Lehetne ez is vega

2007.04.24. 07:24

Adatlap Renault Safrane 2,2 Dt - 1999

  • 2188 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 114 LE @ 4300 rpm
  • 250 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.2 másodperc
  • Végsebesség:
    192 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Két francia elnök is ezzel járt. Kapott motorokat a Volvótól. A Biturbóval legendát teremtettek. Eredmény? Kevesebbet adtak el belőle, mint a gyűlölt R25-ből.

A '90-es évek eleje. A presztízs kategóriában rengeteg pénzt vernek el meg nem térült fejlesztésekbe. Aktív futóművek, négykerék-kormányzás és -hajtás, nagy lökettérfogatú ésvagy turbómotorok, bonyolult elektronika vezérelte extrák hosszú sora jelenik meg a nagyra nőtt személyautókban. Hiányzik azonban a tapasztalat, a tervezők, a gyártás és a szervizek rutinja. Az adott márka megbecsültségének növekedése helyett így maradt a kínos mentegetőzés, piacvesztés, összességében súlyosan deficites mérleg.

De nehogy azt gondoljuk, hogy a gyenge minőség a fő ok. Emlékezzünk csak az első nagy Audira, a V8-asra. Ócska első fék, gyenge lengéscsillapítás, átláthatatlan elektronika, horribilis szervizszámlák - mégis, makacsul ragaszkodtak a tetszetős ideához, és sikerrel. Mert más a megközelítés. Nem feltétlenül sokat akarnak eladni, hanem drágán. Az így keletkezett bevétel egy részét viszont az óhatatlanul kialakuló gubancos helyzetek megoldására fordítják. Miképpen? Udvarias ügyfélszolgálat. Felkészült szerelők, megfelelő alkatrészbázis. És a legfontosabb: csereautó, de nem ám ezer köbcentis törpe, hanem ugyanakkora, ugyanolyan felszereltséggel. Nos, ezek azok, amik hiányoztak a közepes autókhoz szokott márkáknál. A Safrane balsikerét is ez okozta.

A sáfrány virágzása és kihalása

A Safrane 1992-ben jelenik meg. A sok problémával küzdő 25-öst cserélik vele. A hagyományos négyajtós karosszériát építő németekhez (BMW, Audi, Mercedes) képest a praktikus ötajtós alaktól remélik a sikert. Meg a szokatlan szélességtől, ami tágas utasteret eredményez. Arca a 25-ösé, de kicsivel hosszabb, és a hátsó rész arányai teljesen mások.

A motorválaszték igen széles. Azokon a piacokon, ahol a teljesítményt adóztatják, a kétliteres nyolcszelepessel, 107 lóerővel indul a lista. Nincs kétségem, W123 200D-ből átülve fickós, máskülönben tohonya. Máshol 2,2-es a belépőmotor, az se valami erőművész, 110 lóerős, de alacsony fordulaton nyomatékos, ebben illik az autó karakteréhez. 12 szeleppel 140 LE-t tud, az már megfelelő. Az olaszoknál ez nem volt jó, ott brutális sarccal sújtották a két liter feletti autókat, ezért kapják a 2,0 12V-t, ugyanekkora teljesítménnyel. A legbikább az ősöreg PRV V6-blokk (a Peugeot, a Renault és a Volvo közös terméke), 3 liter, 170 LE. Egy dízel is van, bár ne lenne: 2,1D, 90 LE.

A francia piac, ahol a döntés elsősorban érzelmi, csak utána racionális, fogyogat a Safrane, de a határon túl a magas fogyasztás és a szerény teljesítmény távol tartja a vevőket. Jön is '93-tól egy 2,5 literes dízel, 115 lóerővel. Igen ám, az Audi már 140-nel árulja az öthengeres gázolajosát. A benzinmotorok maradnak.

A teljesítményt ért kritikákat egy csomagban utasítja vissza a Renault, amikor 1994-ben a német Hartge közreműködésével két turbót kap a V6-os motor. 270 lóerő, 365 Nm, 7,22 s százra, 250 km/h. Szédületes adatok, teljesen indokolt ehhez a teljesítményhez az összkerékhajtás. Borzasztó összeget kértek érte, a menetdinamika okán jogosan ugyan, de ennyi pénzért V8-ast és automata váltót vártak a vevők. 535 példányt sikerült eladni belőle. Fenntartani szinte képtelenség, nem is a fogyasztás (kit érdekel, ha alig van ellenfele?), hanem az alkatrészellátás okán. Quadra, azaz a hozzávaló négykerekes váltót lehetetlen szerezni, miközben szívesen széttépi. Egy-két darab itt van Magyarországon. Ha eladják, sok pénzt kérnek érte.

