A Toyota a parttalan villanyautós viták univerzális eszköze: az akkumulátoros meghajtás ellenzői szerint a japánok csinálták jól, hogy nem ugrottak fejest az ismeretlenbe, és ezek a szkeptikusok igazolásra is lelnek azokban a friss hírekben, amelyek a lankadó kereslet okán visszafogott villanyautós befektetésekről szólnak, lásd Ford. A megrögzött villanyautósok ugyanígy a Toyotát veszik elő, ha temetni kell a benzines-dízeles nyomorultakat, a fafejű Toyoda vezénylete alatt elbambult vállalat történelmi taknyolásáról delirálnak, amibe a japán gazdaság is belerokkan majd. A cég jövőjét nem látjuk, a Tesláéhoz fogható ígéreteit viszont igen, a szokásos évi Kenshiki fórumon mutatták be a sajtónak, mivel tervezik megvédeni a Thaiföldtől Kiskunhalasig beásott pozíciókat.
A Toyota jelene rózsás: a világ legerősebb hibrid palettájával a zsebükben nem zavartatják magukat az emissziós kvóták miatt, a pénzügyi előrejelzések szerint rekordévre számítanak, Európában soha nem látott népszerűségnek örvendenek, sőt, a Lexus a kelet-európai régióban a legnagyobb növekedést érte el a versenytársai közül. Valószínűleg 10 millió fölött lesz az idei eladott darabszámuk, aminek azonban – és itt csapnak össze a vélemények – töredéke, 24 ezer darab volt villanyautó, miközben a Tesla 1,3 millió autót gyártott le. A nemrég kinevezett Koji Sato elrántotta ugyan a steer by wire kormányt (tisztán elektronikus vezérlésű, fizikai kapcsolat nélküli kormányzás, jövőre a Lexusnál bemutatkozó újítás), de ha a Tesla egy csónak, a Toyota tankerhajó, óriási tehetetlenséggel: súlyos beszállítói láncok és a belső égésű motorban gyökerező gyártási sémák, gyárak, vállalati kultúra akadályozza a gyors irányváltást. Meg hát az, hogy japánok, azt is háromszor meggondolják, hova tegyék a kanalat.
Ígéretek és nagyívű ütemterv persze van, ám a puskaport már ellőtték másutt, a Brüsszelben tartott Kenshikin nagy újdonságot nem közöltek: 2026-ig 6 új elektromos modellt mutatnak be, ezek közül az emelt szedán Sport Crossover Conceptet Shanghaiban, az FT-3e crossover tanulmányt és az FT-Se sportautót pedig Tokióban leplezték le. Újdonság azért akadt, az Urban SUV Concept Európa legnépszerűbb méretkategóriájába érkezik majd, azaz egy kicsi-közepes városi, elektromos SUV lesz. A lerántott textil után szemet dörzsölt mindenki: ez egy Suzuki eVX kell, hogy legyen. Megerősítve nincs még, de meglepetés lenne az ellenkezője, hiszen korábban hírelték már, hogy a Suzukiban részesedéssel bíró Toyota kihasználja a partnerséget, és közösen fejleszt majd villany-SUV-t a két márka.
Az elektromos kínálat milliméteres pontossággal lefedi majd a piacot: az SUV-k tejelnek, a kupésított nagyszedán a presztízsért felel, a kicsi sportautó pedig a rajongók száját tátja. Van is miért, mert az 1,2 méter magas FT-Se akkor is kívánatos tárgy, ha technikailag-érzelmileg messze áll egy nyers MR2-től, mindenesetre rokonszenves, hogy a jövő Toyotája legalább fogalom szinten ismeri a vezetés élményét. Ugyanígy kirakatba szánják a Lexus FT-ZC-t, amiben a legjobb részlet, hogy ki lehet belőle látni – egyre több gyártó ismeri fel, hogy az autókat nem ostromolják a pogányok, szabad rájuk rendes ablakokat tenni.
