Már ne nevess, még ne sírj!

Teszt: Dongfeng T5 Evo Luxury - 2023.

2023.08.05. 06:33

Ma már nem az a kérdés, hogy a kínai autók megütik-e valaha az európai mércét, azon már régen túl vannak, most már csak el kell fogadtatniuk magukat az európai vevőkkel, ami még egy olyan merész szabadidő-autóval sem lesz könnyű, mint a Dongfeng büszkesége, pláne, ha majdnem annyiba kerül, mint jónevű riválisai.

Mindenkinek megspórolom a felesleges görgetést, nem tartogatom a végére az információt, tudom, hogy a legtöbben arra kíváncsiak, mennyi az annyi? Ezt a kompakt szabadidő-autót a maga 4,5 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával, 1,5 literes, 177 lóerős turbós benzinesével és duplakuplungos váltójával, Nappa bőr üléseivel és nyitható üvegtetejével a magyar importőr 12,5 millióért adja. Ez első hallásra sem tűnik diszkont árnak, én is azonnal elkezdtem túrni a hasonló méretű autók árlistáit. Ezek szerint tényleg komolyan gondolják a prémium kategóriát és a világszínvonalat.

Csak néhány példa, hogy kézzelfoghatóbb legyen a megrökönyödés: a Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT váltóval (akciós áron) 13 199 000, a hétfokozatú automata Renault Austral TCe 160 13 699 000, a Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG 11 306 873 Ft-tól konfigurálható, sőt, azt sem ördögtől való kiguglizni, mennyibe kerülnek az európai prémiumok: az Audi Q3 1.5 TFSI 150 lóerővel és S tronic váltóval 14 855 100, a specifikációban közelebb álló BMW X1 sDrive20i 1,5 literes turbós benzinessel, 170 lóerővel, hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic váltóval 15 495 000-től elérhető, szóval ez egy bátor árazás.

Most akkor Dongfeng vagy Forthing?

Az 1969-ben alapított autóipari óriás márkái még gyakorlott családfakutatóknak is feladják a leckét. A nemzetközi piac kedvéért Forthingnak átnevezett, 2001-ben eredetileg Fengxing néven alapított almárka a székhelye után elnevezett Dongfeng Liuzhou Motor gyártmánya, utóbbi a Dongfeng Motor Group egyik divíziója. A hazai forgalmazó elsősorban a Dongfenget szeretné bevezetni, ezért annak ellenére, hogy a tesztautó a forgalmija szerint egy Forthing, a weboldal nem említi ezt a nevet. A T5 Evóval megjelent oroszlános logó helyett is a kissé British Leyland beütésű embléma került a motorháztetejére.

Extrából persze biztosan többet kapunk a kevesebb pénzünkért, elég, ha csak a tesztautóba épített nyalánkságokra gondolunk, és az ügyfélautók még ennél is több kütyüvel kerülnek az országba. Nem kétlem, hogy ki van ez találva, de hiába próbál lenyűgözni a sajtóanyag piros cérnával varrt bőrrel, 10 colos kijelzővel, hűthető rekesszel, nekem ez csak hab a tortán, egy eddig ismeretlen autó esetében arra vagyok kíváncsi, mi van a cukormáz alatt. Sejtem, hogy ez már nem egy bátortalan piacszerző kísérlet, hanem egy merész stratégia eredménye, de pontosan mit is tud felmutatni a Dongfeng?

Például rögtön egy mellbevágó színt, a találó Jáde zöldet, olvassátok csak Győzike hangján! A sportos fiataloknak szánt T5 Evo tervezésekor a koncepció része volt a szakítás az unásig ismert, komor árnyalatokkal a feltűnő színek javára. Ezt csak támogatni tudjuk, persze fontos a fokozatosság, a susogós melegítőkről ismerős színek mellett a klasszikusok is rendelhetők maradtak. Bölcs döntés volt, mert nem reprezentatív felmérésünkben megkérdezett barátaink, rokonaink fele-fele arányban szerették vagy utálták ezt a zöldet. És akkor még ott van a magyar árlistában nem szereplő pink is...

Ha nem is mindegy, kinek milyen az ízlése, a formaterv önmagában is elég ütős ahhoz, hogy sokan felkapják rá a fejüket. Ezzel a fazonnal tényleg bármelyik luxusmárka kiegyezne, még hunyorítani sem kell, hogy a Lotus Eletre ugorjon be róla. Aki plágiumot gyanít, jobb, ha tudja, hogy a Henning Knoepfle nevéhez fűződő T5 Evo már három éve megjelent, amikor a Lotus leleplezte szintén Kínában gyártott, tisztán elektromos szabadidő-autóját. Amiben Ben Payne sokkal ügyesebb volt német kollégájánál, az a hátsó kerékjárati ív, a Lotusé széles és vagány, a Dongfengé keskeny és bátortalan.

