Két turbó egy dízelen: van értelme?
Összesen kilencféle motorral gyártották és formája miatt elég népszerű is volt a Peugeot 407. Ezúttal a dízelek közül választottunk egy érdekességet, hogy megtudjuk, mennyi maradt az eredeti teljesítményéből tizenhárom év és több mint negyedmillió kilométer után. A 2,2 HDI-n két turbófeltöltő van, gazdája szereti, mi pedig az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadjától vártuk, hogy megmutassa a motor állapotát.

A mai Erőmérőben szereplő autó ismerős lehet egy korábbi MűhelyPRN-ből is, hiszen mindig izgalmas kérdés, hogy egy használt autó milyen meglepetéseket rejtegethet. Számos cikket olvashattatok erről itt a TC hasábjain. Népítélet, Totálkár-előzmény, TC checklist – sok dolgot be tudunk dobni, hogy csökkentsük a kockázatot, de a használt autó ilyen műfaj. Az új is elromlik, de ott nem a tulajdonos viseli a kockázatot, hanem a gyár, amíg tart a garancia.
A Peugeot 407 2004-ben jelent meg és szinte érdemi változás nélkül gyártották 2011-ig. Időközben Csikós Zsolt is kereste az eltéréseket a modellfrissítéskor. Ahogy tudjuk, a szépség is szubjektív, de kevés az olyan ember aki ezt az autót kifejezetten rondának találja. Bár a Totalcar Népítéletben 7,05 a pontátlag, de a leggyengébb értékelést a fenntartásra adják a Peugeot 407-tulajdonosok.

Érdekes módon nem a motorra és a váltóra panaszkodnak, hanem szinte minden másra, például az elektronikára és persze akadnak akik becézik, imádják 407-esüket. Ákos autójának motorja talán az egyik legtisztességesebben tervezett konstrukció a típushoz kínált számos dízel és benzines közül. A 2,2 HDI nyilván nem olyan egyszerű, mint egy szívó benzines abból a korszakból, de elég korrekt darab. Nagy példányszámban készült ez a turbódízel, hiszen ezt építették a Peugeot mellett a Citroen, a Ford, a Mitsubishi, a Land Rover, a Range Rover és a Jaguar bizonyos típusaiba? A kettőkettesek többségük DOHC és 16 szelepes, common rail befecskendezéssel. A mérésre érkezett autó is éppen ilyen, de különlegessége, hogy kétturbós feltöltést is építettek rá.

Sokáig idegenkedtem ettől a megoldástól, aztán rájöttem, hogy az egyturbós motorok szinte mindegyike manapság változó geometriás feltöltőt kap. Találgassanak, mi szokott tönkremenni, lekormozódni? Úgy van pont ez az ügynevezett VGT-egység, mert finoman illesztett alkatrészei vannak; és bár van amikor a csapágyazás megy tönkre, az jellemzően kenési elégtelenségre vezethető vissza.

Ennél a kétturbósnál nem egy kicsi és egy nagyobb turbó dolgozik össze, a 170 lóerős 2.2 HDI-nek két egyforma méretű feltöltője van. Alacsony fordulaton csak az egyik feltöltő sűríti a levegőt, míg a nagyobb szinte üresen forog. Nagy fordulaton változik a helyzet: amikor nagyobb légszállításra van szükség, belép a második turbó is, ilyenkor mindkét turbó egyszerre dolgozik. Ezzel az elrendezéssel könnyen kihagyható a hosszú távon kényes VTG-állító mechanika.
Lehet félni ettől a megoldástól is, de nem olyan ijesztő. A 2.2 HDI motor érdekessége még, hogy kapott egy kiegyenlítőtengelyt is a másodrendű tömegerők csökkentésére. Hogy miért? Mert a motor statikusan kiegyensúlyozott, a forgó tömegeket is szépen ki lehet egyensúlyozni ellensúlyokkal.
Jól ismerhetjük ezeket az úgynevezett főtengelysonkákat. A hajtórúd viszont ostorozó mozgást végez, a dugattyú pedig alternálót. Ezek kiegyenlítése csupán forgó ellensúllyal nem lehetséges. Erre való a két darab, egymással szemben, a motor fordulatszámának kétszeresével forgó “kiegyenlítőtengely”. Az elvet egy Lanchester nevű angol mérnök találta ki még az 1800-as években, és nagyon jól megoldja a problémát.
A mai Erőmérő autójában kézi váltó van. Megmértük a 407 2,2 HDI teljesítményét, ezúttal is szép tanulságok születtek. Nézzétek meg a videót és ha tetszett, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára. Ha pedig szeretnétek jelentkezni autótokkal a műsorba, ide kattintva megtehetitek.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
