Ó istenem, már megint egy átkozott egyterű - kiáltottam fel önkéntelen, amikor megtudtam, melyik lesz a következő tesztautónk. Divat ide, praktikusság oda, a buszlimuzin nem az a tesztalany, amelytől jóleső vezethetnékje támad az embernek. A Tino neve hallatán meg pláne nem, de ezen nem élcelődünk: földön fekvő ellenfélbe sportszerűtlen belerúgni.
Azok kedvéért, akiket az egyterűek annyira érdekelnek, mint engem, itt egy gyors összefoglaló: az elején viccelődünk, majd egy kicsit ironizálunk, aztán finom kritika után bevalljuk, hogy nagyon szerettük a Tino-t - most pedig mehetnek vissza a címlapra megnézni a többi anyagunkat. A többiek olvassanak tovább.
Vesztemre belekukkantottam a sajtóanyagba az
autó átvétele előtt, és elborzadva tudtam meg, hogy a típus
fejlesztése során kiemelten kezelték a brit National Childbirth
Trust, a Nemzeti Gyermekszületési Tröszt nonprofit szervezet
értékes észrevételeit. Eleinte reménykedtem, hogy a szervezet a
születések számát előmozdítandó tett javaslatokat a beltér
szerelmespárbarát kialakítására, de később kiderült, hogy ők a
már legyártott gyerekek és családjuk szakszerű és stresszmentes
utaztatását voltak hivatottak megtanítani a konstruktőröknek.
Ennyit az élményautózásról.
Itt gyorsan félbehagytam az olvasást, elvégre
nem szerencsés előítéletekkel telten érkezni szegény vétlen
jószághoz. Slusszkulcs a kézbe, irány a parkoló. Ha már a kulcsnál
tartunk: a központizár kapcsolóit a kulcs feje rejti. Egyszeri
megnyomásra csak a vezető ajtaja nyílik, ez
csomag- és gyerekrablás ellen egyaránt okos védelem.
Ami a külsőt illeti... Nos, a szerkesztőségben
volt, akinek tetszett. Én inkább azt mondanám, hogy külsőre az a
fajta, amit talán idővel szeret meg az ember. Barátságosan
bumfordi, formavilága leginkább az ólajtót támasztó faéket idézi.
Szemből jobb a helyzet,
az eleje egyszerre kedves és dögös, hátulról pedig meg lehet
különböztetni egy korábbi Laguna kombitól, mert magasabb, és Nissan
felirat van rajta. Emellett az üvegfelületek óriásiak, mert az
angol kisgyerekek azt szeretik, így van hova tapasztani az orrukat,
miközben lestoppolják a körülöttük haladó menő sportautókat, amiket
nem a dadusok szakszervezete tervezett.
És akkor belül. A Nissan beltere se nem a
legnagyobb, se nem a legtöbb ülést és variációs lehetőséget kínáló
a versenytársak közt. Az Opel Zafirában heten férnek el, a Fiat
Multiplában hatan, míg a Tino a Renault Scénichez és a Citroen
Picassohoz hasonlóan öt ülőhelyet kínál. A hátsó ülésekkel viszont
jó sokat lehet játszani: a támlájuk dőlésszöge állítható (épphogy),
külön-külön lehet őket előre-hátra tologatni, a középső pedig
lehajtható asztalkának. Ez utóbbit továbbá ki is lehet venni,
ilyenkor a két szélső beljebb jöhet egy arasznyival. Kivenni persze
a maradék két ülést is lehet, az így keletkező 1950 liternyi térben
a
gyerekek helyett a víkendházat vihetjük magunkkal nyaralni.
A csomagtartó már alapban sem kicsi a maga 440
literével, ráadásul egy nagyon ötletes, mindkét irányból
lamellánként felhajtogatható kalaptartó fedi, ami soha nem zörög,
nincs útban, és mégis lehet rá pakolni. A raktér legalján a
pótkerékben helyre kis tárolórekeszt találunk - ha előtte
kipakolunk fölüle minden mást. A gyerekek memóriájának fejlesztése
érdekében a brit anyukák azt javasolták, hogy e rekesz mellett
kerüljön az autóba elszórtan még 19 másik, így mindig
kihívás lesz felidézni, hol láttuk utoljára a zsírkrétákat.
Két rendes füles kosárka a hátsó ülések előtti
lábtérben, egy doboz a hátsó ülések alatt, két kihúzható fiók az
első ülések alatt, ugyanezek hátlapján lehajtható asztalka
csomagtartó kampóval, szemüvegtartó a tetőben, temérdek üreg és
pohártartó a műszerfalon és környékén, és négy háló. A négy hálóból
kettő a csomagtartóban van, ahol
kiválóan megfékezik a szánkázni vágyó tricikliket. A másik
kettő... A másik kettő, az akkora tragédia, hogy külön bekezdést
érdemel.
