Koraszülött városi sportautó

2003.11.20. 10:04

Kövezzenek meg, de szerintem az új Citroën kisautó reklámszlogenje (A városi sportautó) rettenetes melléfogás. Ugyanolyan marhaság, mint amikor az 1,2-es Ibizákat próbálták hallatlan vezetési élményt nyújtó betontorpedóként értékesíteni. A mostanában divatos két irányzat, dobozszerű praktikum és dizájngyöngyszem garázsdísz közül a Citroën az utóbbit választotta.

csik.jpg

A C2-es tündéri darab, aranyosan gömbölyű, édesen vágott vonalakkal, látványosan lehegesztett hűtőrácslamellákkal, kétfelé nyíló hátsó ajtóval. Városi kisgömböc, néhány - egyesek által vadnak ítélt - töréssel, amelyek semmilyen hatást sem gyakorolnak rám. Lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, de megtörő vonalakkal, firnyákos hűtőráccsal, tágra nyílt szemekkel együtt is teljesen jellegtelennek találom. Szóval a kicsinyített C3-ast én még visszadobtam volna a tervezőknek, mert - ritka eset -, még VTR kiadásban sem tetszik, pedig lehet, hogy azt valóban élmény vezetni.

Egy ilyen szlogen, bizony, előítéleteket ébreszt az emberben, és amikor ezek az előítéletek megdőlnek, hajlamosak vagyunk csalódásként értékelni a kialakult helyzetet. Én, kis naív, hittem a Citroënnek, és úgy ültem bele az autóba, hogy rettentő élvezetes városi kisautókázás veszi kezdetét.

Az 1,4-es common-rail dízelmotorral nem is lenne semmi baj, a 206-os Peugeot-ban szépen eldolgozgatott, 1750 és 4000 között hozza a megszokott 150 Nm-nyi nyomatékot, ami a 996 kg-os törpét akár lendületesen is húzhatná, de a C2-es valahogy nem akar menni. Még jó, hogy csak rövid ideig kopácsol hidegindítás után, és egyenesen nagyszerű, hogy négy-öt liter között el lehet vele mászkálni.

Az ötsebességes manuális váltó sem az igazi. A koncentrikus elrendezésű gumigyűrűkkel körbevett bot elég hosszú utakon jár, és ha már ilyenre sikerült, a kuplung is lehetne kicsivel puhább, mindenkinek jobb lenne. A gumigyűrűk közét meg kizárólag fültisztító pálcikával lehet rendesen kitakarítani. A fokozatok kiosztása rendben van, de a kar kissé akadozva, nehézkesen ér célba.

Még ez is elmegy, ha sikerül rendes futóművet kalapálni az autó alá. Mondjuk, olyat, mint a Fiestáé. Nem sikerült. Lehet, hogy a független felfüggesztést úgy értelmezték a mérnökök, hogy a futómű a karosszéria mozgásától teljesen független mozgást valósít meg, vagy esetleg a hátsó tekercsrugók lettek túl kemények, de a C2-es azonnal zavarba jön, amint pukli, gödör vagy kanyar jön az úton. Az úthibákon idegesen elpattog, mint a nagymamám kétkerekű bevásárlószatyra üresen, kanyarban pedig olyan érzés, mintha a feneke mindenáron meg akarná előzni az autó orrát. Lellemetlen, és a legkevésbé sem sportos, inkább bizonytalan és felettébb idegesítő viselkedés.

Egy sportautótól (de még egy nem sportautótól is) elsősorban műszaki tartalmat vár az ember, és ha ez megvan, még azt is hajlamos megbocsátani, ha az autó úgy néz ki, mint egy párzásra készülő kecskebéka, vagy éppenséggel egy bakancs. A C2-es, attól függetlenül, hogy e sorok szerzőjének nem tetszik, még lehet szép, sőt, ahogy már egy első pillantás alapján írtuk róla, spori, ari, trendi, szexi és praki. Sportosságát már a földbe döngöltük, aranyossága és szexi mivolta nekem nem jött át, marad a trendiség és a praktikum.

Előbbivel kapcsolatban nem is lehet sok kétségünk, csak az a kérdés, hogy a divatosság kinek mekkora pozitívum. Marad tehát a praktikum mint objektíven elemezhető szempont, és ez egy ekkora kisautónál leginkább a belső tér és az egyes funkciók kialakításán figyelhető meg.

