A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle és érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél. Nagyjából tudjuk előre, hogy mit várhatunk, milyen lesz egy BMW M5-ös, esetleg egy Accord Type R, viszont most nem tudtuk pontosan mérni a látszólag hibátlan autót. Elmondjuk mi történt.
Nem hétköznapi autó a Lexus IS 250, még ha annak is látszik. 2007-es modell, amikor a Lexus márka itt Európában próbált feljebb kerülni a főként európai modellekkel telített prémium szegmensben. Ez már a második IS-generáció, mely azután jelent meg, hogy az első nem hozta meg a várt sikert. Mind műszakilag, mind esztétikailag próbáltak erősíteni, de volt is honnan. Nem műszakilag volt hiányos, vagy problémás az első IS, inkább a luxus és a presztízs terén maradt el például a BMW-től, így a modell elfogadottsága nem érte el a kívánt szintet.
A második sorozat kicsit megnőtt, az IS sokat kritizált hátsó lábtérbe plusz centiméterek költöztek, és olyan extrákat tettek bele, melyek 2005-ben még csak a felső kategóriában voltak ismertek. Így lett elérhető a radaros aktív tempomat, a tolatókamera, a Mark Levinson hifi, valamint a nagy Lexus modellekből az elektrolumineszcens műszerfalvilágítás, ahol a mutatók még külön üvegszál-vezetéses fényt kaptak a jobb láthatóságért.
További érdekesség a kulcs nélküli bejutást lehetővé tévő rendszer, melyhez gombos indítási funkció is tartozott a transzponderes kulcsnak köszönhetően. Ezen extráknak, az új formatervnek és a megbízhatóságnak köszönhetően az Amerikai Egyesült Államokban hamar listavezető lett az IS és Európában is felzárkózott a 3-as BMW, Audi A4, illetve a Mercedes C-osztály közé, de itt ehhez arra is szükség volt, hogy dízelmotorral is árulták.
A benzines IS 250-t jobban kedveljük. Népszerűségének egyik oka a 2500 köbcentis, V6-os szívómotor, a 4GR-FSE. A blokk felvonultatott minden technikai újdonságot, ami abban az időben elérhető volt egy efféle közúti autó számára. Dupla felülfekvő vezérműtengelyek hengersoronként, 24 szelep, közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés a szívó- és a kipufogóoldalon, mely ráadásul nem csak átkapcsol valamikor, hanem folyamatosan változtatja a vezérlési paramétereket. A szívócső is hangolt, változó hosszúságú, ezzel is próbálták optimalizálni a motor nyomatékkarakterisztikáját.
A kis Lexus könnyűfém blokkjába öntöttvas hengereket tettek, így tartós és erős maradt, a tömege pedig nem volt nagy. Az első sorozatoknál voltak olajszivárgások, a vízpumpa sem bírta 70-80 ezer kilométernél tovább, de összességében ez a hathangeres nem csak megbízható, problémamentes, de nagy futásteljesítményre is képes volt. Tulajdonosok beszámoltak problémamentes 3-400 ezer kilométert futott, hibátlanul működő példányról is.
A fentiek után különösen kíváncsiak voltunk, hogy az alul is nyomatékos, de fordulatra hangolt blokk mit tud 280 ezer kilométer felett. A gyári 205 lóerő elég magas, 6400-as fordulaton jön, a nyomatékcsúcs 4800-nál 252 Nm, legalábbis papíron. Elég pörgős motor tehát, de vajon mit tud lent, mekkora a nyomatéka 3000 környékén?
Sajnos nem tudtuk meg.
Két probléma jelentkezett a mérés alatt. Az egyik, hogy a kézzel is kapcsolható automata váltó a manuális üzemben visszaváltott, amint nagyobb terhelést kapott, a másik probléma, hogy a hidraulikus kuplung (becenevén citrom) áthidaló kuplung csak nagyon későn, valamikor 4200-as fordulat felett zárt és csak ezután lehetett volna terhelni, illetve pontosan mérni. A manuális mód ellenére a váltó azonnal visszakapcsolt, amint fél gáznál nagyobb terhelést kapott, ezzel meghiúsította a pontos mérést.
Többször próbáltuk, több fokozatban, de valós értékeket nem sikerült mérnünk, a videóban az egyik legjobban sikerült mérési kísérlet eredménye szerepel, illetve előtte a korábbi próbálkozások. Azt gondoljuk, hogy a váltó nem tökéletes, mert túl hamar vált vissza még manuális módban is, valamint az áthidaló kuplung (lock-up) bekapcsolása túl későn, nagy fordulatnál történik. Ezt érdemes lesz a tulajdonosnak megvizsgáltatni, mert így nincs rendben. Az Erőmérő mai epizódjában a küzdelem összefoglalóját láthatjátok, a gyorsan visszaváltó, manuális módban is automataként viselkedő váltóval és a V6-os motor emlékezetes hangjával.
Ha tetszik hetente jelentkező sorozatunk, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, további érdekes autók jönnek az utcáról!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.