Kapcsolódó
Megmutatták az első Lotus luxusbatárt

Megmutatták az első Lotus luxusbatárt

Méretei alapján a Porsche Cayenne fölé érkezik az Eletre, műszaki értelemben pedig egy új Tesla Model X-rivális.

Nekem egyébként nem hiányzik róla semmi, főleg a giccses díszítés. Meglepő, de ez a négy kipufogóvég tényleg a két oldalra kivezetett egy-egy dobból jön ki, ez a sportos imidzs része. Stílusos a vékony, LED-es nappali menetfény, hátra futófényes index is jutott a most divatos, csíkszerű lámpatestbe, ami a betűtípussal együtt végképp a Porsche Cayenne-ére hajaz. A Volkswagen konszern szeretete több részletében is nyilvánvaló, ami azért érdekes, mert az együttműködő partnerek hosszú listájában nem szerepel a Volkswagen konszern. Különben jó a lemezek illesztése, finoman csukódnak az ajtók.

A kulcs nélküli nyitás-zárás a lehető leggördülékenyebben megy, kár, hogy csak a vezetőnél van érzékelő a kilincsben, mondjuk ezzel néha a nagy nevek is fárasztják a vevőiket. Miután kívülről már láttam, őszintén nem lepett meg, hogy belül is össze tudtak hozni egy európaias dizájnt. Ezt az összehozást akár szó szerint is érthetitek, mert amit itt láttok, azt a különböző márkák különböző beszállítóitól vásárolták be. Best of összeállításukban van váltókar és pár légbeömlő az Audi, többféle gomb és kapcsoló a Kia-Hyundai típusaiból, de akad a különféle Volkswagenekből ismerős alkatrészekből is.

Mindezt egy random Mercedes utasterére emlékeztető környezetben szórták szét, elég csak a kijelzőre vagy a váltókonzolra nézni, és ezért még csak haragudni sem lehet rájuk. Persze van itt tízből kilenc tesztvezető kezében maradó műanyag rekeszfedél is a móka kedvéért, a benyomásunk mégis az volt, hogy ezen már egy jót szörnyülködni sem lehet. Tud pár egész figyelmes trükköt, 37 tárolóhelyet, kihajtható akasztót az első ülések támláján, egyliteres palackot befogadó ajtózsebeket, csiptetőt a telefontartónak és zárt állapotban automatikusan behúzódó árnyékolót, sőt, vezetőülésből mozgatható utasülést is.

Azért bele tudok kötni pár dologba. Az ujjlenyomatot gyűjtő, karcolódó zongoralakktól még a kínaiak sem tudtak megszabadulni, a vegyesen fizikai és érintős gombokból álló klímapanel annyira fekszik, hogy szinte mindig csillog, és ha hőmérsékletet állítunk, nagy fáziskéséssel jelzi ki a képernyőn, pedig a külső helyett a belső hőfokot írja ki a sarokba, szóval ezért kár előrángatni a klíma menüjét. Egyébként a légkondija nem csak nepperesen jéghideg, hiába állítottam 26 fokra, mint a bolond fújta az északi szelet, pedig a Dongfeng keleti szelet jelent. Nekem hiányzott egy hangerőszabályzó is. A kormányon ott van, de az utas csak nem fog átnyúlkálni, mint egy oktató!

A tesztautó nem végleges konfigurációja miatt több vakgomb is jutott a kormányra, de a műszerfal fényerejét is ott lehet állítani. Egy szabadon konfigurálható kedvenc gomb is van a többi között, amivel a tükör mögé erősített kamerát aktiválva elvileg fotózni is lehet. Bár volt exponáló hang, nem sikerült a dolog, ez összefüggésben lehet a kínai piacon elérhető kettes szintű önvezetéshez szükséges asszisztensek hiányával. Maga a kormány átmérője és vastagsága is bejött, bár itt már spóroltak a Nappa bőrrel.

Nekem kényelmetlen a vezetőülés, másoknak meg nem, maradjunk annyiban, hogy nem ez a legjobb darab a piacon, viszont elöl-hátul rendesen el lehet benne férni, alapvetően nincs gondom az ergonómiával sem. Sajnos a csomagtartó már szűkösebb, 480 liter támladöntés nélkül, ez az ára a T5-höz képest kupés stílusú sziluettnek. Padlója magasan van, alatta egy vékonyka rekeszt alakítottak ki az apróságoknak, a fedele viszont a modern távirányítóról is nyitható. Amit látunk és tapintunk, az valóban ijesztően közel áll ahhoz, amit mostanában az Európában kapható autóktól megszoktunk.

