2006.01.16. 06:22

Adatlap Kia Sportage Ex 4x4 - 2005

  • 1991 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 112 LE @ 4000 rpm
  • 245 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.8 másodperc
  • Végsebesség:
    168 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km

Nemcsak aszfalton, terepen is megállta a helyét. Pontosabban olyan szakaszokon küzdötte át magát, ahol - tériszonyos lévén - azt hittem, menten meghalok. A hangsúly a küzdésen volt, és néha bizony bádog-Júliaként a Kia is szívesen velem halt volna, de végül mindketten épségben hazajutottunk.

Volt már egyszer egy Sportage, de annak a 2002-ig gyártott, Mazda-motoros modellnek körülbelül annyi köze volt a CR-V és a RAV4 jellegű divatterepjárókhoz, mint a Saridon által szponzorált óvodai zenés műsornak egy Robbie Williams-koncerthez.

Nem csoda, hogy amikor kifújt, a gyár nem erőltette agyon az utódlást. Nem is nagyon lett volna miből, mert '99-ben jól felfalta őket a Hyundai. Akkor kellett volna gyorsan részvényeket venni, öt év alatt durván háromszorosára nőtt az értékük, és ez nem véletlen.

Az új Sportage ugyanis már tényleg autó. Nem koreai autó, hanem autó, és azért ez nagy különbség, még ha vannak is értelmezhetetlen távol-keleti megnyilvánulásai. Kezdjük ott, ami a divat-fórbájfóroknál a legfontosabb: a külsőnél.

Finoman lecsiszolt sarkaival egy kicsit old school, de jön még kutyára dér (és ezzel le is tudtuk a blökik koreai vonatkozású cikkben kötelező emlegetését): előbb-utóbb unalmas lesz a japánok sci-fi síkszobrászata, és akkor itt lesz nekünk tartalékban a Sportage, ami arányos, a lehetőségekhez mérten áramvonalas és nem ronda.

A belteret méltattauk már eleget , erényei használat közben sem csorbulnak. A bézsbe kötött tesztautó fekete bőr váltógombja ugyan kilógott az összképből, de igazából jobb így, mintha fél év után kezdene elkoszolódni a kar a sok tapizástól.

Aszfalton civilizált a Kia. Kanyarban mindig odabiccent a külső ív felől sétálóknak, a sok forgatást igénylő kormány teljesen érzéketlen, csak huzamosabb gyakorlás után lehet korrekció nélkül végigcsinálni egy-egy manővert. Mindezek ellenére a Sportage kellő stabilitással végzi a rábízott feladatokat. Túl gyorsan kezdett kanyarban először az orrát tolja, aztán ráküldi a hátsó hajtást, mire hirtelen csap egyet fenékkel; a vége az, hogy simán kijövünk az ívről, és még szórakoztunk is egy kicsit.

A sebességváltó áttételezése közútra megfelelő, autópályán ötödikben 3000 alatt forog a motor. A kapcsolhatóság erős közepes, ha megfontoltan tologatjuk a kart. Ha nem francia autóból ültem volna át a Kiába, nyilván rosszabb véleménnyel lennék róla, így csak a váltó mély pozíciója zavart igazán. Utazni ugyanis kifejezetten kellemes a koreaiban.

Az európai átlagméretekhez erősen alulméretezett ülés jól beállítható, a kezelőszervek kiosztása rendben van, csakúgy mint a körkörös kilátás. Igazán tágas pakolórekeszt nem találunk, akad viszont sok apró, és hát ott a raktér: az üléshajtogatási rendszer hibátlan, egy mozdulattal síkba fekszik mindkét hátsó támla, plusz hozzájuk bukik a jobb első, ha kell.


Mindent öszevetve közúton szimpatikus, rokonszenves jószág a Sportage. Kicsit sokat zabál, és hangoskodik is - autópályán a szél is belép a motor mellé kánonban, addig pihentetően utazhatunk -, de a mindennapokban több örömet okoz, mint bosszúságot.

A mindennapokon túlmutató potenciálja viszont megdöbbentő. Bár sejthettük volna, hiszen az importőr eleve tereptesztjeink helyszínén, az Adventure Parkban mutatta be a modellt.

Talán az ismerős környezet sarkallta olyan teljesítményre, amely érző lélek és értő kéz nélkül rövid úton a halálát okozta volna. Míg ugyanis egy hardcore terepjáró bickóból gyűri le mindazt, aminek kitettük, a Sportage (a maga minimalista konstrukciójával) csak jelentős odafigyeléssel tudta abszolválni az akadályokat. Ezért volt örvendetes, hogy fenti appendixek az első körben szakavatott oktatónk testének részét képezték, és amikor rám került a sor, akkor is az ő agyhullámai irányították kezem-lábam - elsősorban lábam.

Az első irdatlan - bár a későbbiek fényében szimpla fekvőrendőrnek bizonyuló - meredélyen ugyanis majdnem sikerült megsütnöm szegény tengelykapcsolót, egy életre megtanulva, hogy terepen nem csúsztatunk kuplungot. Soha. Egy kis szellőztetés után csak felmászott a gyalog legfeljebb csak időszakos kézletétellel teljesíthető dombon: miután tisztáztuk, hogy a CR-V-ével gyakorlatilag azonos első terepszög beveszi a törést, minimális nekifutás után már fenn is volt a szűk három méter magas dombon.

A kuplungot csúsztatva persze, a motor ugyanis alul iszonyú nyomatékszegény. Az, hogy kétezer alatt semmi sem történik, már közúton is feltűnt. A különösebb csúcs nélkül, egyenletesen emelkedő nyomatékgörbe kicsit unalmassá, de nagyon kényelmessé teszi az autózást aszfalton, terepen viszont fél karomat adtam volna egy kis PDTDI-s klimaxért. Bár úgy meg kormányozni nehéz.

Ha alapjáratról indulunk, hosszabb emelkedő végére elfogynak a newtonméterek, egyre jobban kifullad az erőforrás, és amikor ezerötszáz alá esünk, két lehetőségünk marad: megállni, visszagurulni és újra kezdeni, vagy kuplunggal egy kicsit aláfestve feljebb tornázni a fordulatszámot és imádkozni. Igazi terepes bölcsen az első mellett dönt, én viszont hamarabb feljutottam a csúcsra, aztán kértem a bocsánatokat autótól és oktatótól felváltva.

Az oldalról ajánljuk

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

14 perce
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21