A szocializmus nagy sztárjainak irigyelt kabriója, nyitott kis élményautó csehszlovák módra a '60-as évekből. Se nem erős, se nem sportos, viszont szép és kedves, különleges vidám veterán, a KGST autóiparának gyöngyszeme.
Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. Idén a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, erről majd mindenképp hírt adunk! Addig is: köszönjük a lehetőséget az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!
A Felicia szép. Az én ízlésemnek ugyan kissé már túl veterán, sok rajta a szárny- és vezérsík-motívum, de szép. Felhívták rá a figyelmemet, hogy ez az autó nem gyári színt kapott a restaurálásban: az eredeti tompakék helyett rikító Pall Mall-kékre fújták. Szerintem jól tették.
Szemből a hatvanas évek brit, francia, olasz kis roadstereire hasonlít (ugye, hogy azonnal beugrik Columbo Peugeot kabriója?) Meg persze emlékeztet a púpos Wartburg kupéváltozatára. Kis kerek fényszórók, apró indexek, hangsúlyos krómozott hűtőrács, kétrészes, nem összeérő krómlökhárító: mint a kor nagy sportautói , csak kompakt változatban. Büszke magára az autó, mindenfelé hatalmas Skoda és Felicia krómfeliratok díszítik. Különösen figyelemreméltó a típusjelzés F betűjének kalligráfiája.
Oldalról szemlélve párhuzamos vonalak sokasága repteti optikailag még az álló Feliciát is. Krómcsík az első sárhányó tetején, a fényszóró tengelyvonalában, a küszöbön, határozott domborítás az öv- és középvonalban. Hátul az övvonal le-, a középvonal felfut, ahogy a repülő farokrésze végződik. A repülős hatásra erősít rá a két függőleges szárny, melyek a hátsó lámpákban, kvázi sugárhajtóművekben végződnek.
Mikor, milyen, mennyi
A Felicia gyártása 1959-től 1964-ig tartott Mladá Boleslavban, 14863 példány készült belőle. Kezdetben 1089 köbcentis blokkal készült, két Jikov karburátorral, 50 lóerős teljesítménnyel, 128 km/h végsebességgel (gyári kód: 994). 1961-ben jött a Felicia Super, ez már 1221 köbcentis volt, emelték a kompressziót, módosítottak a vezérlésen: teljesítménye elérte a hátborzongató 55 lóerőt, ami 130 km/h-hoz volt elegendő.
A Felicia minden részletében ennivaló, édes pici drága kutyuli-mutyuli. Aranyosak az apró, arasznyi hosszú ablaktörlők, szépek a Skoda-emblémával (rossz nyelvek szerint szárnyaslfsz) nyomott tyúkitató krómdísztárcsák, a kis indexek, a húzásra működő kilincsek, a lökhárító babái, a krómkeretes hátsó macskaszemek, a rendszámvilágítás, és az egyebek. Ez a részletezettség a kabinban és a motortérben is szemet gyönyörködtető.
A Felicia ugye kabrió, de tesztjószágunkon a fotózás, a próbaút során rajta volt az üvegszálas műanyag keménytető, amit korára való tekintettel jobb, ha nem bolygatunk. Elvileg négy könnyen, gyorsan oldható rögzítőcsat kikattintásával már le is lehetne kapni, de ez a Felicia idén már nemigen vetkőzik, beázás- és kopásgátlási okokból. Érdekes, dicséretes, hogy a hátsó oldalablak ezen a fel-le dobálható tetőelemen nyitható, kibillenthető. A Feliciát úgy tervezték, hogy ne csak teljes értékű kabrió, de hibátlan kupé is legyen. Van hozzá különben utólagosan gyártott ponyva, sőt, szép kék ponyvatakaró is.
A KGST
Hogy telik az idő, nemsoká 15 éve lesz, hogy felbomlott a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa. A szervezetet 1949 januárjában hozta létre Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, Magyarország, Románia és persze a Szovjetunió. A cél az volt, hogy a vörös zászló tábora megmutassa, ők is tudnak olyan hatékony összefogással internacionális gazdaságszervezni, mint a nyugati blokk, sőt, mindent meg tudnak oldani egyedül, nincs szükségük a rusnya kapitalistákra.A KGST-hez 1949-ben csatlakozott Albánia, 1950-ben az NDK, '62-ben Mongólia, '73-ban Kuba, '78-ban Észak-Vietnam, külön szerződésekkel együttműködött - talán mondhatom így - velünk Finnország, Irak és Mexikó.
A szervezet nem rendelkezett utasítási jogkörrel a tagállamokra nézve, csak ajánlásokat, határozatokat hozott a legkülönbözőbb gazdasági ágazatok összehangolásának területén. Minden tagország egy szavazattal rendelkezett, a KGST legfelső döntéshozó szerve ide delegált kormányfő-helyettesekből állt. A tagállamok igyekeztek minden gazdasági tranzakciót KGST-n belül megoldani, az ipari nyersanyagokat, árukat, mezőgazdasági termékeket a szervezeten belül megtermelni és elosztani.
A KGST elméletileg nem volt rossz ötlet, hiszen égisze alatt minden tagállam azzal foglalkozhatott volna, amihez a legjobb adottságokkal rendelkezett, így hatékony lehetett volna a termelés minden szektorban. (Az osztozkodásban sajnos elbuktuk az autógyártás lehetőségét, minden rendes magyar autóbuzi nagy szívfájdalmára.) Persze piaci oldalról megközelítve az idea eleve kudarcra volt ítélve: se verseny, se egyéni kreativitás. A hangyáknak megy az ilyesmi, az embereknek nemigen.
A szakosítással a tagállamok évtizedes távlatokban szemlélve hatalmas károkat szenvedtek el, történelmi ágazatokat építtettek le velük, amiket később a piaci törvények kényszere miatt újra fel kellett építeni. Az országonként egyoldalúvá vált termelési profil nem jött jól a szocializmus bukása után sem, gondoljunk csak hatalmas, oszladozó vasműveinkre, vagy az KGST-piacok elvesztésétől még ma is csak szédelgő magyar mezőgazdaságra.
1991 elején a Szovjetunió gyakorlatilag betiltotta a barterügyleteket a tagállamok között, a KGST helyzete reménytelenné vált (bár addigra már amúgy is fellazultak a korábbi gazdasági kapcsolatok). A szervezet hivatalosan 1991. szeptember 26-án múlt ki.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
