Amikor egy Kangoo gyorsabb a 476 lóerős sportautónál

Technika: a jávorszarvasteszt királyai

2021.10.22. 13:35

Minden évben a Tannistest egyik fénypontja a jávorszarvasteszt, amelynek minden megjelent típusból legalább egyet alávetnek. A résztvevő járműveket rendkívüli módon igénybe vevő kikerülési manővert nem biztos, hogy az az autó képes a leggyorsabban végrehajtani, amelyikről elsőre gondolnánk. Ahogy az idén is történt.

Egyszerre szeretik és félik a jávorszarvast Skandináviában. Szeretik, mert remek steak süthető belőle, ami igazi ínyenc csemegének számít. Ugyanakkor azonban rettegnek az élő állattól való találkozástól, főként éjszaka, országúton autózva. Hozzá kell tenni, semmilyen állatot nem nagy élmény autóval elütni. Ha egy nyúl is áldozat, már az autó is megsínyli. A jávorszarvas azonban nem nyúl, hanem jóval termetesebb állat, egy bika, azaz hím tömege a 700 kilót is elérheti, vagyis majdnem annyit nyom, mint egy kisautó - például egy Suzuki Alto (732 kg).

Nem egyedül a masszív tömeg a probléma, hanem az is, ahogy elhelyezkedik. Jobb egy másik autóval, mint egy jávorszarvassal közeli ismeretséget kötni. A gond az, hogy tömegének túlnyomó részét a testében hordja, amit hosszú lábak tartanak viszonylag magas szinten. Olyan magasan, hogy ha egy személyautóval, vagy szabadidő-autóval ütközik, akkor a vaskos test egyenesen a szélvédőbe csapódik, és egyszerűen letarolja a bennülőket. Röviden: már a közepes sebességű ütközés egyenlő egy halálos ítélettel.

Ezek után talán nem meglepő, hogy a veszélyeztetett országokban különféle módszereket eszeltek ki a jávorszarvasok távol tartására, és persze az ütközések megelőzésére. Ennek részeként az autókkal szemben is megfogalmaztak elvárásokat, amelyek végül a jávorszarvasteszt formájában öltöttek testet. A teszt követelményeit az alapján határozták meg, hogy elképzeltek egy a valóságban lejátszódó, sikeres kikerüléssel záródó helyzetet.

Körülbelül azt utánozza le a teszt, hogy az országúti sebességgel haladó autó elé kilép egy jávorszarvas, amire a vezető először fékez, majd az összes pedált elengedi, és csak a kormány forgatásával kikerüli a jávorszarvast, majd az esetleg szembejövő autó elől kitérve visszatér a saját sávjába. Az egész manőverre összesen ötven méteres úthosszat határoztak meg, ami lehet, hogy elsőre soknak tűnik, de országúti tempónál nagyon nem az.

Tulajdonképpen érdemes lenne mindenkinek kipróbálnia, de ennek híján csak képzeljük el, hogy a kormány hirtelen balra rántásától először jobbra lendül az autó tömege, majd egy hirtelen jobbra rántás következik, balra átcsapó tömeggel, majd kisvártatva ismét balra rántás jobbra lendülés, és utána még egyszer az ellenkező irányba. Igazából a Teknikens Värld svéd szaklap eddigi közel öt évtizedes tesztelése alatt egyetlen autó volt, amelyik mindezt 85 km/órával képes volt bójadöntés nélkül végrehajtani. Ugyanis valójában már az jónak számít, aki 70 km/órával hibamentesen végig flikk-flakkozik a bójafolyosón - rájuk mondják, hogy teljesítették a próbát.

A bajnok a Citroën Xantia Activa V6-os volt, 1999-ben sikerrel vette az akadályt 85 km/órás bemeneti sebesség mellett.  Erre kevesen emlékeznek, sokkal inkább bennmaradt a köztudatban egy fiaskó. A Mercedes 1997-ben épp vadonatúj A-osztályának esete, amikor az egyébként sok szempontból zseniálisan kitalált kisautó nemes egyszerűséggel dobott egy hátast a teszten. A sofőrt kórházba kellett szállítani, a Mercedes pedig, hogy elkerülje a még nagyobb botrányt, átdolgozta a típus futóművét, és ennek során a világon elsőként az A-osztály alapból menetstabilizáló rendszert (ESP) kapott.

Az eset sokak fantáziáját megmozgatta, és a legkülönbözőbb autókat vetették alá a jávorszarvastesztnek. Ezek során derült ki, hogy a leginstabilabb autó a Reliant Rialto, amely a három kerekével alig 42,2 km/órás sebességgel volt képes teljesíteni. A mi régiónk nagy öregje, az amúgy a szlalomversenyeken kiválóan szerepelt Trabant 601-es azonban a jávorszarvasteszten is bizonyította rátermettségét. Még 75 km/órás tempónál sem tört ki a pályáról, és nem döntött bóját sem, vagyis ekkora tempóval vette sikeresen az akadályt.