A fenti tanulmányokhoz műszaki adatokat nem írtak, így a valódi versenyképességüket megjósolni sem lehet: méretre és dizájnra a bZ4X is rendben van, de villanyautónak középszerű, egy vizsgálat szerint műszaki- és gyártási szempontból legalább 3 évvel jár a Tesla Model Y mögött, ami autós időszámításban tetemes lemaradás. Biztató, hogy a Toyota a rigorózus ön(és Tesla)vizsgálat után beismerte, hogy az amerikaiak jóval előttük járnak, tudják, hogy teljesen új alapokra kell helyezni a villanyautós fejlesztéseket, amik nem merülnek ki abban, hogy a szilárdtest akkumulátor káprázatát mantrázzák újra és újra. 2027-28-ra 1000+ kilométeres hatótáv? A legutóbbi értesülések szerint ha gyártásba megy is az új technológia, a Toyota néhány tízezer (vélhetően prémium) villanyautóra elég kapacitással számol, tehát tíz éven belül nem lesz belőle forradalom. Belátható időn belülre (2026 utánra) egy a mostani bZ4X-hez képest kétszeres hatótávú és 20 százalékkal olcsóbb, majd egy 40 százalékkal olcsóbb és 20 százalékkal nagyobb hatótávot tudó LFP akkumulátort ígérnek, ezeket követi majd egy "még nagyobb hatótávú és még olcsóbb" bipoláris akkumulátor, mielőtt megérkeznének a szilárdtest akkuk. Nehéz követni, de a lényeg, hogy Sato szerint “A termék értékét nem az fogja meghatározni, hogy milyen akkumulátor-technológiát használ.”
Súlya sokkal inkább annak van, hogy a Toyota elkezdett jegyzetelni. És ha egy sikeres termék – kukta, pergola vagy autó, teljesen mindegy – mellé odaáll egy csapat susmorgó, mérőszalagot húzgáló kelet-ázsiai fazon, akkor azért egy Elon Musk kaliberű üzletember is meglazítja a torkán a nyakkendőt: másolnak, majd igyekeznek javítani. A Toyota – több más gyártóhoz hasonlóan – is a Tesla-féle gigacastingban látja a jövőt, egyelőre egy kisebb, 4000 tonnás préssel kísérleteznek. Az autókat 3 modulból (első-középső-hátsó) tervezik összeépíteni (nem hegesztve, mert a tervek szerint ezen a ponton már kárpit és hasonlók is be lesznek szerelve), ugyanakkor kiemelik, hogy a javíthatóságra is figyelni fognak, igaz, azt nem részletezték, hogyan. A költséges és nehezen átalakítható fix futószalagos megoldást is kidobnák az ablakon, az új elképzelés szerint az épülő autó önerőből járná a végszerelés stádiumait, ezzel költséget, helyet és munkaerőt takarítanának meg. Ezekhez hasonló megoldásokkal szeretnék nagyságrendekkel növeli a gyártás hatékonyságát – nagyon helyesen, mert a Tesla sem azért félelmetes, mert 2,6 másodperc alatt gyorsul százra, hanem mert a hagyományos gyártók számára elérhetetlenül olcsón képesek termelni a villanyautókat.
A Toyota a Koji-féle elektromos fordulat ellenére sem köteleződött el, a Kenshiki fő üzenet is a több lábon állás volt, meg az, hogy senkit nem hagynak az út szélén: igen, figyelnek az elektromos hajtásra, de mivel egymilliárd potenciális autóvásárló nem tud hol tölteni, az alternatívákat is töretlenül fejlesztik. Porondon vannak természetesen a hibridek (Hiluxból 2024-ben érkezik az 5 százalékos fogyasztásjavulást ígérő lágyhibrid), az e-fuel, az üzemanyagcella és a hirdogénnel működő belső égésű motor (a hidrogén-stratégiának külön cikket szánunk), előbbit egy üzemanyagcellás Hiluxszal prezentálták is. A haszonjárműves vonalon is erősítenek, bemutatták a legfrisebb ProAce famíliát (több képért katt ide), ami hamarosan kiegészül az eggyel nagyobb kategóriával: a ProAce Max voltaképp egy átmatricázott Ducato.
Akarat tehát van, a megfelelő mennyiségű pénzt is elkezdték lapátolni a megfelelő kazánba, a kérdés leginkább az, hogy elkéstek-e mindezzel. Szerintük – nyilván – nem, azt mondják ugyanúgy épp időben fognak belépni az elektromos piacra (most már aztán tényleg), ahogy a lean-modellben az alkatrészek is akkor érkeznek, amikor kell. Ez egy nyilatkozatban persze jól mutat, de hogy igaz-e, arra majd térjünk vissza öt év múlva.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

