Tökön-paszulyon át, de mivel?

Adatlap Kia Sportage Lx 4x4 - 2005

  • 1991 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 112 LE @ 4000 rpm
  • 245 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.8 másodperc
  • Végsebesség:
    168 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km

Adatlap Nissan X-Trail Elegance - 2001

  • 2184 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 314 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.5 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.2 l/100km

Adatlap Land Rover Freelander Se - 1998

  • 1951 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 112 LE @ 4000 rpm
  • 260 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.2 másodperc
  • Végsebesség:
    164 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.7 l/100km

Adatlap Toyota Rav4 Sol - 2006

  • 2231 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 3600 rpm
  • 310 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.3 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 8 310 000 Ft

Adatlap Suzuki Grand Vitara Jlx-Al - 2005

  • 1870 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 129 LE @ 3750 rpm
  • 300 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.2 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.7 l/100km

Napról napra több a félszerzet, korlátozott terepjáró képességekkel bíró családi autó. Összeszedtük a piac öt prominens képviselőjét, hülye táblázatokat töltögettünk, kiókumláltunk egy tudományosnak látszó pontrendszert, hogy eldönthessük, ki az első a többé-kevésbé egyenlők között.

Gyorsan szólok pár szót a kocsikról, aztán belevágunk a részletes elemzésbe. A hazai piac kákáeurópai fekvésének sajátosságai miatt úgy véltük, olvasóinkat jobban érdekli az elérhetőbb árú, nem prémium kategória. Nem foglalkoztunk XC90-ekkel, ML-Mercikkel, Touaregekkel, az olcsóbb márkák autói közül válogattunk, kisebb méretű autókat. Alapkövetelményeink velük szemben: összkerékhajtás, öt ajtó, két liter körüli hengerűrtartalmú dízelmotor.

Több autót kértünk, mint amennyit kaptunk, mindenféle okból kifolyólag kimaradt például a Hyundai Tucson, a Ssangyong Kyron; kis ország, kis tesztautópark az importőröknél, nem lehetett mindent egy napra összeszedni. Végül tehát három új modellt, egy RAV4-et, egy Sportage-et és egy Grand Vitarát gereblyéztünk össze.

Ezek mind új fejlesztésű kétliteres, közös nyomócsöves dízelmotorral hajtott autók, klímásak, rádióval és alapvető villanyos extrákkal felszereltek, szépek, dizájnosak, a modern kor modern embereinek modern életstílusához, aktív élet, lájfsztájl, trendinessz, hepinessz. De ezt a Suzuki Grand Vitara honlapja jobban mondja: "Egy vérbeli terepjáró, a természet felszabadító vadságával. Jólfésült városi megjelenés, finom technika. Egyszerű elegancia, markáns tervezés. Egy autó a vad kalandtúrák örökségével és a városi élet szelídségével."

Az újak mellé két matuzsálem is társult. A Nissan X-Trailről már 2002-ben írtunk, de mivel az autó még mindig nagyon jól tartja magát, beválogattuk a csapatba. A Land Rover Freelander viszont már annyira öreg, hogy hat éve teszteltük. A modell épp a napokban fut ki a piacról, helyét átveszi az új generáció , az importőr most szórja ki az utolsó darabokat. Mindegy, kontrasztnak jó lesz, gondoltuk, és elkértük. Felállt hát a nagy csapat.

A pontozás, a rendkívül tudományos és objektív rangsorolás majd a végén jön, most nézzük a kocsikat, ahogy a kollégák látták:

Nissan X-Trail 2.2 dCi 4x4 Elegance

Az X-Trail a maga módján szép. Nem kifejezetten az a dizájncsemege, de kategóriájában nem is divat a túldíszítettség, fölösleges lenne izmozni. A nagy téglatest monumentálisnak hat, az X-Trail sokkal nagyobbnak tűnik saját magánál, mintha nem is X-Trail, hanem egyenesen Pathfinder volna. Ez persze csak addig van így, amíg nem jön szembe egy igazi Pathfinder, de hát ez is több, mint a semmi.

Belül sem a túldíszítettség, hanem a célszerűség jellemzi a Nissant. Némi játékosságot visz a beltérbe a középre tolt műszeregység, minden más sokkal inkább praktikus, mint szép. A kezelhetőséggel, átláthatósággal, üléspozícióval minden rendben, hely is van bőven. Hátul is. És több szögben állhat a hátsó támla, és külön-külön is dönthető, és úgy egyáltalán, minden olyan, amilyennek lennie kell.

A tesztautóban egy csomó extra volt, az elektromosan állítható üléstől a bőrkárpitig, a kormányról vezérelhető hifitől az ülésfűtésig. Ez természetesen az árán is meglátszik; míg az alap, kétliteres, benzines, Comfort néven futó modell már 6 millióért elvihető, az Elegance felszereltségű tesztautó alapára 9 069 000 forint.

Az X-Trail 2,2 literes dízelmotorja nem a legcsöndesebb, sőt, hidegen jó pár percig elképesztő hangokat hallat, de a kerregést csak nagyobb gyorsításoknál halljuk intenzíven, és egyébként a riválisok dízelmotorjai sem adnak ki szívderítőbb hangokat. Autópályán viszonylagos csönd van az utastérben, a szél és a futómű zaja sem vészes.

