Nemcsak aszfalton, terepen is megállta a helyét. Pontosabban olyan szakaszokon küzdötte át magát, ahol - tériszonyos lévén - azt hittem, menten meghalok. A hangsúly a küzdésen volt, és néha bizony bádog-Júliaként a Kia is szívesen velem halt volna, de végül mindketten épségben hazajutottunk.
Volt már egyszer egy Sportage, de annak a 2002-ig gyártott, Mazda-motoros modellnek körülbelül annyi köze volt a CR-V és a RAV4 jellegű divatterepjárókhoz, mint a Saridon által szponzorált óvodai zenés műsornak egy Robbie Williams-koncerthez.
Nem csoda, hogy amikor kifújt, a gyár nem erőltette agyon az utódlást. Nem is nagyon lett volna miből, mert '99-ben jól felfalta őket a Hyundai. Akkor kellett volna gyorsan részvényeket venni, öt év alatt durván háromszorosára nőtt az értékük, és ez nem véletlen.
Az új Sportage ugyanis már tényleg autó. Nem koreai autó, hanem autó, és azért ez nagy különbség, még ha vannak is értelmezhetetlen távol-keleti megnyilvánulásai. Kezdjük ott, ami a divat-fórbájfóroknál a legfontosabb: a külsőnél.
Finoman lecsiszolt sarkaival egy kicsit old school, de jön még kutyára dér (és ezzel le is tudtuk a blökik koreai vonatkozású cikkben kötelező emlegetését): előbb-utóbb unalmas lesz a japánok sci-fi síkszobrászata, és akkor itt lesz nekünk tartalékban a Sportage, ami arányos, a lehetőségekhez mérten áramvonalas és nem ronda.
A belteret méltattauk már eleget , erényei használat közben sem csorbulnak. A bézsbe kötött tesztautó fekete bőr váltógombja ugyan kilógott az összképből, de igazából jobb így, mintha fél év után kezdene elkoszolódni a kar a sok tapizástól.
Aszfalton civilizált a Kia. Kanyarban mindig odabiccent a külső ív felől sétálóknak, a sok forgatást igénylő kormány teljesen érzéketlen, csak huzamosabb gyakorlás után lehet korrekció nélkül végigcsinálni egy-egy manővert. Mindezek ellenére a Sportage kellő stabilitással végzi a rábízott feladatokat. Túl gyorsan kezdett kanyarban először az orrát tolja, aztán ráküldi a hátsó hajtást, mire hirtelen csap egyet fenékkel; a vége az, hogy simán kijövünk az ívről, és még szórakoztunk is egy kicsit.
A sebességváltó áttételezése közútra megfelelő, autópályán ötödikben 3000 alatt forog a motor. A kapcsolhatóság erős közepes, ha megfontoltan tologatjuk a kart. Ha nem francia autóból ültem volna át a Kiába, nyilván rosszabb véleménnyel lennék róla, így csak a váltó mély pozíciója zavart igazán. Utazni ugyanis kifejezetten kellemes a koreaiban.
Az európai átlagméretekhez erősen alulméretezett ülés jól
beállítható, a kezelőszervek kiosztása rendben van, csakúgy mint a
körkörös kilátás. Igazán tágas pakolórekeszt nem találunk, akad viszont
sok apró, és hát ott a raktér: az üléshajtogatási rendszer hibátlan,
egy mozdulattal síkba fekszik mindkét hátsó támla, plusz hozzájuk bukik
a jobb első, ha kell.
Mindent öszevetve közúton szimpatikus, rokonszenves jószág a Sportage. Kicsit sokat zabál, és hangoskodik is - autópályán a szél is belép a motor mellé kánonban, addig pihentetően utazhatunk -, de a mindennapokban több örömet okoz, mint bosszúságot.
A mindennapokon túlmutató potenciálja viszont megdöbbentő. Bár sejthettük volna, hiszen az importőr eleve tereptesztjeink helyszínén, az Adventure Parkban mutatta be a modellt.
Talán az ismerős környezet sarkallta olyan teljesítményre, amely érző lélek és értő kéz nélkül rövid úton a halálát okozta volna. Míg ugyanis egy hardcore terepjáró bickóból gyűri le mindazt, aminek kitettük, a Sportage (a maga minimalista konstrukciójával) csak jelentős odafigyeléssel tudta abszolválni az akadályokat. Ezért volt örvendetes, hogy fenti appendixek az első körben szakavatott oktatónk testének részét képezték, és amikor rám került a sor, akkor is az ő agyhullámai irányították kezem-lábam - elsősorban lábam.
Az első irdatlan - bár a későbbiek fényében szimpla fekvőrendőrnek bizonyuló - meredélyen ugyanis majdnem sikerült megsütnöm szegény tengelykapcsolót, egy életre megtanulva, hogy terepen nem csúsztatunk kuplungot. Soha. Egy kis szellőztetés után csak felmászott a gyalog legfeljebb csak időszakos kézletétellel teljesíthető dombon: miután tisztáztuk, hogy a CR-V-ével gyakorlatilag azonos első terepszög beveszi a törést, minimális nekifutás után már fenn is volt a szűk három méter magas dombon.
A kuplungot csúsztatva persze, a motor ugyanis alul iszonyú nyomatékszegény. Az, hogy kétezer alatt semmi sem történik, már közúton is feltűnt. A különösebb csúcs nélkül, egyenletesen emelkedő nyomatékgörbe kicsit unalmassá, de nagyon kényelmessé teszi az autózást aszfalton, terepen viszont fél karomat adtam volna egy kis PDTDI-s klimaxért. Bár úgy meg kormányozni nehéz.
Ha alapjáratról indulunk, hosszabb emelkedő végére elfogynak a newtonméterek, egyre jobban kifullad az erőforrás, és amikor ezerötszáz alá esünk, két lehetőségünk marad: megállni, visszagurulni és újra kezdeni, vagy kuplunggal egy kicsit aláfestve feljebb tornázni a fordulatszámot és imádkozni. Igazi terepes bölcsen az első mellett dönt, én viszont hamarabb feljutottam a csúcsra, aztán kértem a bocsánatokat autótól és oktatótól felváltva.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