Ez persze csak kuriózum, a lényeg, hogy északon ma is minden autót, amit csak érnek, alávetnek a jávorszarvastesztnek. És mi más lenne erre jobb alkalom, mint az Év Autója skandináv zsűritagjai által szervezett Tannistest, amikor úgyis összegyűlik az adott évi termés színe-java. A tesztelés forgalomtól elzárt területen, a Sindal nevű repülőtéren zajlik, ahová többnyire a zsűritagok segítségével jutnak el az autók. Akik persze végig is nézhetik a tesztet, de részt nem vehetnek benne, mert az – mint szervezőké - a skandináv tagság előjoga. A kapott eredményeket azonban mindenkivel megosztják.

Idén, Tannistesthez kapcsolódóan kereken harminc autó jávorszarvas kikerülési képességeit tesztelték. Mivel csak 27 típus volt jelen, ez úgy jött ki, hogy némely típusból többet is végigküldtek a pályán. Opel Mokkából például egy benzinest és az elektromosat is, míg Ford Mustang Mach-E-ből egy összkerékhajtásos és egy GT is bizonyíthatta az állóképességét. Az összehasonlítást fűszerezte, hogy míg a két Mokka azonos méretű és gyártmányú gumiabronccsal indult, a két Ford méretében és fajtájában is eltérő gumizással vágott neki. Amúgy ahogy az egyébként sejthető, a gumiabroncs kulcsfontosságú a teszt szempontjából, ezért nem meglepő, hogy a legtöbb autóra prémium márkájú, széles és alacsony profilú gumikat szereltek. Az utóbbi tulajdonságot azért is megengedhették maguknak, mert a tükörsima dán utakon esély sem volt arra, hogy károsan befolyásolják a rugózási kényelmet.

A jávorszarvasteszteken gyakran születnek meglepő eredmények. Ezt már az is jelzi, hogy a rekordtartó nem egy spéci sport-, hanem egy - majdnem - közönséges személyautó. A Citroën Xantia V6 bemeneti sebessége, mint már volt róla szó, 85 km/h volt, miközben a McLaren 675 LT 83 km/h, a Porsche 997-es sorozatú 911 GT3 RS 82 km/h, a Ferrari Testarossa pedig legfeljebb 80 km/órás sebességgel teljesítette a feladatot.

Ha már a meglepetéseknél tartunk, az senkit nem vág mellbe, hogy az indiai eredetű, kínai gyártású, környezetbarát kínai gumikkal felszerelt Dacia Spring legfeljebb 66 km/órával tudott úgy behajtani a pályára, hogy utána bójadöntés és kisodródás nélkül teljesítse. Valójában azon sincs sok csodálkozni való, hogy a nagydarab VW Multivan ugyanerre legfeljebb 61 km/órával volt képes. És az sem nevezhető kirívónak, hogy az azonos technikájú Škoda Enyaq és VW ID.4 GTX lényegében azonos eredményt ért el.

Azt ellenben nehezebb megemészteni, hogy a teszt második legjobb eredményével, 75 km/órával épp a Renault Kangoo dicsekedhet, ráadásul úgy, hogy a kerekein energiatakarékos abroncsokat, Continental Eco Contact gumikat hordott. Sőt, 1, azaz egy km/óra híján akár a dobogó legfelső fokára is felállhatott volna, de ezt a lehetőséget a nagyon előkelő sportgumikat, Hankook Ventus S1 evo3-asokat hordó Tesla Model Y 76 km/órás bemeneti sebességgel elorozta tőle. Talán tovább fokozhatjuk az izgalmakat azzal, hogy a harmadik hely sem egy sportautóé. A dobogó harmadik fokára a Škoda Fabia állhatott fel újabb 1 km/órával alacsonyabb, 74 km/órás tempóval.

És akkor hol voltak a laposabb, sportos autók? Ezután következtek. A 467 lóerős Audi E-tron GT Quattro 72 km/órás legnagyobb sebességgel tudta végrehajtani a pályát, igaz, akkor jól uralható és tökéletesen stabil volt. Amikor azonban 76 km/órával futottak neki a manővernek, a harmadik kormányelfordítás után fellépő fokozott alulkormányozottság miatt a vezetőnek nem maradt ideje újra megfelelő irányba fordítani az autót, és így lesodródott a pályáról. Ugyanez a jelenség több más típusnál is előfordult. Hasonló okból nem ért el jobb eredményt például az 1.2-es Opel Mokka, amely 66 km/órás, a Toyota Yaris Cross, amely 75 km/órás, a Nissan Qashqai, amely 76 km/órás, a Renault Mégane E-Tech Electric, amely 80 km/órás, vagy azAudi Q4 E-tron Quattro, amely 75 km/órás sebességgel végzett kísérletnél járt ugyanígy. Talán érdemes megemlíteni, hogy a tesztelők feljegyzése szerint a Renault Kangoo-nak ugyanezen okból nem sikerült sem 83, sem 80 km/órára javítani az eredményét.