A motor maximálisan 136 lóerő és 314 Nm leadására képes, ami nemcsak papíron, vagy a riválisokhoz képest jó, de a valóságban is meggyőző. Az X-Trail minden sebességtartományban magabiztosan gyorsul, kábé 180-ig. Menne talán még egy kicsit gyorsabban is, de ott már nem érdemes próbálkozni.

A motorhoz tartozó hatsebességes váltó családi kivitel, vagyis arra találták ki, hogy váltsunk vele, nem arra, hogy rángassuk, mint egy sportkocsiban. Szépen, pontosan jár, SUV-hoz méltón. Se nem rövid, se nem hosszú utakon. A fékekkel nem volt gond, a futómű mókásan lazának bizonyult. Az X-Trail olyan puhus, mint a mucipárna. A nagy test eléggé imbolyog, az autó viselkedése egyáltalán nem emlékeztet a személyautókéra. Egy vitorlás hajó viselkedhet hasonlóan.

Kanyarsebessége ennek megfelelően nincs, viszont ez nem is feltétlenül elvárás, ha az ember szabadidőautót vásárol. Annál fontosabb, hogy jól csillapítson, azt pedig tudja. Az X-Trail nagyon kényelmes, nem ráz az úthibákon, sőt terepen is kifejezetten komfortos.

A tesztautó alapállapotban az első kerekeket hajtja, de egy kapcsoló segítségével beállíthatjuk, hogy ő találja ki, mit hajt, mikor és hogyan, és úgy is, hogy állandóan hajtsa mind a négy kereket. Nyáron, aszfaltúton az utóbbi két állás teljesen felesleges, de kipróbáltuk könnyebb terepen is, ott sem volt rá szükség. Télen azért biztosan jól jön néha.

A tesztautó nem olcsó, viszont gyakorlatilag mindent tud, amit egy ilyen autó csak tudhat. Ugyanezzel a motorral, de szerényebb felszereltséggel pedig már 6,8 millióért elvihető ez a tágas, sokoldalú, erős és tulajdonképpen szép szabadidőautó.

- Gyulavitéz -

Minden autónál összeszedtünk pár különösen említésre méltó konkrétumot, hogy lássuk, van-e különösen üdvös vagy gyalázatos jellemzőjük. Az X-Trailt például nagyon kedveltük tetőkorlátba integrált kiegészítő fényszórójáért, a kis redőnyös oltárért a középkonzolon, a sok tárolórekeszért, a kényelmes hátsó ülésért. A középre helyezett műszeregység már megosztotta a csapatot, volt, aki szerette, volt, akit idegesített. Egyöntetűen butának tartottuk az autó arcát.

Nissan X-Trail galéria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki galériánkat.
Kattintson ide!

Suzuki Grand Vitara

A Grand Vitara formaterve igen jól sikerült: modern, kellően agresszív, de nem túlzóan böszme. Friss és nagyon egységes. A legnagyobb bajom pont ez vele, hogy a Grand Vitara nagyon nem olyan autó, amilyennek kinéz. De erről később, most maradjunk annyiban, hogy a formába belekötni nem lehet. De azért csendben tegyük hozzá, hogy nem ez az első kocsi a világtörténelemben, amit a design ad el.

Az utastér nem hagy kitörölhetetlen nyomot a memóriában: jópofák a fémkeretes műszerek, az Alfa-légbeömlők, és a RAV4-hez megdöbbentően hasonló fűtés-szellőzés kezelőszervei. Nagyjából ennyi; a többi az egyenjapán fajta belső, talán nem véletlen, hogy egyik olvasónk a Mazda3 utasterével találta megdöbbentően hasonlatosnak - joggal. A tesztautó egyik nagy pozitívuma, hogy famintázatú műanyagbetétek nem voltak benne, így a csiszolt aluminíum elemek számítanak egyetlen díszítésnek. A fekete belső hangulat ettől függetlenül, nyomasztó.

Az egyenjapán megjelenésű belső egyenjapán színvonalú kezelhetőséggel párosul. Aki sokat ült japán autóban, csukott szemmel is megtalál mindent. Aki nem, annak sem kell órákat szánnia a kezelési könyv tanulmányozására, hiszen minden szem előtt van és egyértelmű. A kapcsolók és egyéb kezelőszervek működtetése mindemellett pofonegyszerű, s bár a tologatás, kapcsolgatás és csavargatás közben az ember nem csinál maga alá a gyönyörtől, érezhető, hogy az egyszerű megoldások évek múlva is ugyanilyen biztonsággal szolgálnak majd.

A Grand Vitara menet közben kiábrándítóan viselkedik, különösen azok számára, akiket magával ragad a modern forma. Vezetés közben ugyanis olyan autóban találjuk magunkat, ami fölött eljárt az idő: a motor alacsony fordulaton egyáltalán nem megy, s a turbó kiteljesedésével is inkább csak a hangja jön meg. Városban a Grand Vitara böszme pick-upnak érződik, a dinamikus, könnyed közlekedés elég távol áll tőle. Ez a leggizdább külsővel megáldott munkaautó. Mármint a mezőgazdasági, erdészeti és egyéb, könnyű terepjáráshoz szorosan kapcsolodó tevékenységet végzők szolgálati autója.

