Négy éve járt nálunk az akkor még viszonylag frissen, a Kickstarter segítségével feltűnő iKamper Skycamp tetősátor. Azóta több ráncfelvarrást is megélt, ez immár a harmadik generációja a felnyitható modellnek.
Közelebb a csillagokhoz
Ez tipikusan az a cucc, ami egyrészt nem mindenkinek megfelelő vagy szükséges, másrészt pedig nehéz okosat mondani róla anélkül, hogy kipróbálnánk. Viszont ha betalál, akkor kevés nála jobb dolog van.

A gyártónak két alapmegoldása van, az egyik az XCover névre hallgat, amely alapvetően egy az egyben kettényitható, és egy klasszikus dómsátorformát kapunk belőle, a másik ez. Itt a kemény héjazatot engedjük fel egy pár teleszkóp segítségével, így egy háztetőformát kapunk. Az alapterület már így se kicsi, de a létra segítségével még meg is másfélszerezzük, és így már teljesen kinyílik a sátor.
Bírja-e a vihart?
Kínzópróba: kipróbáltam, mit bír a tetősátor (és én) viharban, süvítő szélben vagy 40 fokos melegben.
Bár a korábbi tapasztalatok alapján a puha tetős XCover is jól bírja az időjárási viszontagságokat, de a kemény tető jóvoltából a Skycamp még ahhoz képest is strapabíróbb. Bár "csak" 65 km/h-s széllel tesztelik, de saját tapasztalat, hogy vígan kibírta a 80 km/h körüli szélnyomást is. Ezek a Beaufort skálán a 8-as, illetve 9-es fokozatnak felelnek meg, utóbbi elég hevesnek számít, van, hogy leszedi a tetőcserepet a szél, és a fák alá se feltétlenül egészséges ekkor beállni.

Szeles időben különösen fontos szerepe van annak, hogy hogyan állunk. Érdemes a szélnek feszíteni a sátor hátulját, erre egyébként sima, földön történő sátrazásnál se árt figyelni. A sátor stabilitását növelendő a korábbi modelleknél volt egy kis támasztóelem, amivel a tetőt támasztó (és a felnyitást segítő) teleszkópot lehetett kiékelni, ez a 3.0-s verzióban már nincs. Valószínűleg erősebb teleszkóp került bele, így már nincs rá szükség. Ezt abból is gondolom, hogy mintha nehezebb lenne becsukni, jobban ellentart.

Az új variáció fekete-szürke színekkel operál, de ettől még egész jól elviselhető benne a napsütés, és köszönhetően a sok ablaknak, jól szellőzik. Cserébe ősszel, hűvös időben, ha süt a nap, egész kellemesen átmelegszik a beltér. A szellőzés hidegben is fontos tud lenni, hiszen ilyenkor rengeteg párát viszünk a sátorba a leheletünkkel, ruhánkkal, ami boldogan kicsapódik itt-ott a hideg felületeken. A régi modellnél a legtöbb gond ezen a téren a matrac és a padló között volt, igen sok nedvesség csapódott ki az alumíniumon. Én egy-egy hidegebb éjjel után mindig feltöröltem alatta, és kis ideig élire hajtva szárítottam a matracok alját, hogy nehogy bepenészedjenek, de rengeteg alternatív megoldás született erre, amit megnézhetünk a Youtube-on.
Nos, ez úgy tűnik, megoldódott, átdolgozták a matracok aljának anyagát és a formázását is, így lényegesen kevésbé hajlamos az alápárásodásra. Bár embere válogatja, és sokan nem hiszik el, hogy ennyi matrac elég tud lenni, de én már a korábbi verzión is nagyon jókat aludtam, ez pedig kicsit vastagabb, jobban formázott és talán még kényelmesebb lett. Még a Parkoló Parádékon is felfeküdtem egy kis pihenésre a hajtásban. Méretre négyszemélyesnek mondják, három felnőtt tényleg elfér, két ember pedig kb keresztbe is fekhet akár, hatalmas a beltér.
A sátor alapjaiban nem változott, ugyanúgy két ablaka, egy tetőablaka és persze a bejárati része van. A két ablak alatt tárolóhálókat találunk, amibe telefon, könyv, szemüveg, miegymás vígan elfér, és nem kell aggódni, hogy ráfekszünk éjjel. Gondoltak arra is, ha valaki mondjuk egy Ecoflow-t vagy egyéb mobil akkupakkot üzemeltet a kocsijában, került egy gumírozott átvezetés az egyik sarokba, hogy feljusson a delej.
A fejben építés folytatódik
Fejben nagyon épül a Vadmusso, de azért már megmunkáltunk egy kis vasat is és megnéztem, miben is fogok lakni a Grand Musso tetején
A napfény és a becsapódó eső ellen is védenek az oldalt felnyitható védőponyvák. Ezeket, akárcsak régen, három módon tudjuk rögzíteni. Az egyik a féltető stílusban kinyitás, ekkor kellemesen ráárnyékol az ablakra. Ennek (és a bejárati féltetőnek) a kitámasztására a már bevált acélpálcákat használhatjuk, itt a bejáratihoz kerülnek a hosszabbak. A pálcák alsó rögzítését átdolgozták, így talán hosszabb lesz az élettartamuk, a tárolásuk is megoldódott végre, amikor nem kellenek, egy praktikus cipzáras zsákban laknak a bejáratnál.