Az eredmények értékelésénél érdemes talán figyelembe venni, hogy egy eléggé speciális, szűk pályáról van szó, a sportautók többségét pedig nem erre fejlesztik. A Nürburgringen nyilván esélye sem lenne ellenük sem a Renault Kangoonak, sem a Škoda Fabiának. Ha nagyon pályahasonlatot keresünk, akkor a jávorszarvasteszt kicsit olyan, mintha egy gokartpálya egy szakasza volna, ami szintén speciális versenyautók számára kifejlesztett speciális pálya, amin egy sportautó biztosan jól végigmegy, de lehet, hogy egy kis hot hatch simán elverné őket.

És, ami a legfontosabb talán, hogy a jávorszarvasteszt igazából nem verseny. Lehet persze sorrendiséget meghatározni, de a lényeg az, melyik autó tudja legalább a meghatározott 70 km/órás sebességgel teljesíteni a feladatot. Amelyik tudja, vagy legalább megközelíti ezt az értéket, az nagy bizonyossággal valódi helyzetben sem sodródik le az útról, ha ekkora sebességnél hirtelen, és ellentétes kormánymozdulatok követik egymást. Hiszen aki betartja az országútra ott engedélyezett 80, illetve nálunk 90 km/órás sebességet, annak a kormányzás megkezdése előtt van esélye, hogy egy gyors fékezéssel ekkorára (vagy szerencsés esetben még kisebbre) csökkentse a tempót.

Eredmények:
Típus  Gumiabroncs  Sebesség
Audi E-Tron GT Quattro Pirelli Cinturato P7 elöl: 265/35 R20, hátul 305/30 R20 72 km/h
Audi Q4 E-tron Quattro Hankook Ventus S1 evo3 elöl 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 66 km/h
Cupra Born Bridgestone Turanza Eco 215/45 R20 66 km/h
Dacia Spring Green Max HP 165/70 R14 66 km/h
DS4 Cross Goodyear Eagle F1 245/40 R20 70 km/h
DS9 E-Tense 4x4 360 Michelin Pilot Sport 235/40 ZR20 71 km/h
Ford Mach-E AWD Continental Premium Contact 6 225/55 R19 70 km/h
Ford Mach-E GT Pirelli P-Zero 245/45 R20 66 km/h
Hyundai Bayon Continental EcoContact 6 205/55 R17 67 km/h
Hyundai Ioniq 5 Michelin Pilot Sport 4 255/45 R20 70 km/h
Kia EV6 Continental Premium Contact 6 255/45 R20 72 km/h
Lexus NX Bridgestone Alenza 235/50 R20 70 km/h
Lynk & Co 01 Continental EcoContact 6 235/45 R20 67 km/h
MG EHS Michelin Primacy 3 235/50 R18 62 km/h
MG Marvel R Electric Michelin Primacy 4 235/45 R19 70 km/h
Nissan Qashqai Goodyear Eagle F1 235/55 R18 67 km/h
Opel Mokka E Michelin Primacy 215/55 R18 70 km/h
Opel Mokka 1.2 Michelin Primacy 215/55 R18 66 km/h
Peugeot 308 SW GT Hybrid Michelin Primacy 4 225/40 R17 71 km/h
Renault Arkana E-Tech Kumho Ecsta 215/55 R18 67 km/h
Renault Mégane E-Tech Electric Goodyear Efficient Grip 215/45 R20 70 km/h
Renault Kangoo Continental EcoContact 6 205/55 R17 75 km/h
Škoda Enyaq iV Bridgestone Turanza elöl: 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 67 km/h
Škoda Fabia Michelin Primacy 3 215/45 R17 74 km/h
Subaru Outback Bridgestone Alenza 225/60 R18 69 km/h
Tesla Model Y Hankook Ventus S1 evo3 255/45 R19 76 km/h
Toyota Yaris Cross E-Hybrid AWD Goodyear Efficient Grip 215/50 R18 70 km/h
VW Caddy Continental EcoContact 6 215/55 R17 66 km/h
VW ID.4 GTX Hankook Ventus S1 evo3 elöl: 235/45 R21, hátul: 255/40 R21 68 km/h
VW Multivan Bridgestone Turanza 235/50 R18 61 km/h


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.