Anyámat hagyd ki ebből

2001.06.27. 11:10

Ó istenem, már megint egy átkozott egyterű - kiáltottam fel önkéntelen, amikor megtudtam, melyik lesz a következő tesztautónk. Divat ide, praktikusság oda, a buszlimuzin nem az a tesztalany, amelytől jóleső vezethetnékje támad az embernek. A Tino neve hallatán meg pláne nem, de ezen nem élcelődünk: földön fekvő ellenfélbe sportszerűtlen belerúgni.

Azok kedvéért, akiket az egyterűek annyira érdekelnek, mint engem, itt egy gyors összefoglaló: az elején viccelődünk, majd egy kicsit ironizálunk, aztán finom kritika után bevalljuk, hogy nagyon szerettük a Tino-t - most pedig mehetnek vissza a címlapra megnézni a többi anyagunkat. A többiek olvassanak tovább.

 
   
   

Vesztemre belekukkantottam a sajtóanyagba az autó átvétele előtt, és elborzadva tudtam meg, hogy a típus fejlesztése során kiemelten kezelték a brit National Childbirth Trust, a Nemzeti Gyermekszületési Tröszt nonprofit szervezet értékes észrevételeit. Eleinte reménykedtem, hogy a szervezet a születések számát előmozdítandó tett javaslatokat a beltér szerelmespárbarát kialakítására, de később kiderült, hogy ők a már legyártott gyerekek és családjuk szakszerű és stresszmentes utaztatását voltak hivatottak megtanítani a konstruktőröknek. Ennyit az élményautózásról.

 
   
 

Itt gyorsan félbehagytam az olvasást, elvégre nem szerencsés előítéletekkel telten érkezni szegény vétlen jószághoz. Slusszkulcs a kézbe, irány a parkoló. Ha már a kulcsnál tartunk: a központizár kapcsolóit a kulcs feje rejti. Egyszeri megnyomásra csak a vezető ajtaja nyílik, ez csomag- és gyerekrablás ellen egyaránt okos védelem.

 
   
   

Ami a külsőt illeti... Nos, a szerkesztőségben volt, akinek tetszett. Én inkább azt mondanám, hogy külsőre az a fajta, amit talán idővel szeret meg az ember. Barátságosan bumfordi, formavilága leginkább az ólajtót támasztó faéket idézi. Szemből jobb a helyzet, az eleje egyszerre kedves és dögös, hátulról pedig meg lehet különböztetni egy korábbi Laguna kombitól, mert magasabb, és Nissan felirat van rajta. Emellett az üvegfelületek óriásiak, mert az angol kisgyerekek azt szeretik, így van hova tapasztani az orrukat, miközben lestoppolják a körülöttük haladó menő sportautókat, amiket nem a dadusok szakszervezete tervezett.

 
   
 

És akkor belül. A Nissan beltere se nem a legnagyobb, se nem a legtöbb ülést és variációs lehetőséget kínáló a versenytársak közt. Az Opel Zafirában heten férnek el, a Fiat Multiplában hatan, míg a Tino a Renault Scénichez és a Citroen Picassohoz hasonlóan öt ülőhelyet kínál. A hátsó ülésekkel viszont jó sokat lehet játszani: a támlájuk dőlésszöge állítható (épphogy), külön-külön lehet őket előre-hátra tologatni, a középső pedig lehajtható asztalkának. Ez utóbbit továbbá ki is lehet venni, ilyenkor a két szélső beljebb jöhet egy arasznyival. Kivenni persze a maradék két ülést is lehet, az így keletkező 1950 liternyi térben a gyerekek helyett a víkendházat vihetjük magunkkal nyaralni.

 
   
   

A csomagtartó már alapban sem kicsi a maga 440 literével, ráadásul egy nagyon ötletes, mindkét irányból lamellánként felhajtogatható kalaptartó fedi, ami soha nem zörög, nincs útban, és mégis lehet rá pakolni. A raktér legalján a pótkerékben helyre kis tárolórekeszt találunk - ha előtte kipakolunk fölüle minden mást. A gyerekek memóriájának fejlesztése érdekében a brit anyukák azt javasolták, hogy e rekesz mellett kerüljön az autóba elszórtan még 19 másik, így mindig kihívás lesz felidézni, hol láttuk utoljára a zsírkrétákat.

 
   
 

Két rendes füles kosárka a hátsó ülések előtti lábtérben, egy doboz a hátsó ülések alatt, két kihúzható fiók az első ülések alatt, ugyanezek hátlapján lehajtható asztalka csomagtartó kampóval, szemüvegtartó a tetőben, temérdek üreg és pohártartó a műszerfalon és környékén, és négy háló. A négy hálóból kettő a csomagtartóban van, ahol kiválóan megfékezik a szánkázni vágyó tricikliket. A másik kettő... A másik kettő, az akkora tragédia, hogy külön bekezdést érdemel.