Kezdjük az ülésekkel. Ekkora területen nem egyszerű kényelmes székeket elhelyezni, de a Citroën ügyesen oldotta meg a feladatot. Elöl. Két, meglepően kényelmes (bár állíthatóság szempontjából az általam kevésbé kedvelt, karos állítású) széket helyeztek el. Az autó megfelelően széles, az elöl ülők nem vívnak folyamatos könyökcsatát, a fejtér sem nyomasztóan kicsi, a lábak is elég jól elférnek. Négy irányban állítható a kormánykerék, nem nehéz megtalálni a kényelmes vezetői testhelyzetet.

Elöl tehát teljesen rendben van, ráadásul itt található a beltér legjobb része, a C3-asból érkező analóg-digitális kombinációjú műszeregyüttes. Nekem ez a kedvenc elemem az C2-esből. A mutatós fordulatszámmérő és a pálcika-pálcika-fordítottszék-hóember kijelzésű kilométeróra igazán jól néz ki együtt, és mindezt hatásosan egészíti ki a benzinszintet és vízhőfokot jelző kétoldali lámpasor.

A hátsó üléseken már nem ennyire rózsás a helyzet. Ugyan be lehet szuszakolni egy teljes méretű operatőrt munkaeszközzel együtt oda hátra, sőt, az ülés hátratolásával még azt is megoldhatjuk, hogy túlélje a kalandot, de a rövid tengelytáv nem a hátsó utasok barátja. Lehet hátul felnőtteket utaztatni, de csak ha nagyon muszáj, egyébként maradjunk annyiban, hogy kistermetű, nem teljesen kifejlett izomzatú egyedek szállítására alkalmas a hátsó pad.

Legjobb, ha senkit sem kell szállítani hátul, ekkor számolhatunk két teljes értékű üléssel elöl, és a hátsó ülések felgöngyölítése után 785 liternyi, meglehetősen jól kihasználható csomagtérrel. Ebben a formájában hozza a legjobbat az autó, igazi kényelmes és biztonságos bevásárlókocsi lesz belőle, elegendő, és nem utolsósorban a kétfelé nyíló hátsó ajtónak köszönhetően változatosan pakolható raktérrel, kár, hogy a menettulajdonságai ilyenkor sem változnak számottevően.

SX kivitelben széria a két első és a két oldallégzsák, a szervokormány, az elektromos ablakemelők, a pollenszűrő, az állítható kormánykerék, a mosós hátsó ablaktörlő, az indításgátló, a központi zár és az ISOFIX bekötési pontok. 140 000 forintot kérnek az ABS-ért, ami a 3 030 000 Ft vételárú autón kissé túlzásnak tűnhet. Ráadásul - akárcsak a többi fő műszaki egység - nem működik kifogástalanul a blokkolásgátló. Kicsivel határozottabb féktaposáskor azonnal kattogásba kezd, szerintem túl korán, csöppet lehetne magasabb a tűréshatár. Ráadásul az ABS működése megint csak zavarba hozza a futóművet, ilyenkor szolid táncba fog az autó.

Másik komolyabb probléma az összeszerelés minősége: egyes műanyag elemek zörögnek, a kasztni rázósabb úton enyhén nyiszog; a C2-es nem érződik igazán gondosan összerakott autónak. Nem lopta be magát a szívembe, kicsi (hiszen kisautónak készült), technikailag elég ergya konstrukció, ráadásul a szerelőrobotokat sem állították a legprecízebb fokozatba. Ezért az autóért soknak, sőt túlzásnak hat a hárommillió feletti vételár. Legfőbb pozitívumai, a kis fogyasztású motor és a trükkösen kombinálható hátsó tér mellé túl sok olyan negatívum párosul, amelyek manapság egyszerűen nem lennének megengedhetők, feltéve, hogy a PSA komolyan gondolja a piaci részvételt a C2-essel. És akkor a gépháztetőt tartó kampóról még nem is szóltam.

A korábbi évek egyes döntései alapján nem tartom igazán mértékadónak az Év Autója választásokat, de ezúttal részben egyet kell értenem a bíráló testülettel. A C2-essel szemben én is a Pandát választottam volna . < >

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21