Pörög a Totalcar Erőmérő sorozata, ahol a ti autóitokat hajtjuk meg az Autokorbel hitelesített és professzionális teljesítménymérő padján. A nulladik epizód után több mint kilencszázan jelentkeztek a mérésre, így nagyon vegyes a felhozatal, a következő hónapokban rengeteg meglepetéssel készülünk. Ezúttal egy Lexus IS 200-asnak adjuk meg a lehetőséget, hogy bizonyítson.
Írtunk már korábban róla, ismerjük, szeretjük, jó autónak tartjuk, de a teljesítménymérő pad könyörtelen és a számokkal nem lehet vitatkozni.
Mindenféle legendák övezték a modell európai megjelentét, sokak szerint akartak a japánok tökéletesített BMW-t piacra dobni, illetve megmutatni, hogy a bajoroknak hogyan kellett volna jól csinálni. A recept azonos: viszonylag kicsi karosszériában erős, hathengeres szívómotor, 1998. óta változó szelepvezérléssel (VVT-i), amit nem úgy oldottak meg, mint a BMW a Vanos rendszerét. Az egyik nagy különbség például, hogy ez nem romlik el.
A motor hosszában került a kis Lexus orrába, klasszikus építési mód, a Sport változat pedig gyárilag kicsit keményebb futóművet és mechanikus önzáró (sperr) difit kapott. A motor egy dupla vezérműtengelyes hathengeres, hangolt szívóoldallal és a már említett változó szelepvezérléssel (VVT-i). Ez nem csak egy bizonyos fordulatszámon kapcsol át, hanem a szívó oldali vezérműtengelyt állítják több lépcsőben a bejövő jelek, a terhelés függvényében.
Ezzel nem csak az emissziós értékeket tudták tartani a mérnökök, de a motor nyomaték-karakterisztikája is kedvezőbb. Ez az elmélet, a gyakorlat pedig az, hogy tipikusan magas fordulatra hangolt motor a Lexusé, valahogy nem érezzük, hogy alul jól menne, azonban ahogy a fordulat beleharap a 4000-be, az IS200 egyre jobban meglódul és a bársonyos hangú motor onnan nagyon szépen muzsikál. Ezt a pörgős karakterisztikát a gyári adatok is alátámasztják: a maximális 193 Nm-es nyomaték csak percenként 4600-as fordulatszámnál jön elő, a 155 lóerős teljesítmény pedig 6800-on.
Jellemző, hogy az ilyen nagy literteljesítményű, eléggé kihegyezett szívómotorok, idősebb korukban, nagyobb futásteljesítmény mellett a nyomatékukat már nem tudják leadni és a maximális teljesítményből is elszökik egy-két ló. Ennek oka a kihegyezettségben keresendő, mindennek nagyon pontosan kell működnie ugyanis a motorban, a szenzoroknak pedig pontosan kell mérniük az üzemi körülményeket, illetve a motor mechanikai állapotának is nagyon jónak kell lennie. Mindez összejöhet a gyárban, ideális körülmények között, egy új motoron.
De mi a helyzet 245 ezer kilométerrel később? Lekötöztük a Lexust, elkezdődött a mérés, és amit azonnal tudtunk, hogy a motor gyönyörűen szól. A sorhatosnak van valami felharmonikus a hangjában, amitől minden autóbuzinak feláll a szőr a karján, ezúttal sem volt ez másként. Ráadásul a hat henger 6000-es fordulaton úgy szól, mint négy henger körülbelül 9000-nél, hiszen több a henger, adott fordulaton többször gyújt. Aztán megtudtuk az adatokat. Hallgassuk meg a tulajdonost is, vajon elégedett továbbra is a Lexusszal?
Ha pedig nem akarnak lemaradni a későbbi mérésekről, a tulajdonosok öröméről vagy csalódásairól, iratkozzanak fel a Totalcar YouTube-csatornájára!
további erőmérő-epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.