575 lóerő, 12 kerék, 8 mell

2003.05.05. 11:14

Tavaly decemberben már járt nálunk a Seat Leon Sport R, és nem hagyott kétségeket afelől, hogy pillanatnyilag ez az egyik legjobb alternatíva a teljesítményorientált alsó-középkategóriás modellek piacán, különösen 5,7 millióért. A spanyolok nem elégedtek meg a Sport R-rel aratott elismeréssel, és tovább bővítették a sportos kínálatot, sőt komplett versenyhadjáratba kezdtek.

 
 

A Seat a tavalyi év során visszaszivárgott a versenysportba: beindították a Seat Leon Szuperkupát és egy pályaversenyzésre átalakított Toledóval mennek az Európai Túraautó Bajnokságban. Pályán szerzett tapasztalataikat a Leon R sorozatába sűrítették, ezek egyike a már említett Sport R, a kizárólag a magyar piacra kifejlesztett Leon Sport RR, és a 210 lovas csúcsmodell, a Leon Cupra R.

 
   
   

A Sport RR egy Cupra külsővel rendelkező magvadított Sport R, azaz egy Sport R, amelyet egy Eibach szett segítségével 20 mm-rel mélyebbre ültettek, a nyomtávot pedig elöl 30, hátul 40 mm-rel növelték meg. A futómű hangolása annyira zseniálisan sikerült, hogy az RR ESP nélkül simán hátsókerekes jelleggel viselkedik a kanyarokban, stabilitása pedig egész elképesztő.

 
   
 

Az RR legjellemzőbb külső megkülönböztető jele a hátul baloldalon kikandikáló dupla Remus kipufogóvég. Nem csak a végét, de az egész kipufogórendszert kicserélték egy Remus sporrendszerre, amitől a mérések szerint körülbelül 4-5 lóerővel emelkedett a teljesítmény, és mintegy 20 Nm-rel a nyomaték csúcsértéke. A fülnek is kellemes a változtatás, a Leon Sport R-ből talán pont ennyi hiányzott.

 
   
   

5.990.000 forintért minden bizonnyal rendkívül népszerű lesz a sportos autót választó vásárlók körében, ennyiért ekkora teljesítményt nem nagyon lehet kapni más gyártótól.

A Cupra R a győri 1,8-as turbómotor 210 lóerős verzióját kapta, 18"-os kerekeivel a legmarkánsabb hatású a csapatból. Sajnos tesztkör csak a jobb oldali székről jutott, a gyorsulás érzete még brutálisabb, mint az RR-ben. A Cupra ellipszis alakú kipufogóvéget és egy diszkréten fenyegető kis feliratot kapott, identitásának kifejezésére.

 
   
 

Fő vetélytársai a Civic Type-R, a Golf R32 és az Alfa 147 GTA , és a német auto motor und sport hockenheimi tesztjén a Cupra R mindannyiuknál jobb köridőt teljesített, valamint elnyerte a legélvezetesebben vezethető autó címét a teszten. A Cupra R tulajdonosok az autó megvásárlásával egyidejűleg egy exkluzív kör, az Adrenalin-klub tagjaivá válnak, és ingyenesen vehetnek részt egy háromnapos vezetői tréningen.

 
   
   

A Sport R a széria Cupra jegyeket viselő, de szabadon konfigurálható tagja. Kapható 150 lóerős 1,9 literes PDTDI, 1,8-as 180 lovas turbó és V6-os 204 lóerős benzinmotorokkal, elsőkerék, vagy - a V6-os változat esetében kizárólag - összkerék-hajtással.

Mindhárom sportos Leon kiváló ülésekkel, műszerfallal, kiegészítőkkel kerül forgalomba, minőségüket tekintve nem hagynak kétségeket.

 
   
 

A Sport RR bemutatásával egy időben a Seat itthon is megkezdi a nyomulást versenyfronton: nem kisebb nevet, mint Zengő Zoltánt sikerült kiimádkozniuk a jól ismert zöld merciből egy Leon Supercopa pályaautó volánja kedvéért.

A Leon Sport R-ből eddig több mint 50 példány fogyott, Cupra R-ből mintegy 30 darabot szeretne értékesíteni a Seat még ebben az évben.