Z, mint aZannya

Több nagy lépés hátrafele: ez volna az új Nissan 350Z. Az előd 300ZX-et biturbómotor hajtotta, ennek egy hitvány feltöltője sincs. A réginek a hátsó kerekeit is kormányozta a számítógép, ennek nem. A régiből volt négyüléses változat, ebből nincs. Mondom, visszalépés a javából - hála istennek.

csik.jpg
 
  Z-előzmények
 
    A hatvanas évek vége felé egy Yutaka Katayama nevű úr volt felelős azért, hogy a Datsunok (ahogy akkoriban a Nissanokat hívták) jól fogyjanak Amerikában. Mr. K., ahogy a Z-barátok emlegetik, igyekezett meggyőzni a gyár otthoni vezetését arról, hogy egy sportos Datsun nemcsak eladható volna, hanem remekül megismertetné és bevezetné a márkát egy ilyen nagy, zsíros piacon. Mr. K. szerint a Jaguar E-type gyönyörű, ezért ilyesminek szerette volna látni a Datsun új sportkupéját is. Emellett valóban modern konstrukcióra hajtott: biztonságos karosszéria, elöl-hátul független MacPherson-felfüggesztés, duplakarbis, soros hathengeres motor, fogasléces kormánymű, szervós tárcsafék. Legnagyobb érdeme azonban talán mégis az, hogy első ízben értette meg honfitársaival, hogy az amerikaiak sokkal nagyobb testű emberek, akik nem szeretnek kis japán pléhdobozokban szorongani, és tágas belsőt csináltatott. És azt is elmagyarázta volna, hogy hiába tetszett annyira Kawamata szannak, a Nissan akkori elnökének a My fair lady című zenés darab, az általa erőltetett Tündérhölgy alkalmatlan sportautónévnek. Ezt viszont nem hitték el neki, így az első szállítmányokon saját maga cseréltette ki az idétlen típusnevet. Így lett a Fairladyből Z, pontosabban 240Z, a 2,4 literes motor nyomán. A Z bekapta Amerikát. Az első évtized végére több mint egymillió darab frusztrálta a helyi porschésokat - összevetésképpen Corvette-ből 25 év alatt kelt el ennyi. Persze nem kunszt, a Z viccesen olcsó volt a konkurenciához képest, viszont borzasztóan jó. És sportautó volt a javából: tíz egymást követő évben nyerte meg az amerikai pályaautó-bajnokságot, amivel örök rekorder. Vesztére együtt hízott a vásárlóival; 78-tól 280ZX lett belőle, nagyobb árral, kevésbé szép formával és kényelmesebb belsővel, 84-től elkockásodott és V6 lett a sor6-ból, 300ZX néven, 90-ben pedig megjött a rettenetes biturbó, high-tech 300ZXTT, amit ugyan szívesen megvettek volna ugyanolyan sokan, mint az eredetit, de nem bírták, annyira piszok drága lett. Így az évtized végére a nagy generáció többi tagjával együtt (Toyota Supra, Mitsubishi 3000GT) szépen elmerült.

Az előtörténet ismeretében minden rendes sportautós égre szegezett orral szimatolt az új 350Z irányába, és amint a pontos neve kiderült, már egy óvatos farkcsóválást is meg lehetett kockáztatni: az X száműzése a típusnévből alighanem a kirekesztő drágaság és az eltohonyásodás végét jelenti. Éljen a visszatérés a rendes, egyszerű, igazi sportautók közé! Aztán a prospektusböngészés összezavar; a hosszabbik, 2+2 személyes előd-ZX-nél ugyan rövidebb az új kasztni 21 centivel, de a tengelytáv hosszabb lett 8-cal, és kicsit szélesebb és magasabb is az új modell. És esze ágában sincs lényegesen könnyebbnek lenni, mindkét autó 1,6 tonna körüli. Aggasztó.

Jó, legyen ez is kövér, de legalább nézzen ki jól. És a Z, barátom, jól néz ki. Irgalmatlanul szélesnek, erősnek és masszívnak látszik, és egyáltalán nem hat Nissannak. Ez nem baj, a Micra csodás, de nőcis, az Almerát csak lesütött tekintettel merem megközelíteni, a Primera külsejét meg két éve próbálom érzelmileg feldolgozni, és bár néha tetszik, mostanság a viszolygás áll nyerésre. Na, a Z ezek közül egyikre sem hasonlít, semennyire se.