Ezek a hálók ugyanis a két első ajtó belső
oldalán feszülnek. Ránézésre egy
sörhasra való neccatléta és egy sátorcövek számára kiképzett
rögzítőszem keresztezésének eredményei, és annyira méltatlanok
az egyébként gusztusos beltérhez, hogy muszáj őket megfogdosni,
hogy elhiggyük, tényleg ott vannak. A praktikusságuk vitathatatlan,
de ennél rondábbak már csak akkor lehetnének, ha a meztelen vasorrú
bábát tárolnák bennük a rosszcsont kölkök.
A műszerfal egyszerű és szép, a függőlegesen
lógó pozícióból induló fordulatszámmérő és a pezsgőszín műszerkeret
diszkréten sportos. Az üléspozíció remek, semmi teherautós
kakasülő-érzet, egyedül az oldaltartás teljes hiánya róható fel, de
ezért is az angol anyák a felelősek: az ülések kialakításakor
ugyanis az volt a legfontosabb szempont, hogy a
hátsó traktus tökéletesen szemmel tartható legyen, ezért
direkt elkeskenyítették őket. És hogy miért kell egyáltalán
megemlíteni az oldaltartás hiányát egy konszolidált családi
autóban?
Mert a
Nissant vezetni nagyszerű. Az 1,8-as motor alacsony
fordulaton gyengécske, de utána megembereli magát, és hangos, de
kellemes morgással kezd húzni. Autópályán nem a belső sáv démona,
de városban nagyon fürge bestiát farag a Tino-ból. Egyesben és
kettesben keményen birkózni kell a kormánnyal, mert nagy gáznál
szeretné kicsavarni a kézből, de ez megbocsátható. A váltó jó, a
karja ugyan hosszú, de az ég szerelmére, ez mégiscsak egy egyterű.
Váltogatni így is élvezetes, aki meg nem akar, annak ott a fokozat
nélküli automata a kétliteres modellben - de ahhoz tényleg nagyon
lustának kell lenni.
A futómű úgy remek, ahogy van. Akit a műszaki
tartalom érdekel: elöl MacPherson rugóstagok, hátul Nissan-féle
multi-link. Kényelmesen feszes, nem ráz, de imbolygásról,
billegésről kár is beszélni. A Tino még személyautó viszonylatban
is nagyon jó, a kategóriájában pedig végképp nincs mitől félnie.
Vezetni kedvelő és tudó apukák késésben a napköziből
rettenetes ámokfutást végezhetnek a városban, garantáltan
istenien fognak szórakozni.
Ámokfutni persze csak addig szabad, amíg a
gyerekek nincsenek az autóban, ettől kezdve a biztonság a gondos
apuka vezérelve. Megállni könnyű a Tinóval, a vészrásegítős,
elektronikus fékerő-elosztós, ABS-es fékek némileg túl érzékenyek,
de nagyon hatékonyak. Ha sikerül megszokni, hogy
kedvesünk hófehér kislábujját képzeljük a pedál alá, az
utasok feje sem fog minden lassításnál előre nyaklani. Tényleg
megszokás kérdése az egész, utána viszont nagyon megnyugtató érzés,
hogy ha baj van, az autó megáll.
Ha valamiért mégsem állna meg, esetleg minket
talál el valaki, a gyerekek az ISOFIX rögzítésű gyerekülésekben, mi
pedig a két első és két oldalsó légzsákban, az aktív fejtámlákban
és az NCAP által kiállított kiváló
törésteszt-bizonyítványban
bízhatunk.
Amikor épp nem száguldozni kell a Tinoval, lehet CD-t hallgatni a kellemesen légkondicionált utastérben, és örülni, hogy az angol anyukák jóvoltából a jobbunkon ülő nejünk milyen remekül rálát a hátsó ülésen épp egymás torkát szorongató gyerekeinkre. És előre nevetni, hogy milyen vicces lesz, amikor - szintén nekik köszönhetően - az ülések alá dugott kosárkákból előkerülnek a vizipisztolyok.
Költségek:
A nálunk járt 1,8 Luxury kivitel alapára
5 790 000 Ft. Ennyiért - vagy épp kevesebbért - szinte bármelyik
vetélytársát megkaphatjuk hasonló motorral és felszereltséggel. Akiket
a pontos összevetés érdekel, az alábbi linken egybegyűjtve láthatják a
legjavát. A Nissan mellett szól az ötéves garancia, a rendkívüli
biztonság, a kiváló vezetési élmény és a brit anyák védegylete. Ellene
szól a jócskán tizenegy liter feletti tesztfogyasztás és a szörnyű
csomaghálók az első ajtókon. Tessék választani.