Amiben még érzek némi lemaradást, az a vezethetőség, pontosabban a finomhangolás. Az a nem kézzelfogható, inkább csak érezhető harmónia, ami átüt az olcsó műanyagokon vagy az alacsony felszereltségen is. Mert elvileg a T5 Evóban is megvan minden a boldogsághoz, 177 lóerős, 285 Nm nyomatékú Mitsubishi turbómotor, hétfokozatú duplakuplungos váltó, elöl klasszikus MacPherson, hátul igényes Multilink futómű. Igaz, csak elsőkerekes, de ezzel nincs egyedül a kategóriában, és valahogy az Audi és pár új BMW is elvan vele. Az tuti, hogy nekik egyelőre nincs félnivalójuk tőle.

Viselkedése alapján ez egy ízig-vérig tömegautó az átlagos fajtából, jó, a szükségesnél kicsit több erővel, de abban sincs köszönet, ha indulásnál annyira rakoncátlan a váltó, hogy mire a gázadás mozgássá alakul, a sofőr a tétlenkedés miatt csak jobban lenyomja a pedált, amitől az autó vagy megugrik, vagy csak simán kipörög a kerék. Vizes úton lámpánál indulásnál az első három fokozatban fel-felvillan a kipörgésgátló visszajelzője. Ebben egyértelműen benne van a Batman márkájú gumik tapadással szemben tanúsított merev ellenállása. A TC-nél azt javasoljuk, inkább Spiderman gumival szereljék...

Az irányváltásoknál ideges váltó menet közben már feltűmésmentesen teszi a dolgát, hagyja kibontakozni a motort, ami általában alacsony fordulatot és nyomatékból autózást jelent. Alig hallani a hangját, ahhoz 2000 fölé kell pörgetni. Ahhoz, hogy érdemben meginduljon, inkább 3000-rel kezdődő értékekre van szükség, ilyenkor viszonylag lineárisan, morgással aláfestve gyorsul. Van benne erő, de senkit sem csábít majd gyorshajtásra, mindenesetre akár kézzel is váltogathatunk, ha szeretünk egy digitális kapcsolót billentgetni. Inkább a Sport módot ajánlom, ha hirtelen akcióba kell lendülni.

A szerpentinen örömködésről leginkább a futóműhangolás beszél majd le mindenkit, akinek kedves az élete. Az úthibákon döcögős, feszes felfüggesztés ellenére hajlamos dőlni a karosszéria, ami esőben, ezekkel a gumikkal felér egy rendőrautóval a visszapillantóban. Kormányzása nem hagyott bennem mély nyomot, ami jót jelent, a rásegítés mértéke elvileg változtatható, de nem sok különbséget éreztem köztük. Tetszik, hogy könnyen kezelhető, és viszonylag kis helyen meg lehet vele fordulni, 1665 kilójával a négy tárcsafék ügyesen bánik. Már csak azt nem értem, miért fogyaszt ilyen sokat?

Nekem 7,9-re sikerült levinnem az átlagot, ami az ígért 6,8-hoz képest, és úgy általában sem számít jónak. Aki sokat megy országúton és autópályán, talán takarékosabban is járhat vele, előny, hogy 130-as tempónál, 2400-as fordulat mellett, némi gördülési és szélzajjal aláfestve egészen pihentető volt utazni vele, ebben a közegben szerettem a legjobban vezetni. Ugyan nem lopta be magát a szívembe, nem fájna, ha egy T5 Evo lenne a céges autóm, és ez már önmagában is nagy szó. A rövid szállítási határidő és exotikus karaktere előnyére válhat, de kell még idő, mire kiforrja magát. Talán kevesebb, mint gondolnánk.

Kell ez nekünk?

Az oldalról ajánljuk

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
  • Hírek

Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát

A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.

tegnap, 17:13
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
  • Hírek

Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha

Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.

április 24., 06:04
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

április 24., 06:53
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

április 24., 13:58
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

április 24., 12:11
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

április 24., 13:44
Jófejségből mentenek életet
  • Égéstér

Jófejségből mentenek életet

A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.

április 24., 14:47
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
  • Hírek

Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne

A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.

április 24., 11:35
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
  • Hírek

Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme

A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.

április 24., 10:36
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Te mernél ilyen helyen parkolni?
  • Közélet

Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?

Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.

április 24., 06:04
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?
  • Közélet

Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett

Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.

április 25., 06:06
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

április 24., 16:35
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
  • Hírek

Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat

Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.

április 24., 06:04
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

április 23., 16:10
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

április 23., 19:00
Nyírségi O.J.
  • Hírek

Nyírségi O.J.

április 24., 13:51
Érdekes Skyline-ok - Második rész
  • Szerelem

Érdekes Skyline-ok - Második rész

április 24., 21:23
Mercedes Steer By Wire
  • Hírek

Mercedes Steer By Wire

április 24., 15:21
Lexus ES bemutató - 2026-os modell
  • Hírek

Lexus ES bemutató - 2026-os modell

április 23., 20:41
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38