2005.08.05. 08:56

Adatlap Volkswagen Karmann-Ghia Tc 1970 - -0001

  • 1584 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 50 LE @ 4000 rpm
  • 106 Nm @ 2800 rpm
  • 4 seb. kézi
  • Végsebesség:
    138 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Nem dzsía, gía. Eddig körülbelül ennyit tudtam erről a klasszikus szépségről. Most már azt is tudom, milyen érzés autózni a sportosságot sugalló, de legkevésbé sem sportos kis kupéval.


Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen.

Addig is: köszönjük a lehetőséget
az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!

A '40-es évek végére, '50-es évek elejére Európában a nép és a gazdaság már többé-kevésbé felocsúdott a második világháború okozta sokkból, mindenféle értelemben. Az alapvető szükségleteken kívül újrateremtődött a kereslet a szép és izgalmas dolgok iránt. A Volkswagen úgy döntött, lenne értelme a Bogár mellett valami kevésbé funkcionális, de annál szebb, ahogy ma mondanánk, image-formáló autót is gyártani. Ez lett a Karmann Ghia.

A VW a német Karmann karosszériagyártó céget kereste meg, ugyanmár készítsen neki valami ütőset. A Karmann viszont szintén outsourcingolta a designolást, üssetek a számra: külső beszállítót keresett a formatervezői munkára, és meg is találta azt az olasz Ghia személyében. A Ghia nem törte össze magát a nagy igyekezetben, hogy újat alkosson, inkább elővette az eredetileg a Chryslernek készült kis sportkocsi terveit. A méreteket a VW Bogár alvázához igazították, és kész is volt a mű.


A formaterv 1954-ben készült

A Volkswagen vezetői rábólintottak a tervekre, és 1955 augusztusában megindulhatott a gyártás a vállalat osnabrücki üzemében. A formától és a míves kézi munkától azonnal elolvadt mindenki szíve, és ekkoriban még az sem jelentett gondot, hogy a telivér sportkocsi kinézetű vas belsejében a Bogár 30 lóerős boxermotorja produkált cseppet sem sportautós menetteljesítményeket. No meg valljuk be: ehhez a futóműhöz és ezekhez a fékekhez bőven elég is ekkora teljesítmény.

Az első teljes gyártási évben, 1956-ban több mint 10 000 Karmann Ghia, VW-zsargonban Typ 14 készült. 1958-ban megérkezett a kabrióváltozat, ebben az évben 18 000 kelt el. A 60-as évek végére az éves gyártás 33 000-re emelkedett. A modellt 1974-ben váltotta fel a - na mi? - Scirocco, ki gondolná, hogy a két autónak akár csak ennyi köze van egymáshoz. A húszéves gyártásához mérten meglepően kevés, összesen 365 912 kupé és 79 326 kabrió készült a mindenhol domború kis sportkocsiból.


Hiába kapta meg a csudaszép Volkswagen a Bogár legnagyobb, 1600-as motorját is, a VW végig tudta, hogy a Karmann Ghiának nem a bődületes teljesítmény az erőssége. Olyan tévéreklámmal buzdított vásárlásra, amelyben például az elszántan egy hatalmas papírlapnak rohanó autó visszapattan, illetve olyan újsághirdetéseket jelentettek meg, ahol a Maserati, Lamborghini és Karmann Ghia közös fotója alatt ez a felirat szerepelt: Nem olyan gyors, de sokkal kevesebbe kerül!

Karmann Ghia kronológia


Karmann Ghia Kabrio
1950: az első tárgyalások a Karmann és a VW között
1953: a Ghia bemutatja a prototípust
1955: piacra lép a Karmann Ghia
1957: a kabrióváltozat megjelenése
1959: modellfrissítés; nagyobb légbeömlők, öt centivel magasabbra tolt lámpák, új lökhárítók, nyitható hátsó oldalablakok, módosított ajtók és szélvédők
1961: a szögletesebb Typ 34 megjelenése




Typ 34
1962: megindul a Typ 14 gyártása Brazíliában
1967: előre tárcsafékek kerülnek, 12 voltos lesz az autó, áthelyezik a tank betöltőnyílását
1969: szögletes oldalvillogók, a kabrió műanyag hátsó ablakát üvegre cserélik, leáll a Typ 34 gyártása







Karmann Ghia TC
1970: pillangóablakok kerülnek a brazil változatra, Brazíliában gyártani kezdik a Porsche 911-szerű Karmann Ghia TC-t
1971: újabb monumentális frissítés, átalakítják a hátsó lámpát és a lökhárítókat
1972: új hátsó lámpák kerülnek az autóra, Brazíliában is leáll a Typ 34 gyártása
1974: Németországban leállítják a Typ 14 gyártását
1975: Brazíliában leáll a Karmann Ghia TC gyártása

Az autó szinte élvezte a fotózást

Tesztautónk 1968-as évjáratú példány, szerintem a legszebb sorozatból való. Nemigen találni sík lapot egyenes vonalat a karosszérián, mindenütt látványos ívek, domborulatok. Tán még soha nem volt a praxisomban olyan autó, amit ekkora élvezet lett volna fotózni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

3 órája
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21