Az orra nagyon szép, de túlontúl barátságos, ennél egy koraszülött bárány is agresszívebb. A púpos tető csodálatos, a hiperkerek fenék szintén. Utóbbit látva a legtöbben az Audi TT-t kezdik emlegetni. Ettől finoman berzenkednék: ilyen szép feneke a TT-nek ugyanis csak addig volt, ameddig a rettenetes szpojlerrel tönkre nem tették. Azelőtt ilyen volt, sőt, majdnem szebb is, viszont néha leesett az útról, mert nagy tempónál túl sok felhajtóerő hatott a hátsó tengelyre. Ez olyasmi, ami a Z-vel biztosan nem fordulhat elő, ugyanis addig reszelték a szélcsatornában, ameddig a menetszél keltette emelőerőt le nem nullázták szépen.

Mivel kevés dolgot gyűlölök jobban, mint a manapság divatos egységes márkaarculatot, a 350Z nisszántalansága nekem külön kéj. Azt viszont nem bántam volna, ha itt-ott visszautal a korszakalkotó elődre, amit mindféle marketingduma ellenére egyáltalán nem csinál. Minden arányában alapvetően másmilyen, amíg az eredeti 240Z tulajdonképpen a motorház végére tapasztott kabinka volt, ez inkább egy középre koncentrált tömegű repülő csészealj. A hátsó karosszériaoszlop formája tényleg hasonlít az utolsó 300ZX-re, de ez minden.

A 350Z karosszériáját nemcsak szépre tervezték, hanem bizony erősre is. Már a külseje alapján se próbálnám szívesen a lábamra dobálni, de aztán kiderül, hogy a merevítést ezúttal egyenesen az elmebetegségig vitték a mérnökök. Úgy döntöttek ugyanis, hogy ha már egyszer rendes sportkupét csinálnak, akkor nemcsak a hátsó üléseket hagyják ki, tulajdonképpen a csomagtartó se fontos, és inkább az ismert univerzum legnagyobb toronymerevítőjét hegesztették a két hátsó kerék közé. Nem volt szívem lefeszegetni a műanyag burkolatot, hogy tényleg alatta is akkora vasak mennek-e, de meggyőző. És mielőtt valakiben kóros kíváncsiság ébredne, igen, van elöl is, bár nem ekkora, mert akkor csak pedálhajtás fért volna el a motortérben.

Mivel sportautót a közhidelemnek megfelelően tényleg gazdag pojácák vásárolnak, akik szeretnek kis fehér golyókat ütögetni obskúrus üzleti ügyekről zajló susmusolás közepette a friss levegőn, ezért a Z csomagtartóján gyári matrica próbálja elhitetni a leendő vásárlóval, hogy a merevítő dacára igenis befér két komplett golftáska. Ilyen őszintén idén egyetlen matrica láttán sem nevettünk, köszönjük. (Természetesen semmi bajom a gazdag pojácákkal, és a golfozást is helyeslem.) Kalaptartó (azaz csomagtértakaró) nincs, a teljes belső egyetlen légtér, ahogy a 240Z-ben is.

Ha már a belső szóba került, maradjunk is itt. Hely van, a magasabb felszereltséghez járó narancsszín bőrkárpit élőben nem is ijesztő, hanem szép. A műszerek együtt mozognak a kormánnyal, ez nagyon ritka, garantáltan minden utasból kicsal egy nahátot. A belső összességében nagyon jó, pedig részleteiben egy rakás dolgot nem szerettünk, leginkább a rémes, fényezett, ezüstszín műanyag dekorelemeket. Tényleg sokat érne nekem, ha megmondaná valaki, hogy hány forintot lehet megspórolni azon, hogy négy alumíniumnak látszó darabkát műanyagfröccsöntővel készíttetünk el, és hogy lesz-e tőle annyival olcsóbb az autó, mint amennyivel olcsóbbnak érződik. Pláne úgy, hogy közben a külső kilincsek téglányi, vaskos, igazi tömör alumíniumból vannak, és tényleg nagyon szépek.

< >

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

32 perce
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10