A motor zajos, és vibrációi erősen érezhetők a kormányon, a váltón és a pedálokon. Az erőteljes motorhangon kívül mással nemigen van baj, az összeszerelés minősége kimondottan jó, szélzajra nem emlékszem, bár lehet, hogy ezért inkább a motor a hibás. A futómű észrevétlenül teszi a dolgát, se nem túlzottan feszes, se nem túl puha. Városban és autópályán is kényelmes, de valójában semmi különös - talán ha a motor nem venné el az ember kedvét a dinamikus autózástól, több nyomot hagyott volna.

Ha a kormány tengelyirányban is állítható lenne, és a kormányon található gomboknak legalább egy része világítana, az elülső traktusban komfort terén nem lenne kifogásom. Így is csak ez a kettő. Hátul két felnőtt kényelmesen, három kicsit szükősen fér el, a támla dőlésszöge állítható.

Nézzük, van-e élet az aszfalton túl? A Grand Vitara átlagos képességű terepjáró, bár hasmagassága 20 centi. Nagy emelkedőn óvatosnak kell lenni, mert hátul a rendszámtartó könnyen leérhet, és így tönkreteheti az egész lökhártítót. Azt sem árt tudni, hogy az állandó összkerékhajtási rendszerben csak középső diffizár van, és felezőben még az ESP is kikapcsol.

- Milán -

A Suzuki fényszórója és kopoltyúnyílásai lenyűgözték a társulatot, ugyanakkor általános viszolygással szemléltük a fantáziátlan fekete belsőt. Egyhangúlag leszögeztük: sokkal jobb kintről nézni, mint benne ülni.

Suzuki Grand Vitara galéria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki galériánkat.
Kattintson ide!

Toyota RAV4 D4-D 136


(jobban felszerelt modellt teszteltünk)

Über, csúcs szupergép. Alig tudom szavakba önteni a gondolatokat, amik vezetése közben születtek. Néhány nappal kapcsolatunk megszakadása után jöttem rá, hogy valójában az a nagyszerűsége, hogy semmi különös nincs benne. No persze ehhez azért kellett, hogy a mostani verzió már ne legyen annyira csajos. Mert lássuk be, az eddigi RAV4-ek mind-mind női autók voltak.

De ez mostanra véget ért. Sokkal férfiasabb az eleje, és így még megbocsátható az ötös BMW-kre hajazó első lámpa. A mérete alapján sincsenek benne gnómos részletek, a külsőn - ha egyáltalán ez ide sorolható - egyedüli szégyenfoltnak az egészben oldalra nyíló hátsó ajtót jelölném. Aztán lehet, hogy csak azért tartom annak, mert nálunk nem annyira elterjedt, mindenestre nehezen tudom elképzelni, hogy egy mögöttem parkoló autó ne akadályozná a kinyitását. Így tehát, hogy már nem férfiak kacsintgatnak át autóikból piros lámpánál, érdemes lenne alaposabban is megvizsgálni, de teljesen felesleges. Mindenféle hozsannázás helyett inkább annyit mondok, hogy olyan amilyennek minden autónak lennie kéne. De sajnos a többiek nem ilyenek.

A beltérbe helyezett lépcsőzetes műszerfal megállja a helyét, bár a lyukba szorult pezsgősdugóra hasonlító elakadásjelző - amit egyébként alig érni el a vezetőülésből - és haverja, a négykerék-hajtás kapcsolója azért kicsit bátor próbálkozás. Ahogy a kormányon levő audiorendszer üzemeltető gombjai sem fognak dizájndíjat nyerni. A már említett piros háromszöges gombot leszámítva az ergonómia nem rossz, bár ez is szubjektív kérdés. Nekem sikerült hamar rájönnöm, mi micsoda, innen már egy pillantással felmérhettem, mikor mihez is nyúlok.

A váltókarhoz is nyúltam párszor, és sajnos azt kell mondanom, a legutóbbi Corvette tesztautónkban levő, virtuális hármast tartalmazó váltónál is sokkal rosszabb. Nem is értem, hogy mit keres egy Toyotában. Az hagyján, hogy váltáskor hosszabb a kar útja, mint ameddig egy levegővel el tudnék sétálni, de a kettes se felfelé, se lefelé nem akar reccsenés nélkül bekattanni. A hármas dettó, bár hozzá azért kicsit kevesebb erő kell.

- Kari -

A RAV-4 karosszériájának domborulatai mindenkit megragadtak, arca némelyikünk szerint túl feminim, Kari szerint kellően férfias, szóval fene tudja. A beltérben a műszeregységet szerettük, a középkonzol egyes sajátságos megoldásait furcsállottuk, nem kedveltük. Hasznosnak találtuk a kulcsnélküli nyitó-indító rendszert.

Toyota RAV4 galéria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki galériánkat.
Kattintson ide!

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

2 órája
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16