Ha nem akarjuk kifeszíteni vagy épp nagyon fúj a szél, fel is tekerhetjük a takaróelemeket, viszont a régi klasszikus, gombot bújtatunk a fülbe megoldás helyett egyfajta felhúzható rolótechnikát kaptunk. Igazából mindkettő jó, de ez menőbben néz ki.
A harmadik megoldás a zárt állapot. Ekkor kétoldalt le tudjuk cipzárazni. Én ezt este vagy nagy szélben alkalmaztam, mert elhiszem, hogy kibírná kifeszített állapotban is, de azért valahogy nyugodtabb voltam, ha minél kevesebb támadási felületet hagytam a levegőnek. Akár az elődmodellnél, itt is nagyon jól zárnak az oldalnyílások, napfény nem nagyon jut be, rendesen le lehet sötétíteni a sátrat, még jobban is, mint az XCovernél, mert itt a tetőnél se volt meg a kényszerszellőző kis derengése reggel.
A tetősínhez való rögzítést is átdolgozták, ez azért okozott némi küzdelmet, mert a speciális, jó 40 centi hosszú nyitószerszám nincs igazán megvezetve, így ha kicsit beljebb van a zár, nehéz beletalálni nyitáskor, záráskor pedig a 15 centis csavarral nem könnyű eltalálni a másik felét a zárnak. A megoldás a leszerelt állapotban való összerakás, és hogy levételkor se csavarjuk teljesen szét. Sajnos a nyitáskori küzdelmet ez nem oldja meg, nagyon kéne valami vezető a kényelmesebb használathoz.
Már a zármechanizmus miatt is eleve nehezebb ezt leszedni a tetőről, na meg mondjuk eléggé négyemberes a súlya (75 kg), de azért még plusz biztonsági zárat is vehetünk hozzá. Egy szett két darabból áll, de nem a kulcsok nem ugyanolyanok, így, mivel maga a sátor is zárható, már több kulcsom van a tetősátorhoz, mint a lakásomhoz.
A Skycamp 3.0 nagyon kényelmes és praktikus, jól tartja az árát, és azért el tudom képzelni róla, hogy még sok év múlva is ugyanezt a minőséget tudja. Álltalában a tetősátrak elég drágának tűnnek, de a klasszikus sátrazás után újjonan véve talán mégis ez a legolcsóbb kempingezős, túrázós megoldás, ha az új lakókocsi, pláne lakóautó árakat nézzük.
Ha pedig ráizgultál, de még nem tudtad eldönteni, hogy szeretnél-e tetősátrazni, akárcsak a lakóautónál, lakókocsinál, érdemes kibérelni, úgy még mindig olcsóbb, ha rájössz, hogy mégse ezt akartad.
A sátrat az iKamper sátrak hazai forgalmazójának köszönhetjük.
További tetősátras cikkek a Totalcaron
- Elősátor, előtető? Mikor melyik az előnyösebb
- Sok helyet foglal, így nem mindegy, mit viszünk magunkkal egy túrára.
- Tetősátorral Dalmáciában
- Első tesztek a kempinges Volvóval avagy elkezdődött Camper Gustafsson projekt!

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