Még ennél is elenyészőbb szerepet kap a Heuliez építette Safrane Long Cours. Csinos, sportos kombi lehetett volna, a Biturbóra gondolták ráhúzni. Sajnos, tudtommal sosem került gyártásba. Nem a koncepció volt a hibás. Az ötlegazda klassz autókat gyártott és gyárt .

1996-ban érkezik el a modellfrissítés ideje. A modernizálás jegyében módosul az orr és a far. Nem az előnyére. Ennél még a Dacia Logané is tetszetősebb. Lényegesebb, hogy a Volvóval való együttműködést megpróbálja kamatoztatni a Renault, két svéd motor beépítésével. A legkisebb tehát a soros négyes kétliteres (moduláris blokk a Volvótól), 140 lóerővel. Ezt követi az öthengeres, 170 LE, szintén Skandináviából. Esküsznek a felhasználók, hogy jobb, mint a vadonatúj a PSA-val közösen fejlesztett új 192 lóerős 3,0 V6-os. Ekkortájt az MV6-os Omega (és a Saab 9000 V6 ) 210, a Scorpio Cossie 207, a Mitsubishi Sigma 205 lóerős - a katalógusbúvárok finnyásan tolták félre a Renault-brosúrát. Főleg, mert eltűnik a biturbó. Hogy legyen feltöltés, arról a turbódízel gondoskodik. Teljesítménye nem nő, viszont csak 2,2-es.

2000-ben beszüntetik a gyártást. Kategóriájában egy évvel később a Vel Satis érkezik. Teljesen más koncepció: már a Safrane is különcködött az ajtók számával, az utódnak viszont semmi köze a konzervatív vevők elképzeléseihez. Egyesek azt sejtik, hogy a Nissan bekebelezésével annak luxusmárkája, az Infiniti veszi majd át a Renault prémiummodelljének szerepét.

Tetszetős, kényelmes miliő

Beszéljünk végre a konkrét autóról. 2,2 DT, 1999-ből, viszonylag szerényebb felszereltségben. Ettől persze az alap kétzónás klíma, a villanyablakok, a gyári hifi már a vételnél benne volt. Két légzsákot is találunk; ez 8 éve nem volt csoda, de '92-ben a Safrane volt az első Renault, amit ezzel az opcióval szereltek.

Bent szétnézve hatalmas fotelek, rögtön négy. Szépek és kényelmesek, némi vezetékezés után a 100 euróért szerzett pótgarnitúra minden eleme elektromosan állítható. Az, hogy elöl motorosak, nem érdemel említést, de hogy a két hátsó is, az már különlegesebb. Az egyik szervomotor a háttámlát adjusztálja, a másik az ülőpárnát emelgeti. Vérmérséklettől függően nevezik felesleges ökörségnek vagy a franciás luxus méltó gondoskodásának. Jár középre és az ajtókra széles könyöklő, elöl ráadásul felbillenthető, szép nagy zárt rekeszt rejtettek alá. Tetszik még a hátsó szellőző, sőt a luxusváltozatba fejhallgató-kivezetést is kaptak a második sorban utazók.

Az anyagok puhák, az ülések rugózása szintén, de nem kényelmetlenül süppedősek - pont eltalálták az epeda erejét. Autónk belseje többféle szürke ízléses kombinációjából áll össze. A műfától eltekinthettek volna, sokat ront az összképen. A műszerfal bal oldali ernyője renault-s sajátosság, szerintem praktikus, jól tagolt és érdekes is, a tömbszerű mellvédeket utálom. Igen vicces a mellső ajtók belső fogantyúja.

Kisebb autóban verné az oldalunkat a nagy, kétkezes markolat, itt viszont bőven van hely a hasonló téridomok alkalmazásának. Meg termetes felnőttek elhelyezésére is, nemhogy a válluk, a tepsinyi közös könyöklőre támasztott karjuk sem ér egymáshoz, ha négyen lennének. Hosszában és magasságban ugyanígy, pazarlóan bőséges láb- és fejtér áll rendelkezésünkre. Ötajtóshoz méltóan az ülések lehajthatók, a 455 literes csomagtartót 1360-ig bővítve. Költözés? Építkezés? Csak a jóérzés gátolja a az összes ajtó vagy a 10 zsák mész berakását.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Totalcar értékelés - Renault Safrane 2,2 Dt - 1999

7
TC

Jó felszereltség, elégséges teljesítmény, a vártnál keményebb futómű. Itthon viccesen túlárazott. Gazdája szereti; én legfeljebb használni lennék hajlandó, babusgatni sohasem.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

1 órája
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16