-e, vagy egy másik, a képeken nem szereplő járművet. Mindenesetre akkori csapattársa, a válogatottban is kerettag Stephan El Shaarawy ért oda először, és nyújtott segítséget.

Az írekről két rendhagyó fotó került összeállításunkba. Azért, hogy Shay Given kapust egy Piaggio Ape volánjánál lássák, a galériára kell klikkelniük. Shane Long viszont egy 1948-as Rolls-Royce mellett fotózkodott házasságkötése napján.

A svédek emblematikus figurája Zlatan Ibrahimovic. Malmőben született, de bosnyák és horvát felmenőkkel is rendelkezik. Gyakran nyilatkozik magáról a legnagyobb elismeréssel – sokszor nehéz eldönteni, hogy komolyan gondolja, vagy trollkodik. Autókból mindenesetre a legjobbakat veszi: van Ferrari Enzója és Porsche 918 Spydere is – amelynek fejlesztésében a ralilegenda Walter Röhrl is részt vállalt -, sok más durva gép mellett.

A Volvo felkérésére pedig reklámban is szerepelt már. Például ebben, az XC70-es promójában.

F-csoport

Ausztria a Magyarország elleni 0-2-vel kezdte az Európa-bajnokságot. Marko Arnautovic nem a legszimpatikusabb játékosuk, néha egészen nehéz őt megérteni. Csakúgy, mint a Mansoryt. Csoda hát, hogy a középpályás éppen egy Mansory-tuningos X6 M-mel furikázik?

Válogatottbeli csapattársát, Martin Harnikot még 2011-ben, egy osztrák-német meccs előtt eresztették össze Christian Träsch-sel. Különböző autós feladatokban mérték össze tudásukat, végül a német Träsch nyert, de Harnik is szereti ám a száguldást.

Utolsó csoportellenfelünk, Portugália is tartogat érdekességeket. Nani tart otthon Bentley-t, Lamborghini Gallardót és Chevrolet Camarót is. Utóbbival például mozgássérülteknek fenntartott helyen is parkolt, amiért jól meg is büntették.

És elérkeztünk Cristiano Ronaldóhoz. Rendre a világ két legjobb játékosa közt emlegetik – Lionel Messi a másik. Pénze mint a tenger, és bizony autója is van egy pár.

A legemlékezetesebb autós momentuma, amikor edzésre igyekezve teljesen leamortizálta Ferrari 599 GTB Fioranóját. Két napja használta mindössze. Nem volt ittas, csak túl gyorsan ment. Már aznap délután azzal a Bentley-vel mutatkozott, amelyet karácsonyra vett magának. Aztán persze nem maradt Ferrari nélkül. Autóparkjában van LaFerrari, Bugatti Veyron, McLaren MP4-12C, Koenigsegg CCX és Lamborghini Aventador is.

Izland egyértelműen fejlődik a labdarúgást illetően. Ellenünk egy véleményes tizenegyessel csináltak döntetlent. A játékosok autóiról sok mindent nem tudni. Zárásként éppen ezért álljon itt az izlandi Arctic Trucks által átépített Toyota Hilux.