 
   
   

Ezek a hálók ugyanis a két első ajtó belső oldalán feszülnek. Ránézésre egy sörhasra való neccatléta és egy sátorcövek számára kiképzett rögzítőszem keresztezésének eredményei, és annyira méltatlanok az egyébként gusztusos beltérhez, hogy muszáj őket megfogdosni, hogy elhiggyük, tényleg ott vannak. A praktikusságuk vitathatatlan, de ennél rondábbak már csak akkor lehetnének, ha a meztelen vasorrú bábát tárolnák bennük a rosszcsont kölkök.

 
   
 

A műszerfal egyszerű és szép, a függőlegesen lógó pozícióból induló fordulatszámmérő és a pezsgőszín műszerkeret diszkréten sportos. Az üléspozíció remek, semmi teherautós kakasülő-érzet, egyedül az oldaltartás teljes hiánya róható fel, de ezért is az angol anyák a felelősek: az ülések kialakításakor ugyanis az volt a legfontosabb szempont, hogy a hátsó traktus tökéletesen szemmel tartható legyen, ezért direkt elkeskenyítették őket. És hogy miért kell egyáltalán megemlíteni az oldaltartás hiányát egy konszolidált családi autóban?

 
   
   

Mert a Nissant vezetni nagyszerű. Az 1,8-as motor alacsony fordulaton gyengécske, de utána megembereli magát, és hangos, de kellemes morgással kezd húzni. Autópályán nem a belső sáv démona, de városban nagyon fürge bestiát farag a Tino-ból. Egyesben és kettesben keményen birkózni kell a kormánnyal, mert nagy gáznál szeretné kicsavarni a kézből, de ez megbocsátható. A váltó jó, a karja ugyan hosszú, de az ég szerelmére, ez mégiscsak egy egyterű. Váltogatni így is élvezetes, aki meg nem akar, annak ott a fokozat nélküli automata a kétliteres modellben - de ahhoz tényleg nagyon lustának kell lenni.

 
   
 

A futómű úgy remek, ahogy van. Akit a műszaki tartalom érdekel: elöl MacPherson rugóstagok, hátul Nissan-féle multi-link. Kényelmesen feszes, nem ráz, de imbolygásról, billegésről kár is beszélni. A Tino még személyautó viszonylatban is nagyon jó, a kategóriájában pedig végképp nincs mitől félnie. Vezetni kedvelő és tudó apukák késésben a napköziből rettenetes ámokfutást végezhetnek a városban, garantáltan istenien fognak szórakozni.

 
   
   

Ámokfutni persze csak addig szabad, amíg a gyerekek nincsenek az autóban, ettől kezdve a biztonság a gondos apuka vezérelve. Megállni könnyű a Tinóval, a vészrásegítős, elektronikus fékerő-elosztós, ABS-es fékek némileg túl érzékenyek, de nagyon hatékonyak. Ha sikerül megszokni, hogy kedvesünk hófehér kislábujját képzeljük a pedál alá, az utasok feje sem fog minden lassításnál előre nyaklani. Tényleg megszokás kérdése az egész, utána viszont nagyon megnyugtató érzés, hogy ha baj van, az autó megáll.

 
   
 

Ha valamiért mégsem állna meg, esetleg minket talál el valaki, a gyerekek az ISOFIX rögzítésű gyerekülésekben, mi pedig a két első és két oldalsó légzsákban, az aktív fejtámlákban és az NCAP által kiállított kiváló törésteszt-bizonyítványban bízhatunk.

Amikor épp nem száguldozni kell a Tinoval, lehet CD-t hallgatni a kellemesen légkondicionált utastérben, és örülni, hogy az angol anyukák jóvoltából a jobbunkon ülő nejünk milyen remekül rálát a hátsó ülésen épp egymás torkát szorongató gyerekeinkre. És előre nevetni, hogy milyen vicces lesz, amikor - szintén nekik köszönhetően - az ülések alá dugott kosárkákból előkerülnek a vizipisztolyok.


Költségek:

A nálunk járt 1,8 Luxury kivitel alapára 5 790 000 Ft. Ennyiért - vagy épp kevesebbért - szinte bármelyik vetélytársát megkaphatjuk hasonló motorral és felszereltséggel. Akiket a pontos összevetés érdekel, az alábbi linken egybegyűjtve láthatják a legjavát. A Nissan mellett szól az ötéves garancia, a rendkívüli biztonság, a kiváló vezetési élmény és a brit anyák védegylete. Ellene szól a jócskán tizenegy liter feletti tesztfogyasztás és a szörnyű csomaghálók az első ajtókon. Tessék választani.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

30 perce
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21