Értem én, hogy villanyautó, de mi hajtja?
Erőmérő: Tesla Model X 90 D - 2016
A Tesla a saját útját járja, ezzel nem mondok újdonságot. Hogy minden lépésük hibátlan lenne, azt sokan megkérdőjelezik, de ha csak a terméket nézzük, mint ezt a hatalmas Model X-t, egy dolog biztos: unalomról szó sem lehet. Hiszen nincs V8, turbó, intercooler, katalizátor meg ilyenek, de van gyorsulás, technológia, összkerék-hajtás. Ültél már nagy Teslában? A levegő bent szorul egy komolyabb gyorsításnál!
Az elektromos hajtáslánc mérési módszere egy kicsit feszegeti a belsőégésűekre kitalált rendszereket. Itt érdemes sebességre vonatkoztatni a maximális teljesítményt, vagyis nem a motor fordulatszámra. Lehetne erre is, de az adatok pontos ismerete nélkül nehéz, a Tesla pedig nem a teljes körű információ átadásról híres. És nem is a határidőkről. Nyomozás után azt azért megtaláljuk, hogy az áttétel 9,37 lehet, a kerék kerülete pedig 2,34 m. A gyorsulás hiánya miatt viszont itt nincs dinamikus átterhelődés, ezért a hátsó tengely nem tapad be úgy, mint az utcán tenné – meg tudott csúszni kis sebességnél. Szerencsére ez nem a maximális teljesítmény tartománya, így lett adat!
Természetesen kicsi a hajtáslánc vesztesége, részben mert a csúcsteljesítmény a fordulatszám-tartomány alsó felében jelentkezik, és a kevés alkotóelem is fontos. Sőt, ez a villanyhajtás egyik legnagyobb előnye! Ezt a darabot azonban taxi üzemben használják, és a szériagyártás elejéről származik. Hat év és 225 ezer km után mit várhatunk?
Eszméletlen zajos volt az autó és a pad együtt, talán a gumi, talán a frekvencia és a terem akusztikája, vagy csak hogy nem üvöltötte túl egy motor, mindenesetre kemény menet volt. De hogyan jutottunk nagy V8-as erőgépektől még izmosabb villanyautókig? Amerikában járunk, tehát a General Motors megkerülhetetlen a történetben. Ezt az autót a Freemont Factory-ban gyártják, San Francisco, California. Mintha lett volna ott egy GM gyár: igen, 1961-től 82-ig gyártottak GM termékeket. Chevy, Buick, GMC, Pontiac, Oldmobile, szóval minden is készült itt. De ez a gyár rossz hírnevet szerzett a munkások morálja miatt, ittak, drogoztak, szabotálták a munkát. Nem volt mit tenni, bezárták, ám jött egy kihagyhatatlan ajánlat és újraindult a termelés.
Nagyon érdekesen alakult a sztori: a Toyota és GM kisautókat szeretett volna gyártani az amerikai piacra és egy közös gyár jó ötletnek tűnt.1984-ben a GM vezetőket elvitték Japánba, tanulmányozni a Toyota Production System-et, a CIP-t, a Lean Manufacturingot és társait. Visszajöttek és megalapították a közös céget. Ez volt a NUMMI, azaz a New United Motor Manufacturing Incorporated. Freemontban bejött a lépés, mert meglepő módon az amcsik átérezték a japán szellemet. Óriásit javult a morál és a minőség, így ment ez egészen a 2008-as válságig, akkor megszűnt az igény és 2010-re újra bezárt a gyár – ez volt a válság egyetlen Toyota gyárbezárása. Érdekesség, hogy a 90-es évek elején induló szentgotthárdi GM/Opel gyár magyar vezetőit is ebbe a gyárba vitték képzésre, amit kamatoztattak is itthon az akkor még GM-Rába vegyesvállalatban.
Amit 2010 áprilisban bezártak, azt júliusban Elon megvette. De hogyan! A Toyotával együttműködést alakítottak, a japánok vettek 50 millióért részesedést a cégben a Tesla pedig 42 millióért megvette a gyár jelentős részét. Ez az elektromos autó együttműködés 2017-ig tartott, de a lényeg, hogy ebben a sokat látott gyárban készül most a Teslák többsége, 2016-ban ez a Model X is innen gördült ki. A gyártás minősége fokozatosan javul, fogalmazzunk így, de mi most is inkább a teljesítményre voltunk kíváncsiak.
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, oszd meg és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.